donderdag 24 maart 2016

Experiment Taakgerichte Instructie

Vandaag ben ik de 1e les voor het experiment taakgerichte instructie aan het voorbereiden. Het motto is 'meer leerlingen leren meer in minder tijd'. Ik ben 2 jaar geleden in het kader van #leerKRACHT al eerder bezig geweest met het zoeken naar een andere manier van les geven dan normaal. Ik ga dat dit jaar ook 's uitproberen in 4 HAVO wiskunde B.

Het idee is om korte instructie te geven, leerlingen te laten oefenen, de uitkomsten te bespreken en dan meteen met een korte toets te checken of het is overgekomen. Bij het toetsje kan je dan meteen feedback vragen over het verloop van de les.

De korte cursus wordt afgesloten met een 'normale proef', maar leerlingen kunnen hun deelproeven mee laten tellen. Ik denk er nu over om iedereen wel de hele proef te laten doen, maar het hoogste resultaat (miniproef vs echte proef op onderdelen) telt uiteindelijk. Ik ben benieuwd of dat werkt...:-)

Voor morgen doen we de voorkennis en paragraaf 1 van hoofdstuk 6.
Straks nog even een toets en evaluatieformulier maken. Ik ga ook vragen wat de leerlingen denken wat hun cijfer is voor het toetsje.