vrijdag 31 augustus 2012

Centraal Beheer Achmea

Ik geloof niet het vervolgbericht op het bericht van MWM² echt helpt het vertrouwen te herstellen:
Beste heer/mevrouw Ravenstein,

Gisteren heeft u van MWM2 Bureau voor online onderzoek een uitnodigingsmail ontvangen voor een onderzoek van Centraal Beheer Achmea over Personeelsvoorzieningen.

Vanwege onderzoeksdoeleinden is er voor gekozen om de naam van Centraal Beheer Achmea in de mail niet te noemen. Uit reacties is helaas gebleken dat de mail voor verwarring zorgt en dat aan de betrouwbaarheid van de mail wordt getwijfeld. Hierbij bevestigen wij nadrukkelijk dat deze mail afkomstig is van Centraal Beheer Achmea waar uw werkgever een samenwerking mee heeft.

Onze excuses voor het ongemak. Wij hopen alsnog op uw deelname, mocht u nog niet hebben deelgenomen.

Klik hier om direct deel te nemen

Met vriendelijke groet,
Centraal Beheer Achmea

Dat klinkt al net zo betrouwbaar als de vorige mail. Of moeten we nu overtuigd zijn? Dat lijkt me onwaarschijnlijk...:-)

donderdag 30 augustus 2012

MWM²

Vandaag in de e-mail:
Beste heer/mevrouw Ravenstein,

In opdracht van een verzekeringsmaatschappij waar u of uw werkgever een overeenkomst mee heeft, voeren wij een onderzoek uit naar `Personeelsvoorzieningen`. Voor deelname is het niet relevant of u zelf wel of geen afnemer bent.

De opdrachtgever stelt uw mening zeer op prijs. Met uw antwoorden kan zij haar dienstverlening verbeteren en beter afstemmen op de wensen van werknemers.

Het invullen van de vragenlijst neemt ongeveer 5 tot 7 minuten in beslag. Alvast hartelijk dank voor uw tijd.

Klik hier om direct deel te nemen

Met vriendelijke groet,

MWM2
Onderzoeksbureau voor online onderzoek

Nou ben ik erg benieuwd met welke verzekeringsmaatschappij ik of mijn werkgever een overeenkomst heeft. Ik denk dat het gelul is, eerlijk gezegd.

Hoe betrouwbaar zullen die onderzoeken zijn?

De volgende keer kan je onderzoeken van http://www.mwm2.nl dus wel met een korreltje zout nemen, denk ik. Wat zeg ik? Korreltje? Neem maar een kilozak.

Strandsportdag

woensdag 29 augustus 2012

Sleutelopgave

Vandaag een aantal vragen gehad over opgave 13 uit VWO 3 deel 1:

Vraag a. is standaard, maar belangrijk. Daar hoort natuurlijk een plaatje bij. Vraag b. is aardig omdat je (als je wilt) kan laten zien dat haakjes schrijven belangrijk is. Hier hoort natuurlijk ook een plaatje bij.

Maar er zijn, zoals gewoonlijk, vele wegen die naar Rome leiden.

De leukste opgave

De leukste opgave van vandaag was deze opgave in klas 2:


Dat is voor de meeste leerlingen toch even wennen. Hoe zit dat? Hoe moet dat nou? Hoe kan je dat weten? Help, ik heb onvoldoende informatie!

Ik vind het handig om, als dit even te moeilijk is, concrete getallen te nemen. Dan zijn de vragen gemakkelijk. Maar als je 't met getallen kunt dan kan je dat ook met variabelen, want dat zijn tenslotte ook getallen. Wat je met variabelen doet zijn dezelfde bewerkingen als met getallen.

Soms duurt het even, maar meestal valt het 'kwartje' wel. 't Ziet er gewoon 'stom' uit, maar het went.:-)

dinsdag 28 augustus 2012

The best thinkers?

"Why this religious zeal over algebra? It helps students learn how to think, people claim. Really? Are mathematicians the best thinkers you know? I know plenty of them who can’t handle their own lives very well."
bron

maandag 27 augustus 2012

Kippen en konijnen

"You never get a second chance to make a first impression."

