donderdag 26 juni 2014

Les 4

Les 4 ging over de kettingregel. 't Is lastig. De uitleg bestond uit 3 delen:
  1. Machten van veeltermen.
  2. Wortelfuncties.
  3. Gecombineerd met de productregel
Dat was veel werk, hard werken en veel nadenken, maar 't ging aardig goed. Veel leerlingen hadden de essentie snel te pakken, geloof ik. Eigenlijk had ik nog willen ingaan op 'onder één noemer zetten' maar dat zou te veel geweest zijn. Normaal gesproken zou dat een leuk staartje zijn voor de donderdag. Even de stof herhalen van woensdag en dan nog even laten zien hoe dat nu zit met dat gelijknamig maken.

Bij de toets doe ik er wel een voorbeeld bij. Dat is ook een soort toetsvorm:-)

Het is hard werken voor de docent en de leeringen. De leerlingen zijn actief en lawaaiig, maar voor het grootste deel wel bezig met wiskunde. Ik vind het wel lastig om steeds om te schakelen. Van uitleg (stil) naar zelf doen (lawaaiig) en dan weer terug... Misschien moet ik soms ook ietsje langer wachten met uitleg over de opgaven...

Vermoeiend, enigszins chaotisch... maar voor sommige leerlingen werkt zeker. Ik ben alvast erg benieuwd naar de toets van vrijdag... en naar de resultaten van de enquete van volgende week.

q10318img1.gif
  • In les 4 komen een aantal zaken uit de andere lessen terug, productregel, wortels, ... Dat is goed.
  • Je kunt de vraag wanneer gebruik je nu welke regel? wel zien aankomen en daar kan je dan leuk op anticiperen.
  • Na 3 lessen op deze manier beginnen we toch wel een beetje gewend te raken. 't Is in ieder geval niet saai en de tijd vliegt.