donderdag 31 juli 2014

Onderwijs

"De school moet juist een tegenkracht zijn, moet niet te veel meebuigen met de tijdgeest. Naar Beethoven luisteren op school is een verrijkende ervaring voor kinderen die van huis uit alleen popmuziek kennen."
Grahame Lock

zondag 27 juli 2014

Wat voor een achtergrond heb jij?

woensdag 16 juli 2014

Blik op volgend jaar:-)

dinsdag 15 juli 2014

't Is mijn feestje

Ik heb de DWO-dingen voor klas 2 maar weer 's op orde gebracht:

q10634img1.gif

Erg veel zin heeft dat waarschijnlijk allemaal niet, denk ik... maar och, je kunt niet alles hebben.:-)

zaterdag 12 juli 2014

Eindejaarsevaluatie 2013-2014



Ik heb dit schooljaar lesgeven aan 2C, 3B, havo 4 wiskunde A en havo 4 wiskunde B. Dat was leuk maar wel vermoeiend.

Daarnaast heb ik van alles bedacht en uitgeprobeerd: probleemaanpak, het procentenplan, het kneuzenplan, checklist voor havo 4 wiskunde A, havo 4 wiskunde B en klas 3, wiskunde en konijnen, de rekentoets, de grafische rekenmachine, experiment taakgerichte instructie, project X,... en nog zo wat...

Ik heb deelgenomen aan leerKRACHT. Ik heb daar ongeveer 100 klokuren aan besteed. Dat was nuttig en leerzaam, maar ik ben er nog niet helemaal achter waarom dat werkt.

Af en toe heb ik het gevoel dat ik serieus genomen wordt. Dat is wel even wennen. Zo heb ik deelgenomen aan de benoemingsadviescommissie, ik heb een presentatie gehouden over toetsen voor de ouderraad en ik heb een vijfminutenpraatje gehouden tijdens een algemene personeelsvergadering. Wie had dat gedacht?:-)



Min of meer los van het schoolwerk onderhoud ik ook nog een digitaal netwerk. Ik twitter, ik houd een weblog bij en heb nog wat websites waar ik van alles kwijt kan. Het is wel aardig om te constateren dat het meest gelezen bericht op mijn weblog ook echt ergens over gaat. Mijn netwerk levert in ieder geval allerlei informatie, contacten en ideeën op waar ik dankbaar gebruik van maak.

Ondertussen heb ik me verdiept in de vakdidactiek, de verplichte rekentoets en het 'wiskundig denken'. Ik verzamel informatie, ik probeer stelling te nemen en probeer een aantal zaken op een rijtje te zetten. Uiteindelijk levert dat weer allerlei nieuwe werkjes op.

Ik vond het leuk. Ik ben (nu) wel helemaal op, maar (al met al) kijk ik terug op een mooi schooljaar. Zoveel leuke leerlingen, leuke collega's, leuke ouders en een schoolleiding die (ongeveer) weet wat het idee is:-)

De leukste baan van Nederland. Iedereen bedankt...

vrijdag 4 juli 2014

Meer leerlingen leren meer in minder tijd

Ik ben er nog niet helemaal uit, maar uit de gegevens van de enquete van het eXperiment taakgerichte instructie zou je kunnen concluderen dat het mogelijk is om leerlingen meer te leren in minder tijd. Dat is nog 's een aardige wending...:-)

Vraag 1
Hoeveel tijd heb je aan hoofdstuk 7 besteed?

q10546img1.gif

Vraag 2
Ben je tevreden over het eindresultaat van de proeven?

q10546img2.gif

Het zou best kunnen zijn dat deze 'methode' vooral geschikt is voor leerlingen waarbij die wiskunde niet zomaar komt aanwaaien. Misschien is juist deze groep gebaat bij heldere instructie, samen oefenen en snelle feedback door middel van deeltoetsen.

Is dat goed? Als je wilt dat meer leerlingen meer leren dan lijkt me dat niet verkeerd. Goede leerlingen (lees: leerlingen die de nodige vaardigheden prima uit het boek halen) worden niet direct benadeeld door meer nadruk op klassikale uitleg, samen oefenen en snel toetsen. Je zou je zelfs voor kunnen stellen dat je leerlingen laat kiezen: wil je de 'taakgerichte instructie' doen of zoek je 't liever zelf uit?

Een ander leermoment is dat, als je leerlingen mee laat denken over het 'leerproces', je enorm veel ideeën krijgt over waar je mee bezig bent of hoe je je onderwijs zou kunnen verbeteren. Een leerling schrijft in de enquete dat het bijvoorbeeld niet zo'n gek plan is om na deeltoetsen ook nog een 'grotere toets' te geven. Blijft de leerstof op 'deze manier' wel hangen? Leiden de hapklare brokken wel tot voldoen overzicht en inzicht?

Kortom: ik ga er nog een tijdje mee door. Ik ben er (tot zover) niet ontevreden over. De vraag is nu alleen wat je er verder mee moet doen. Zal ik er mee door gaan? Zal ik het proberen nog beter te maken? Of gaan we gewoon door op de oude voet...?:-)