Ik had in de pilot-cursus 'wiskunde en konijnen' als eerste opdracht bedacht dat het misschien aardig zou zijn om niet meteen met allerlei formules e.d. aan te komen zetten. Eerst maar 's te beginnen met een probleempje dat ook zonder wiskundige intrumenten kunt oplossen.
Je hebt 6 kippen of konijnen en in totaal 16 poten. Hoeveel kippen en hoeveel konijnen heb je dan?
Ik dacht dat wel een leuk soort eenvoudig probleem zou zijn dat zelfs door mensen die nauwelijks wiskunde gehad hebben (of het allemaal ernstig zijn vergeten) op te lossen zou moeten zijn. Dus zoiets als:

groter!

't Is nog een beetje voorbarig, maar wat ik zo 'opvang' is dat dit probleem en de oplossing nog niet zo eenvoudig is als het lijkt. 'Men' zit daar soms toch aardig tegen aan te hikken.

Ik dacht altijd dat het probleem van 'onbegrepen wiskunde' de formules waren, de abstractie die ze vertegenwoordigen en de onbegrepen handelingen die je er mee kunt doen. Maar is dat wel zo? Of is juist het abstraheren gewoon het probleem. Dat zou wel een verrassing zijn, ergens. Het is ontzettend 'gek' dat iets wat je voor jezelf zo vanzelfsprekend en helder is voor iemand anders 'toch nog lastig' is.

Misschien is dat wel het 'kernprobleem' van een wiskundeleraar. Je praat over dingen die jezelf volstrekt logisch en duidelijk vindt, maar hoe reëel is dat? Is dat dan voor anderen ook meteen helder en duidelijk? Nee, natuurlijk niet. Misschien kijken daarom mijn leerlingen mij soms zo vreemd aan. Waar heeft ie het over?:-)

Uiteraard kan je dit soort 'probleempjes' ook oplossen met wiskunde. Je stelt een 'stelsel van twee vergelijkingen met twee onbekenden' op en als je even je best doet dan los je dat zo op en weet je hoe 't zit. Verderop in de cursus mogen de deelnemers dat nog een keer proberen. Hopelijk wordt dan duidelijk dat zo'n stelsel opstellen en oplossen 'uiteindelijk' op hetzelfde neer komt. Hoop ik...:-)

De opdracht voor de deelnemers is om zelf een nieuwe 'context' te bedenken voor dit probleem. Dat is een soort van idee. Als je 't probleem 'echt' begrijpt dan kan je zelf ook wel iets bedenken.

Als ik dat moet nakijken (want dat doe ik dan) dan zou je verwachten dat ik, als die 'logische methode' van mij om dit probleem aan te pakken zo handig is, in eerste instantie dat dan ook zou gebruiken. Maar helaas, dat is niet het geval. Ik stel gewoon lekker toch eerst een stelsel op en dat los ik dan op. Daar heb ik dan zelf een programma voor. Klopt het allemaal? Is het oplosbaar? Enz. Daarna ga ik dan natuurlijk nog wel even controleren of het ook 'handig' kan. Erg he?:-)

Maar dat is dan, uiteindelijk, toch wel weer grappig. Dat is natuurlijk ook precies waarom wiskunde zo handig is. Dat je 'problemen' kan oplossen zonder steeds weer opnieuw het 'wiel uit te moeten vinden'. Gewoon 'even zo en zo' en de oplossing rolt er, bijna vanzelf, uit...

Van de 28 nieuwe aanmeldingen hebben 2 deelnemers de opdracht gedaan. Ik denk dat er nog wel een paar dat gaan doen, maar de rest kwam waarschijnlijk alleen maar even kijken. Maar 'kijken' heeft natuurlijk weinig zin. Je moet wel wat doen. Ik geef wel feedback... om te ervaren hoe dat is.

Nou ja, we zien wel. 't Is een pilot, een experiment, een idee... later meer...:-)

Een nieuw schooljaar

Zes minuten geleden was de zomervakantie van 2012 definitief voorbij. Dit was na een een jaar of 12 mijn eerste zomervakantie als docent op een school van voortgezet onderwijs. In vergelijking met de zomervakantie van de lerarenopleiding is er een belangrijk verschil.

