maandag 22 februari 2016

In de vakantie hoor je niet te werken. Zou je denken...

Vakantie...!? Dat klinkt goed, maar is het wel vakantie? Kun je vrijdagmiddag om 5 uur de zaak uitzetten en het loket pas weer openen op dinsdagmorgen om een uur of half negen?

Nee dat kan je wel vergeten. Zo zit de wereld van het onderwijs niet elkaar. In de vakantie heb je geen les, je kunt uitslapen, leuke dingen gaan doen, maar meestal is er nog heel veel werk wat ook moet gebeuren en waar je normaal niet aan toekomt... dus aan het werk luie rotblokken!

Maar ik hou 't wel gewoon bij. Ergens komt er een keer een rekening...:-)

donderdag 18 februari 2016

Inverse

woensdag 17 februari 2016

Should I stay or should I go...?!

't Zijn rare tijden in het onderwijs. Je maakt van alles mee. Er zijn veel dingen die ik niet begrijp. Daarnaast ben ik met van alles tegelijk bezig. Ik moet SE's maken, proeven bedenken, oefeningen bij elkaar zoeken, een ontwikkelgesprek gaan voeren, mijn bonzoproject, ik doe een soort van cursus 'differentiëren in de klas', doodlopende leerlijnen, kerndoelen, vaardigheden en competenties, nadenken over de toekomst... mijn hersenen bij elkaar houden... genieten van de dingen die wel leuk zijn... me verbazen... twijfelen...

Ik heb altijd gedacht dat het bij het wiskundeonderwijs voornamelijk gaat om het leren van wiskunde. Dat ligt heel erg voor de hand, maar kennelijk is dat niet zo vanzelfsprekend als het lijkt. Kennelijk spelen er ook hele andere dingen mee... communicatie bijvoorbeeld of vertrouwen en de samenhang tussen de twee... professionalisering, innovatie, ontwikkelen... en zo... langs elkaar heen praten... ja dat vooral... uren dagen maanden jaren vliegen als een schaduw heen... en maar kletsen... 't Is vreselijk...:-)

q10344img1.gif

Voor de meeste mensen is communiceren vooral eenrichtingsverkeer. Zij praten en ik luister en denk na... Dat helpt meestal niet echt. In werkelijkheid is het allemaal nog veel ingewikkelder. Je kunt vertrouwen niet los zien van de rest. Een mooi schema vind ik zoiets:

q12636img1.gif

Maar weet iedereen wel waar de ander mee bezig is? Begrijpt iemand wel helemaal wat je doet? Weet iemand waarom je dat doet? Wordt het gewaardeerd wat je doet? Gaan we misschien ooit nog 's iets samen doen? Dat soort vragen...

q12668img1.gif

Ik weet het niet. Van sommige dingen word ik niet echt blij. Ik begrijp 't ook niet echt. Weet je zeker dat je alles geprobeerd hebt? Waar gaat het nu eigenlijk om? Wat is nu echt belangrijk? Wat was de lol ook weer? Denk je niet dat... kortom...

"Should I stay or should I go...?!"

zaterdag 13 februari 2016

Duvel

Rochefort

De Rochefort 10 laat zich kenmerken door haar zeer donkerrode kleur en haar lichtgekleurde schuimlaag, die snel aan dikte verliest tot er enkel een zeer dunne schuimlaag overblijft. De smaak is op z’n zachtst gezegd zeer complex te noemen. Het bier smaakt zoet met een lichtbittere ondertoon, zoals van donkere chocola en karamel.
bron

maandag 8 februari 2016

De volgende...:-)

q2879img1.gif

zondag 7 februari 2016

Mission accomplished

donderdag 4 februari 2016

Raven kunnen in februari al op de eieren zitten...

De titel had best een spreekwoord kunnen zijn, maar dat is het niet. Althans nog niet maar je weet maar nooit hoe een koe een haas vangt.:-)

Over hazen gesproken. Ik ben vandaag begonnen met het uitvoeren van twee lessen in 4 HAVO wiskunde A in het kader van mijn cursus differentiatie. Werktitel: Bonzo. U weet wel van de hapklare brokken. Honden spitsen de oren als ze van Bonzo horen. Dat was niet verkeerd, denk ik. Als het gaat werken dan blijkt maar weer dat je altijd moet volhouden. Geef niet op.

Er was nog even een idee om een project aan te melden bij het LerarenOntwikkelFonds. Iets met algebra voor de tweede klas. Maar ik ben daar inmiddels van terug gekomen. 't Is nog lastig om zoiets in 't openbaar uit te leggen. Kort gezegd komt het er op neer dat ik al heel lang (zeg maar gewoon altijd) heel veel dingen gedaan heb waarbij het niet altijd even duidelijk is of ik dat nu zelf wel echt wil. Meestal hobbel ik dan zo'n beetje mee waarbij ik dan verstrikt raak in dingen die ik niet wil. Over koeien gesproken...:-)

Een mooi moment om daar mee op te houden. Laat ik me beperken tot mijn primaire taak. Dat is wiskundeles geven. Dat is al lastig genoeg en er komen altijd allerlei dingen bij. Dat is ook goed, maar mijn onafhankelijkheid en vrijheid zijn essentieel. Als je in je leven steeds meer dingen doet omdat het moet dan leef je niet dan word je geleefd. Dat kan niet de bedoeling zijn...

Zo zie je maar: raven kunnen in februari al op de eieren zitten...:-)