zondag 27 mei 2012

Zen en de kunst van het websiteonderhoud

Ik had al eerder geconstateerd dat wiswijzer meer een archeologische vondst was dan een website. Ik stop er mee. Voorlopig is de website voor eigen gebruik, maar mogelijk krijgt de website een andere bestemming.
Vanaf zondag 29 mei 2012

Verder ga ik volgend jaar wiskundeleraar.nl ook niet meer inzetten. Ik gebruik de website nog wel om een deel van de samenvattingen voor de Ipad aan te sturen en te experimenteren met een mobiele versie, maar de rest van de 'oude meuk' moet maar 's weg, denk ik...
Vanaf 9 juli 2012

Voor wat WisFaq betreft ben ik er nog niet uit. Op termijn is de manier waarop het nu gaat geen optie, dus er zal wel een keer een oplossing moeten komen. Dat zien we dan nog wel. Kan nog wel even wachten.
Einddatum: 1 augustus 2013

zaterdag 26 mei 2012

Fancy equipment

"Putting all the new and fancy equipment found in today’s American classrooms aside [...] a good teacher is the best tool for a good education anywhere in the world."
Craig Barrett

woensdag 23 mei 2012

Mussorgsky: Pictures at an Exhibition

De gefilmde docent

Als je in onderstaande citaat 'opnemen' opvat als 'opgenomen in het boek' dan doen we op het HML al lang aan 'flipping the classroom':
"Met Flipping the Classroom draai je de les om. Je laat leerlingen de instructie die je hebt opgenomen in hun eigen tijd bekijken. In de les maken leerlingen de opdrachten. Op deze manier ben je als docent nauw betrokken bij het leerproces van de leerlingen en kun je ze op maat bedienen. Leerlingen worden actief betrokken bij hun eigen leerproces en kunnen jouw instructie zo vaak bekijken als ze willen".
'Flipping the Classroom'
In de klas werken leerlingen aan individuele- of groepsopdrachten? Ja, dat is nog 's een idee, inderdaad. Is dat dan de geflipte klas? Dat je in plaats van klassikale instructie in de klas de leerlingen vooral laat werken aan opdrachten? Is dat alles? Dat doen we al:-)

Of zou het toch gaan om de filmpjes? Wel aan, dat komt ook nog wel.:-) Maar dan kan je beter spreken over de 'gefilmde docent'. Ach ja, nou ja... Waarom zou je ook nieuwe dingen verzinnen als de oude dingen ook werken?:-)

dinsdag 22 mei 2012

Leerlingen moeten van alles

zondag 20 mei 2012

Stoppen met werken

Soms vraag ik me wel 's af wat erger is: 'dat je weblog niet gelezen wordt' of 'dat het wel gelezen wordt'. Ik ben er nog niet uit, maar soms worden mijn schrijfsels wel degelijk gelezen.

Ooit schreef ik:

Ik weet bijna zeker... Als het me lukt om het voor elkaar te krijgen, dan ga ik stoppen met werken op mijn vijftigste. 't Was leuk... les geven, leerlingen en studenten, werken in het onderwijs, wiskunde (mooiste vak), website-tjes maken, cursusjes maken, sommetjes bedenken... uit je nek kletsen op je weblog... allemaal geweldig...
Maar 't is mooi geweest...:-)
bron
Toen bleek dat mijn onderwijsmanager mijn weblog las. Gaat ie stoppen met werken? Hoe zit dat? Dat verwacht je toch niet. Of misschien toch wel?

't Kan nog slecht voor je carrière zijn. Ik deed ooit mee aan een project 'samenopleiden' of zoiets. Op mijn weblog had ik toen een keer een stukje geschreven waarin ik 'vraagtekens' had bij dat 'compententiegericht opleiden'. De projectleider heeft toen contact opgenomen met mijn onderwijsmanager. Lekker direct:-). Vreemd genoeg werd ik, zonder toelichting, het studiejaar daarna uit het project gehaald. Ik was zeker weer niet de geschikste kandidaat. Dat krijg je er van als je zegt wat je denkt. Dat kan je maar beter laten...

Maar dat ga ik niet doen. Ik schrijf wat ik wil en als iemand daar een probleem mee heeft dan hoor ik het wel. Of niet, dat mag ook.

Maar 't is wel goed om te weten dat er altijd mensen zijn die stiekem je weblog lezen. Misschien dat sommige mensen daarmee hun voordeel kunnen doen. Ik zou niet weten hoe, maar 't kan allemaal...:-)

Waar zijn ze toch? De lurkers, de onzichtbaren, de zwijgende meerderheid, ... Die mensen die wel je weblog lezen maar dat niet zullen laten merken. Brr...