Op de lerarenopleiding waren de vakantie korter en ik had altijd nog wat werkjes. Cursussen in elkaar zetten, werken aan de website, voorbereiden van nieuwe vakken en nog zo wat. Alle extra (onbetaalde) uren maakte ik voor een deel al in de vakantie.

Op 't HML gaat dat anders. Ik heb volgend jaar gewoon weer een tweede en een derde klas, dus daar weet ik wel ongeveer wat we gaan doen, in de vierde klas wiskunde A ben ik ook wel thuis en in de vijfde klas wiskunde B heb ik nog geen boek, dus ik kan, zelfs als ik zou willen, verder ook niet zo veel doen, maar dat komt wel goed.

Maar ja, ik heb natuurlijk stiekem wel van alles gedaan in de vakantie. Maar 't moest niet, gewoon alleen als ik zin had en omdat het kon. Ik heb nu altijd wel iets te doen.

... en verder? Eigenlijk was het gewoon niet nodig om in de vakantie iets te doen. Dat is natuurlijk ook het idee van vakantie. Uitrusten, relaxen, leuke dingen doen. Morgen gaan we dan wel weer aan de slag, dinsdag de eerste lessen en voordat je 't weet is het weer herfstvakantie.

Ik heb er al helemaal zin in:-)

zondag 26 augustus 2012

Desmos Graphing Calculator

In WisFaq moest iemand de nulpunten en het maximum van een functie bepalen met ICT. Als je mag kiezen dan moet je Desmos Graphing Calculator nemen. Als antwoord op de deze vraag in WisFaq is het al heel handig, maar je kunt zo, met het knopje 'points of interest' zelf zo de antwoorden aflezen:

Handig toch? Echt een aanrader. Ik ga 't zeker nog een keer inzetten.

Excacte vakken

"In dezelfde lijn waarschuwt Martha Nussbaum in haar laatste boek ‘Niet voor de winst’. Zij voorziet een verschraling en uitholling van onze democratische waarden wanneer beleidsmakers de nadruk blijven leggen op exacte vakken ten koste van vakken die vooral persoonlijke groei, burgerschap en een gezonde democratie bevorderen."
bron

vrijdag 24 augustus 2012

Zijn wie je bent

"Niet elke leerling wil hetzelfde, kan hetzelfde en doet hetzelfde. Bovendien wil het ene kind de lat hoger leggen dan de anderen. Is daar wel altijd ruimte voor? Maken we daarvoor een plusklas? Is een plusklas dan de oplossing? Of gebruiken we dan alleen voor die leerlingen ICT…
Mag iedereen wel zijn wie hij/zij is?"
bron

Praatjes vullen geen gaatjes

De afgelopen week was er één artikel dat er toch wel op een uitzonderlijke manier uitsprong in treurigheid.

Ik wil 't er eigenlijk niet over hebben, maar vooruit één zinnetje dan:

"Zouden de wachtkamers van psychologen en psychiaters in deze (door machines gestuurde) veeleisende samenleving daarom zo vol zitten en zijn we om die reden massaal aan de drank, drugs en seks geraakt?"
't Is wel een bijzonder treurige kijk op de maatschappij. Wat een misère! Dat is allemaal de schuld van de opvoeders en de scholen. De rest hoef je dan eigenlijk ook niet meer te lezen.

Iedereen heeft recht op z'n eigen mening, hoe dan ook. Zelfs als iemand quasi-intellectueel uit de spreekwoordelijke nek zit te kletsen. Maar om nu een armlastige bedrijfstak als het onderwijs de schuld van ALLE problemen te geven? Dat gaat wel ver.

Volgens mij is dat hele idee van 'het gaat ontzettend slecht in het onderwijs' een gat in de markt. Krantjes verkopen, boekjes verkopen, cursussen verkopen, praatjes verkopen...

donderdag 23 augustus 2012

Hoeveel poten heeft een...

Uitnodiging

Met de website wiskundeleraar.nl ondersteunde ik mijn vaklessen bij de lerarenopleiding wiskunde van de Hogeschool Rotterdam. Dat is inmiddels definitief verleden tijd. Op wiskundeleraar toegelicht heb ik er van alles over geschreven, maar ja, wie leest zoiets?:-)

Maar waarom zou ik de website niet inzetten voor 't algemeen nut? Het is een manier om (gratis) cursussen aan te bieden voor wie daar interesse in heeft.

Vanaf 27 augustus 2012 kan iedereen die dat wil zich aanmelden op de website. Op dit moment kan je dan als 'gast' de volgende cursussen doen:

  • 'Wiskunde en konijnen'
  • 'Probleemaanpak'

Waarom  zou je dat doen? 

  • De cursus wiskunde en konijnen is bedoeld voor mensen die geen wiskunde nodig hebben maar wel geinteresseerd zijn. Als dat een beetje loopt volgen er nog meer van dat soort cursussen. Wiskunde en kunst, wiskunde en voetbal, de gulden snede, .... Zonder al te veel eisen te stellen aan voorkennis en wiskundige vaardigheden wil ik laten zien dat je dan nog best leuk wiskunde kan doen.
     
  • De cursus probleemaanpak is een individuele leerroute voor HAVO wiskunde B. Maar is misschien ook interessant voor anderen.
     
  • Als je al wiskundig voldoende onderlegd bent of helemaal niet geintersseerd bent in wiskunde dan kan het toch interessant zijn om te kijken hoe je met ICT digitaal kunt leren. Hoe regel je dat? Hoe is een cursus opgezet? Wat zijn handige functionaliteiten? Hoe werkt dat? Als je geinteresseerd bent in elektronisch leren dan kan je vanuit dat perspectief komen kijken en ervaren hoe het werkt en of het werkt.

Kortom: het is gratis, je kunt er iets van leren, je kunt 's ervaren hoe dat gaat en daar kunnen we dan allemaal van alles van leren. Verder zijn er geen eisen of voorwaarden.

De mogelijkheden zijn verder onbeperkt. Wie weet welke mogelijkheden er te ontdekken zijn. Misschien kan je (uiteindelijk) zelfs wel docent in wiskundeleraar.nl worden en je eigen cursus klaarzetten voor jouw leerlingen of studenten. Waarom niet?

Probeer het, doe 's gek en doe mee met het experiment.

woensdag 22 augustus 2012

Lang leve de vakantie

Lang geleden ben ik een tijd werkloos geweest. Afgehaakt na drie jaar psychologie, door het arbeidsbureau 'onbemiddelbaar' verklaard en toen me bezig gehouden met muziek maken. Mijn buurman dacht zelfs dat ik in ploegendienst werkte, maar nee hoor, gewoon een RWW-uitkering en laat naar bed.:-)

Nu heeft werken in ieder geval het voordeel op werkloos zijn dat je vakantie hebt. Als je in 't onderwijs werkt dan is de vakantie ingecalculeerd dus het hoort gewoon tot je takenpakket. Gewoon lekker uitrusten, relaxen, leuke dingen doen, buitenlanden bezoeken, bier drinken en nog zo wat...:-)

Of je nu wilt of niet, in de vakantie denk je toch altijd nog 's na of deze flitsende onderwijscariere nu is wat je in je hoofd had. Is dit nu leuk genoeg? Is al die moeite het waard? Levert dit, naast mijn riante salaris, voldoende op om er mee door te gaan?

Het antwoord op deze vragen is waarschijnlijk minder rooskleurig dan je zou denken. Ik ben natuurlijk een enthousiaste docent met passie. Een professional met aspiraties, een creatieve beelddenker met ideeën, met een hart voor leerlingen, een zwak voor collega's en een paar zakken zout voor de schoolleiding. Dat ze niet uitglijden...:-)

Stel je nu voor, als gedachte-experiment (klinkerbotsing!): ik win een loterij, krijg 23,2 miljoen of ik erf 10 miljoen (weinig kans:-). Zou ik dan nog gaan werken?