Kortom: bedenk voordat je iets schrijft dat het niet uitgesloten is dat iemand dat leest en dat het meestal de verkeerde mensen zijn die dat doen. Een beangstigende gedachte...:-)

zaterdag 19 mei 2012

Grappen in je programmacode

Een soort van grap?

If IsWillem AND NOT IsWillem Then
...
End If

Nee hoor... 't is iets wat ik af en toe aan zet...:-)

vrijdag 18 mei 2012

Stroomlijnen

"AMSTERDAM – Sony heeft een patentaanvraag ingediend waarmee het draadloos opladen van elektronische apparaten gestroomlijnd kan worden."
NU.NL

Het onderwijs volgens GOOGLE

The History of Mathematics BBC Documentary part1360p H 264 AAC

Get on with it

"Iemand die met beide benen op de grond staat, komt geen stap verder."
www.omdenken.nl

donderdag 17 mei 2012

Ganzen in het parkje

Waarom niet?

"Some men see things as they are and ask why. Others dream things that never were and ask why not."
George Bernard Shaw

Product- en kettingregel

Ik heb maar weer 's een digitale DWO-activiteit toegevoegd aan het arsenaal voor de 4e klas. Het gaat om de product- en kettingregel. 't Is vooral kwestie van 'vegen'. De opdrachten met de machten van 'e' en de quotiëntregel doen we niet. Daarnaast heb ik de titels aangepast, een pagina met de opdracht aangemaakt en dat moet het dan zijn.

Uiteindelijk is dat toch weer een uur werk. Je moet je voorstellen dat je de opdrachten allemaal zelf had moeten bedenken. Dan was het nog veel meer werk. 't Zou mooi zijn als alle leerlingen dat nu ook nog 's zouden gaan gebruiken. Niet omdat het kan, maar omdat het erg leerzaam is. Doen!

woensdag 16 mei 2012

Mag ik even naar de WC?

Soms heb je van die gesprekken met leerlingen waar je over na moet denken.

M: mag ik naar de WC?
W: ja
M: zei je nou ja of nee?
W: nee
M: ja wat is het nou?
W: ja
M: (verlaat het lokaal)
W: nee

Ik bedoel maar, we hebben altijd zo'n plezier en we leren ook nog wat. Van dat laatste ben ik niet helemaal zeker...:-)

dinsdag 15 mei 2012

Vergaderen is zinloos

...en er over schrijven nog zinlozer...:-) Volgende onderwerp graag!

Zelfverwijzing

Er zijn een aantal indicatoren voor een mislukt implementatie van bijvoorbeeld ELO's of voor andere digitale hangplekken. Ik schreef er al eerder over.

Een belangrijke indicator is dat er in zo'n ELO een plek moet zijn waar gebruikers fouten kunnen melden, vragen kunnen stellen, ervaringen delen, uitwisselen van ideeën en nog zo wat. Als je nu de beschikking hebt over een superieure ELO dan doe je dat natuurlijk in je ELO. Zou je denken, maar 't gebeurt meestal niet. Dat is wel bijzonder...

Maar ernstiger is dat scholen/opleidingen van leerlingen/studenten verwachten om iets te doen wat ze zelf niet doen. De kunst is om leerlingen, docenten en lesmateriaal te verbinden in een levendige 'learning community' waar iets te beleven valt. Je zou denken dat de leiding en de docenten daar dan heftig aan mee doen, zelf ook een voorbeeld zijn van zo'n geinspireerde, innovatieve 'community', maar in de praktijk valt dat nogal tegen. Een beetje mailtjes sturen met bijlagen dat gaat nog net, maar verder...

Hier is dus wederom sprake van zelfverwijzing. Je kunt van alles roepen, maar uiteindelijk telt wat je doet. Als je bijvoorbeeld les geeft op een lerarenopleiding ben je zelf ook object van studie. Misschien is dat nog wel belangrijker dan de inhoudelijke kant van je lessen. Wat doe jij dan? Ben je een voorbeeld voor aanstormende docenten of een non-voorbeeld of misschien zelfs een tegenvoorbeeld? Als je iets met ICT wilt doe er dan ook iets mee.

Hoe moeilijk kan het zijn!? Mister Blue Sky?

maandag 14 mei 2012

Wiskunde? Leer autorijden!