Ik denk 't niet. In dat geval kan je niet anders concluderen dat ik werk om in mijn onderhoud te voorzien. I'm only in it for the money.

Maar als je dan eenmaal moet werken dan moet je ook proberen dat zo 'goed' mogelijk te doen. Niet alleen voor de leerlingen, de school, de ouders en de maatschappij in het algemeen maar ook vooral voor jezelf.

En zo 'goed' mogelijk houdt dan automatisch in dat je dat 'inhoudelijk' doet maar ook uit 'eigenbelang'. Dat je 't zelf ook nog een beetje een leuk leven hebt. Ondanks je mislukte carriere. Leuk in affectieve zin, maar ook leuk in intellectuele zin.

Meer kan ik er niet van maken.:-)

Ik ben even de draad kwijt

't Valt niet mee om de draad weer op te pakken. Volgende week zullen we er weer aan moeten geloven. Dan begint het 'echte leven' weer. Ik zou natuurlijk wel kunnen roepen 'het wordt een geweldig jaar' maar dat is dan meer een 'wens' dan een 'feitelijkheid'. We zien wel...:-)

Eén van de eigenschappen van een docent om te overleven in het onderwijs is 'geloven in jezelf'. Wat men ook verder zegt, beweert of adviseert ga af op je gevoel, je eigen inzicht en je ervaringen. Iedereen weet het altijd beter, maar trek je er vooral niets van aan.

Waar was ik ook alweer mee bezig? O ja...:-)

Ik heb me voorgenomen alleen nog maar te schrijven, te webloggen en te twitteren over dingen waar ik iets van af weet. Dat zouden meer mensen moeten doen. Wat een rust zou dat geven...:-)

maandag 20 augustus 2012

Winterberg

Kleine vos

Dagpauwoog

zaterdag 18 augustus 2012

Pi is overal (2)

het origineel

Pi is overal

het origineel

maandag 13 augustus 2012

Lieve kleurtjes

Volgens mij zou zou deze 'functie' lieve kleurtjes moeten geven:

Function randombgcolor
 dim min, max, r, g, b
        min = 192
        max = 255
 RANDOMIZE()
        r = Int(((max - min + 1) * Rnd) + min)
        g = Int(((max - min + 1) * Rnd) + min)
        b = Int(((max - min + 1) * Rnd) + min)
 randombgcolor=RGB(r,g,b)
End function
Maar... hij doet het niet, dus nu snap ik het even niet meer...

Dan maar zo:

Function randombgcolor
 dim min, max, r, g, b
        min = 192
        max = 255
 RANDOMIZE()
        r = Hex(((max - min + 1) * Rnd) + min)
        g = Hex(((max - min + 1) * Rnd) + min)
        b = Hex(((max - min + 1) * Rnd) + min)
 randombgcolor = "#" & r & g & b
End function
Dat werkt wel... vreemd hoor:-)

Maar dat is hem niet geworden. Elke keer een ander kleurtje als je een antwoord 'dicht of open klapt' is ook niet alles.

Function randombgcolor(s1, s2, s3)
 dim r, b, g
     r = Hex(192 + (s1 MOD 64))
     b = Hex(192 + (s2 MOD 64))
     g = Hex(192 + (s3 MOD 64))
 randombgcolor = "#" & r & b & g
End function
Dat moet hem zijn. s1, s2 en s3 worden ingevuld op basis van unieke gegevens van de deelnemer. Die heeft dus altijd dezelfde kleur. Steeds hetzelfde en toch bij iedereen anders...:-)

Maar nog steeds niet helemaal tevreden.

Function randombgcolor(seed)
 dim r, b, g, index
 index=seed MOD 6
 IF index=0 THEN
         r = Hex(192 + (seed MOD 64))
  b = Hex(192 + (seed MOD 64))
  g = Hex(192)
 END IF
 IF index=1 THEN
         r = Hex(192 + (seed MOD 64))
  b = Hex(192)
  g = Hex(192 + (seed MOD 64))
 END IF
 IF index=2 THEN
         r = Hex(192)
  b = Hex(192 + (seed MOD 64))
  g = Hex(192 + (seed MOD 64))
 END IF
 IF index=3 THEN
         r = Hex(192 + (seed MOD 64))
  b = Hex(192 + (seed MOD 64))
  g = Hex(192)
 END IF
 IF index=4 THEN
         r = Hex(192 + (seed MOD 64))
  b = Hex(192)
  g = Hex(192 + (seed MOD 64))
 END IF
 IF index=5 THEN
         r = Hex(192)
  b = Hex(192 + (seed MOD 64))
  g = Hex(192 + (seed MOD 64))
 END IF
 randombgcolor = "#" & r & b & g
End function

Zo... dat moet dan maar.:-)

zondag 12 augustus 2012

Besparingen in het onderwijs

"Zittenblijven is een inefficiënte maatregel met een bijzonder hoge kost. Deze middelen kunnen veel beter worden ‘geactiveerd’ door te remediëren waardoor de ‘noodzaak’ tot zittenblijven zou moeten verdwijnen."
bron

Bach Organ Concerto No. 2 in A Minor

Weer een ergernis minder

Ik had al een tijdje een annotatiesysteem in wiskundeleraar.nl. Daarmee kan je, als je bent ingelogd, aan elke pagina een annotatie hangen. In de werkruimte kan je die annotaties dan zien en er is zelf een pagina met alle annotaties per werkruimte. Je kunt dan van de werkruimten waar je lid van bent de annotaties bekijken. Je kunt makkelijk springen van annotie naar pagina en van pagina naar werkruimte. Kortom: dolle pret.

Handig!

Eén van de ergernissen was dat het openklappen van het schermpje onderaan de pagina alleen werkt bij Internet Explorer. Dat is dan een beetje slordig. Ergens zat er dus iets niet goed met de code. Maar dat is nu gelukkig opgelost. Het werkt nu ook in CHROME, firefox, safari, opera... je zegt het maar...:-)

De code deugde gewoon niet. Nu heb ik één scriptje voor alle browsers en dat is dan weer een ergenis minder. Ik vind het mooi...

...en het bewijst maar weer dat als je iets wilt oplossen dat het uiteindelijk altijd lukt. Gewoon volhouden en geen genoegen nemen met flutoplossingen.

Maar daar was ik eigenlijk helemaal mee bezig. Ik wilde het puntensysteem voor de peerfeedback maken en daar gebruik ik ook uitklapschermpjes, vandaar!:-)

Alles op z'n tijd, rustig aan.

zaterdag 11 augustus 2012

Stemadvies

Hieronder zie je de lijst van politieke partijen voor de Tweede Kamerverkiezingen van 12 september 2012. Het idee is dat je op één van deze partijen je stem uitbrengt. Daarna word je dan geacht verder niet te zeuren, voorlopig.
  • VVD
  • PvdA
  • PVV
  • CDA
  • SP
  • D66
  • GroenLinks
  • ChristenUnie
  • SGP
  • Partij voor de Dieren
  • Piratenpartij
  • Partij voor Mens en Spirit
  • Nederland Lokaal
  • Libertarische Partij
  • DPK
  • 50PLUS
  • Liberaal Democratische Partij
  • Anti-Europa Partij
  • SOPN
  • Partij van de Toekomst
  • Politieke Partij NXD
Een andere mogelijkheid is om niet te stemmen. Men zegt dan wel dat als je dat doet dat je dan ook niet mag zeuren. Dus of je nu wel of niet stemt maakt feitelijk weinig uit, dan...:-)

...en dat moet het zijn...:-)

Ik heb me voorgenomen me er niet mee bezig te houden. Ik ga wel stemmen, denk ik, met grote tegenzin, maar misschien ook wel niet.:-)

vrijdag 10 augustus 2012

Servetringen

Grote lijster

Erudiete, zelfstandig denkende burgers

"Scholieren moeten leren lezen, schrijven en rekenen. Goed, maar hoe zit het dan met het denken? Dit boek bevat vurige pleidooien voor meer bildung in het onderwijs. Deze vorm van reflectie is nodig om leerlingen culturele bagage mee te geven en hen beter te laten denken. Prominente cultuurdragers leggen in dit boek uit dat het tijd is voor een hernieuwde bildung, een vorming van leerlingen tot erudiete, zelfstandig denkende burgers."
bron