"Leren maakt het leven leuk. Vraag maar aan de wiskundeleraar. Of aan zijn leerlingen. Allemaal genieten ze van het leerproces. Een stuk praktischer is het om te leren autorijden. Volg 10 of 12 autorijlessen en doe examen bij Verkeersschool Arnhem (vanaf € 199)."
bron

vrijdag 11 mei 2012

The Learning Pyramid

"Tegen deze achtergrond is het verbazingwekkend en ook wel een beetje alarmerend dat de ‘learning pyramid’ zo populair heeft kunnen worden. Waarom stellen we toch altijd zo veel vertrouwen in pseudo-kennis?"
De fabel van 'the learning pyramid'

donderdag 10 mei 2012

Onuitlegbaar

Ik heb nog een poging gedaan om uit te leggen waarom ik denk dat ELO's hun beste tijd gehad hebben. Niet dat ELO's een al te beste tijd hebben gehad, maar dat ligt niet noodzakelijkerwijs aan de functionaliteiten en mogelijkheden.

Meestal komt het er op neer dat eigenlijk de 'gebruikers' er weinig trek in hebben. Afdwingen leidt dan soms nog tot 'enige acitiviteit' maar van een levendige leeromgeving kan je niet spreken. Dat is wel jammer, want er zou zo veel mogelijk kunnen zijn. De rest is niet zo pessimistisch. Erg realistisch is dat niet.:-)

Maar verder voor de rest ging het nergens over. Niet interessant, een verloren zaak en nutteloos. Dat is niet erg, want het leven gaat gewoon door. Ik heb mijn bijdrage geleverd. Ik heb gezegd.:-)

Ik heb op Moodle alle weblogpostings van dit weblog met de Moodle-tag maar 's onder elkaar gezet. Wat zal ik verder nog van zeggen? Ik weet ook niet precies hoe 't moet, maar de huidige opzet in het tempo waarop het gaat zal niet tot veel verbetering leiden, vrees ik.

Dit is dan wel meteen de laatste keer dat ik me ga er mee bezig ga houden. Ik knutsel nog wat aan de mobiele versies van mijn websites en dan hoor ik het wel of niet.

EINDE

woensdag 9 mei 2012

De WisFaq-connection

Het Internet weet het beter

"Ik hoop in ieder geval dat men zich hier over bezint: hoe gaan we in godsnaam als leerkracht geloofwaardig blijven in de toekomst als het internet het steeds beter weet?"
Herdenk kwaliteit: omgaan met bronnen in de 21ste eeuw

De iPadklas...

"Dus, willen we dit écht doen? De computers die onze scholen al bezitten, meegeven met het schroot, en vervangen door nieuwere, duurdere toestellen? Die de bestaande software niet kunnen draaien?"
Geen iPads in de klas

dinsdag 8 mei 2012

Waarom innovatie vaak sneuvelt?

"The problem is that the path to implementing online education is not known. In fact, it’s not a solvable problem by committee, regardless of how many smart people in the room."
Waarom innovatie vaak sneuvelt?

zondag 6 mei 2012

Nederland, België, Noorwegen en Venezuela

Web Equation

Stel je voor dat je met Web Equation een wiskundige uitdrukking kan 'schrijven' (bijvoorbeeld op een iPad) en dat het 'programma' probeert er dan iets zinnigs van te maken:

q7692img1.gif

Eventueel kan je met WolframAlpha de grafiek tekenen, de vergelijking oplossen, berekenen en nog veel meer...

q7692img2.gif

Een ander voorbeeld:

q7692img3.gif

q7692img4.gif

Dat is toch leuk!

Eerder gepubliceerd op Web Equation.

Zelf doen

Ik loop al een tijdje met het idee rond om een stukje schrijven over resultaten. Dit naar aanleiding van deze opmerking bij een studiemiddag:
Vanuit de groepsleiders van klas 1 en 2 is het signaal gekomen, dat de didactiek van de vakken wis- en natuurkunde aandacht behoeft. De resultaten blijven achter...
Ik zit er nu al een tijd over na te denken, maar wat zijn nu precies 'de resultaten'? Zijn dat de cijfers op het verslag? Of wat wordt er bedoeld?

Eerst lezen:

Beantwoord de volgende vragen:
  1. Wat gaat er goed?
  2. Wat gaat er niet goed?
Probeer hierbij, zo mogelijk, concreet en helder te zijn. Als je wilt kan je hieronder een reactie achter laten. Onder de goede inzenders verloten wij een voetreis naar Rome op eigen kosten.

SUCCES!