N@tschool werkt niet

Gisteren werd ik via Twitter gewezen op 'Digitaal leren'.
Lesgeven met digitaal leermateriaal is steeds vanzelfsprekender op scholen. Maar helemaal vanzelf gaat het niet, zo is af te leiden uit een onderzoek dat LOOK deed in samenwerking met scholengemeenschap Were Di in Valkenswaard."
bron
't Is verder wel aardig om te lezen, misschien. Maar wat moet ik er mee? Open Universiteit? Waarom word ik hier apart vermeld?
Digitaal leren moet ook geleerd worden binnen scholen bit.ly/QOG5Cl #lookou #ounl @onderwijsnieuws @Onderwijsgids @wiswijzer2
Maar vooruit maar, dat zijn de wonderwaardigheden van de social media. Iemand moet gedacht hebben dat dit voor mij interessant zou kunnen zijn. Ik ben tenslotte... eh... wat ben ik eigenlijk?:-)

Er viel me wel iets op, inderdaad. Dat wil ik niemand onthouden:

  • N@tschool zorgt voor contact en controle, maar werkt niet en is te ingewikkeld.
  • De instantie N@tschool wordt door het merendeel van de leraren als belemmerend ervaren. Het programma wordt niet gebruiksvriendelijk gevonden. Een leraar beschrijft het als: "gruwelijk veel handelingen voor simpele zaken."
  • Wat de factor ‘instanties’ betreft wordt N@tschool door veel leraren als belemmerende factor ervaren. Websites daarentegen ziet men vaak als motiverend.
Zijn dat hele nieuwe inzichten? Zo maar opeens? Nou niet echt, maar 't is goed dat het een keer gezegd wordt.:-)

Zie ook Dossier N@tschool

donderdag 9 augustus 2012

CKEditor

Eén van de onopgeloste problemen in wiskundeleraar.nl was dat bij de invoervlakken bij Chrome (en andere browsers) er geen mogelijkheid was voor opmaak. Je moest als het ware zelf de HTML-code invoeren om er iets van te maken. Dat was dus erg onhandig.

Vanmiddag kwam ik een oplossing tegen in de vorm van de CKEditor. Probleem opgelost...

Op die plekken waar deelnemers tekst moeten invoeren werkt dat al. Ik ben er blij mee. 't Is vrij voor persoonlijk gebruik en voor educatie.

Maar dat was helemaal niet waar ik mee bezig was. Ik doe de meeste dingen als ik eigenlijk iets anders doe. Lekker is dat...:-)

Inmiddels is het mogelijk voor deelnemers om hun (deel-)antwoorden in te voeren en op te slaan om ze eventueel in een later stadium te kunnen aanvullen en uiteindelijk kunnen verzenden om te de antwoorden te laten nakijken.

Driehoeken

“If triangles had a god, he would have three sides.”
Montesquieu

Puntje, puntje, puntje...

Dat ging nog maar net goed. Ik had vanmiddag in wiskundeleraar.nl een soort functionaliteit toegvoegd om aan de hand van het persoonlijk ID een persoonlijke opdracht te kunnen maken:

Bij mij staat er in de opdracht 38 maar bij elke deelnemer staat er dan wat anders. Zo krijgt iedereen z'n eigen opdracht.

Maar dat kan natuurlijk alleen als je bent ingelogd... dus als je niet bent ingelogd dan moet je eerst inloggen. Zou je denken... maar dat was een beetje een foute gedachte omdat je ineens overal op elke pagina zou moeten inloggen. In dat geval gaat mijn hele documentatiecentrum achter een wachtwoord. Dat was nu ook weer niet de bedoeling.

De oplossing kon eenvoudiger. Als je niet bent ingelogd dan staat er ....

Cargo Cult Science

"So I have just one wish for you--the good luck to be somewhere where you are free to maintain the kind of integrity I have described, and where you do not feel forced by a need to maintain your position in the organization, or financial support, or so on, to lose your integrity. May you have that freedom."
bron via @eGeert

dinsdag 7 augustus 2012

Mathematics

"A Beka Book provides attractive, legible, and workable traditional mathematics texts that are not burdened with modern theories such as set theory."
What do Christian fundamentalists have against set theory?

maandag 6 augustus 2012

't Wordt steeds ingewikkelder

Wiskunde: vaardigheden, begrip en inzicht

"Daar zit precies het probleem: je wil wel concertpianist zijn, maar geen toonladders oefenen. Je wilt wel in het Nederlands elftal spelen, maar geen rondjes lopen."
M.Peletier

zondag 5 augustus 2012

Burcht

Tegenspraak

"Zonder tegenspraak verdort zelfs de heiligste geest."
@GuusKuijer

vrijdag 3 augustus 2012

Hoe de wal het schip keert

Edufloor schreeft op stoppen geeft ruimte:
Soms moet je gewoon stoppen als je gevoel dat aangeeft. En mijn gevoel gaf dat aan. Elf jaar lang ‘communitymanager’ zijn op Kennisnet is best lang. Maar er zijn grenzen.
Een treurig verhaal inderdaad.:-(

Nu ben ik zelf ooit communitymanager geweest van kennisnet voor wiskunde. Dat is wel 10 jaar geleden inmiddels. In die 10 jaar daarna heb ik niet veel gemerkt van de wiskundecommunity. Ik heb wel een stuk of 10 keer een worddocument in de mail gekregen en nog 's wat e-mailtjes gestuurd over 'gestolen waar' in de leermiddelendatabase. Nooit iets van gehoord. Maar verder? Er zijn begraafplaatsen waar meer leven in zit. Dus helemaal vreemd is een schone bezem door bestaande activiteiten niet zo gek, hier en daar...

Uiteindelijk kan je niet anders concluderen dat niet alle communities even succesvol zijn. Net als de rest van het gepruts: vakwijzer, davindi, leermiddelendatabase, ... en wat nog meer. Alemaal dood, net als de digitale school, ook dood. Iedereen dood, einde...:-)

Ik heb destijds besloten te stoppen omdat de organisatie nogal te wensen over liet, vooral als het ging om de betaling van de communityleden die geholpen hadden om vakwijzer te vullen. Spijt van de beslissing om er mee te stoppen heb ik nooit gehad. Ik had natuurlijk best communitymanager kunnen blijven. 'Niks doen' voor 1500 euro per jaar? Hoe moeilijk kan dat zijn?

De kunst is natuurlijk om dingen die wel goed gaan te fasciliteren en de dingen die niet gaan aan te pakken. Helaas wordt de aandacht nu verlegd naar wikiwijs, iets met ning, digitaal en (vooral interactief) lesmateriaal. Leermiddelcoördinator? Zonder spatie dan, zou dat gaan werken? Wikiwijs is al bij voorbaat kansloos en ik heb veel geëxperimenteerd met Ning's en ook dat is weinig hoopvol. Het gebrek aan daadkracht gaat nu ten koste van dingen die wel werken. Dat is treurig...

Ik heb nog wel gereageerd op het bericht van Florina. Ik heb proberen aan te geven dat uiteindelijk alleen telt wat werkt. Hier en daar kan ik wat ik daar in bedekte termen beweer nog wel nuanceren, met naam en toenaam, zullen we maar zeggen. Dat zal ik nog wel een keer doen of misschien ook niet...:-)

Maar uiteindelijk zal het er wel op neer komen dat iemand gaat roepen dat het wel heel makkelijk is te roepen vanaf de wal. Ik weet het, de beste stuurlui staan aan wal, maar dat betekent nog niet dat het schip niet zal zinken. Dan sta ik dan mooi op het droge.:-)

Ik denk dat de dingen die men doet in bepaalde gevallen meer schade aan richten ten aanzien van het onderwijs dan dat het iets verbetert of oplevert. Maar ja, wat weet ik er ook verder van?

Het is zwemmen of verzuipen... of niet...:-))