Het effect van technologie

"We tend to overestimate the effect of a technology in the short run and underestimate the effect in the long run."
Roy Amara (1925-2007)

zaterdag 5 mei 2012

Docenten 2.0

Op 6. Weerstanden bij docenten had ik al een conclusie getrokken:
Conclusie: je kunt niet van docenten verwachten dat ze gratis en voor niets steeds maar meer doen voor minder.
bron
Maar hoe moet dat dan? Het ziet er voorlopig niet naar uit dat docenten het rustiger aan kunnen gaan doen. Integendeel! Digitaal lesmateriaal? Resultaten verbeteren? Meer moeite doen? Docenten kunnen niet achter blijven.
Zie Stephen Downes - Seven Habits of Highly Connected People - 2008

Maar wat doet een docent 2.0 eigenlijk allemaal doen om een beetje verbonden te blijven? Wie gaat dat betalen? Wat moet je dan allemaal doen? Zal ik daar 's een doekje over open doen? Misschien kunnen de docenten dan zelf een afweging maken of de investeringen en opbrengsten wel een beetje in evenwicht zijn.

Ik start de dag met het openen van mijn e-mailprogramma. Dat is nog steeds de meest zekere vorm van asynchrone communicatie. Ik heb 4 e-mailacconts in het programma staan maar er wordt ook veel post naar andere e-maildressen doorgestuurd. Als er verder niets bijzonders is dan begin ik de dag met Beterspellen en Rekenbeter. Ben ik meteen wakker:-)

Van school (schoolleiding, docenten, leerlingen) heb ik (grof geschat) dit jaar al zo'n 750 e-mailtjes ontvangen. Van WisFaq krijg ik zo'n 450 e-mailtjes per maand. Dan zijn er nog allerlei andere afzenders zoals familie, vrienden, vage bekenden en nog zo wat. Van de andere dingen als Twitter krijg ik ook wel's e-mail bij retweets, DM's en zo. Over de nieuwsbrieven, facebook, LinkedIN, e.d. dan nog maar te zwijgen. Gelukkig hoef je niet overal iets mee te doen.:-)

Vervolgens open ik TweetDeck voor de laatste tweets. De tweets van de afgelopen nacht en de nieuwe tweets van de volgers die al op zijn. Meestal moet je dan even bijlezen. Verder op de dag gaat dat dan maar door en door... Af en toe kijk ik op school ook nog wel even. Je wilt natuurlijk niet missen. Alhoewel... als het belangrijk is komt het meestal toch wel een keer langs. Maar 't is handig om het een beetje bij te houden. Tweets lezen, reageren, websites bezoeken, artikelen lezen, volgen en ontvolgen, zelf nog 's wat roepen, enz.

Naast Web2.0-dingen als Facebook en LinkedIn, die ook af en toe enige aandacht vragen, bekijk ik dagelijks mijn RSS-feeds in GOOGLE-reader.

Ik heb zo'n 360 abonnementen in de reader en het komt wel 's voor dat er 1000+ berichten zijn om te bekijken. Dus meestal probeer ik dat ook dagelijks bij te houden, maar soms vergeet ik dat wel 's. Eigenlijk zou ik mijn abonnementen 's moeten schoonvegen, maar dat is dan weer lastig. Gelukkig gaat het scannen van alle berichten wel vrij snel, niet alles in interessant en veel 'zaken' heb ik al gezien of zijn van mezelf:-)

Daarnaast ga ik dagelijks naar Delicious om alle links van Twitter naar 'eigen werk' te verwijderen. Op die manier houd ik dan toch nog een aardig archief bij van de dingen die ik zo tegen kom.

Daarnaast moet ik natuurlijk regelmatig op mijn weblog schrijven, websites onderhouden, leuke sommetjes bedenken, fouten halen uit de websites, vragen beantwoorden op WisFaq, experimenteren met de mobiele versie van wiskundeleraar en nog zo wat...

Kortom: ik snap niet dat ik ook nog les geef. Eigenlijk heb ik daar helemaal geen tijd voor.:-)

vrijdag 4 mei 2012

Gratis bestaat niet

"If you're not paying for something, you're not the customer; you're the product being sold."
Andrew Lewis

Ik zeg niks

donderdag 3 mei 2012

Droom er maar niet van

Wilfred Rubens schetst in 'Ontwikkelingen die het onderwijssysteem aan het wankelen brengen' een aantal ontwikkelingen die uiteindelijk zullen leiden tot een trendbreuk binnen het onderwijs. Nu geldt dit (denk ik) in eerste instantie vooral het hoger onderwijs maar uiteindelijk zal ook het voortgezet onderwijs volgen.
  • Het einde van het traditionele tekstboek
  • Peer-to-peer en zelfgeorganiseerd leren
  • Andere manieren van reputatie en geloofwaardigheid
Ik ben inmiddels al een jaartje weg uit het hoger onderwijs maar ik herken de ontwikkelingen wel. Misschien dat ik daar 's iets over kan zeggen.

Het einde van het traditionele tekstboek
In mijn laatste jaar op de lerarenopleiding had ik 87% van de cursussen die ik gaf zelf ontwikkeld. Bij twee van die cursussen gebruikte ik nog wel hier en daar delen uit boeken maar de rest van het materiaal was eigen werk. Eigen werk? Ik heb in de loop der tijd nogal wat 'dingen' verzameld. Die staan op mijn eigen website, bijvoorbeeld. Maar ook WisFaq is een rijke bron van opgaven, problemen en antwoorden.
Die 'zelfingenomenheid' van het zelf ontwikkelen heeft veel voordelen. Je kunt precies doen en laten wat je wilt. Je kunt de 'zaak' snel en gemakkelijk aanpassen en je kunt voorkomen dat studenten dure boeken moeten aanschaffen (als die er al zijn!) waarvan dan de helft niet gebruikt wordt. Uiteraard zitten er nog wel een paar haken en ogen aan, maar daar over een andere keer.
Ik denk dat ook bij wiskunde in mijn onderwijs het boek uiteindelijk zal verdwijnen. Dat zal niet in één klap zijn. De behoefte aan beter en aanpasbaar lesmateriaal wordt wel steeds groter. Ik ben nog niet helemaal onder de indruk, maar uiteindelijk heeft dat wel de toekomst.

Peer-to-peer en zelfgeorganiseerd leren
Eén van de meer 'experimentele' cursussen was uiteindelijk Wiskunde & Leergebieden. De inzet van ICT was hiervan een hoofdonderdeel. Daardoor was het mogelijk om naast fysieke bijeenkomsten heel veel werk te laten doen via de website. Uiteindelijk 'regelde' de studenten heel veel zelf. Ik was meer de 'coach' die de zaak in de gaten hield dan de 'beterwetenende' docent die wel even zou vertellen hoe 't allemaal in elkaar steekt. Omdat studenten ook vooral werden uitgedaagd aanvullend te zijn leidde dat tot interessante verzamelingen van allerlei verschillende ideeën, kritische geluiden, reflecties over het onderwijs en nog veel meer. Al met al vond ik het altijd een erg leuke cursus. Anders dan anders en met een dubbele bodem in die zin dat de cursus zelf een voorbeeld was 'het nieuwe leren'.
Als je nog een klein stapje verder zou gaan zou er eigenlijk geen docent meer nodig zijn. Je zet de spullen klaar, verstrekt voldoende informatie, bedenkt een aantal opdrachten en formuleert de doelstellingen. Ga je gang...:-)

Andere manieren van reputatie en geloofwaardigheid
Ik ben niet op de lerarenopleiding terecht gekomen vanwege mijn diploma's. Ik ben uitgenodigd op grond van mijn activiteiten op Internet. Tijdens een vak als 'Internet en wiskundeonderwijs' waren de docenten mij al tegengekomen. Als zo iemand dan solliciteert dan moet je daar natuurlijk even mee praten. Niet dat ik toen in eerste instantie ben aangenomen, maar dat is weer een ander verhaal. Uiteindelijk zit het met die 'aanwezigheid op Internet' wel snor.:-)
Of die 'internetbekendheid' nu uiteindelijk nog ergens toe gaat leiden durf ik niet te zeggen. Ik werk nu op 't HML en daarbij spelen mijn 'online activiteiten en reputatie' geen rol van betekenis. Dat is dan ook weer bijzonder.:-)

Conclusies
Ik denk dat de geschetste ontwikkelingen in principe wel herkenbaar zijn. Inhoudelijk gezien heeft dat minder te betekenen dan sommige mensen misschien zouden willen suggereren. Maar daarover dan weer een andere keer. Droom er maar niet van...:-)

woensdag 2 mei 2012

Geduld is mooi als...

Ik geloof dat Margaret Thatcher ooit gezegd heeft 'ik heb enorm veel geduld als ik uiteindelijk maar mijn zin krijg'. Dat vind ik wel mooi.:-)

Smile:-)

"A smile is a curve that sets everything straight."
Phyllis Diller

De beste stuurlui staan aan wal

"Dit is weer een typisch voorbeeld van beste stuurlui die aan wal staan, sterker nog, van stuurlui die volgens mij nog nooit een schip van binnen hebben gezien. Men moest zich diep, diep gaan schamen.”
bron

dinsdag 1 mei 2012

Doorzwemmen Jantje

"Man cannot discover new oceans unless he has the courage to lose sight of the shore.
Andre Gide