maandag 9 juli 2012

Naar de Filistijnen

De Israëlieten deden opnieuw wat kwaad is in de ogen des HEREN; toen gaf de HERE hen over in de macht der Filistijnen, veertig jaar.
Uit: NBG-vertaling 1951

Ik had me voorgenomen me vooral niet met politiek bezig te houden. Als ik voor de gek moet worden gehouden dan doe ik dat liever zelf. Maar ja, toch doen. Ik heb het interview in Trouw met Diederikje gelezen. Ik weet nu ook weer precies waarom je dat soort dingen niet moet lezen.

Ergens zegt Diederik `Als mensen op een politicus stemmen, dan stemmen ze om wat hij vindt, maar zeker ook om wie hij is`. Dat zou best wel 's kunnen kloppen, maar dat is dan het resultaat van je doet en niet wat je er over zegt. Je kunt er niet op sturen. Dat is nu echt iets voor de PvdA.

Elke keer als er ergens weer 's een PvdA-conifeer (woordspeling:-) heeft lopen graaien dan is 't meestal niet zo dat zo'n badmuts flink aan het kruis wordt genageld maar het grootste probleem lijkt dan steeds te zijn dat dit slecht is voor het imago van de PvdA. Dat laatste klopt, maar 't is wel een beetje ziek.

Zo was het in het onderwijs ook een tijdje gebruikelijk te denken dat als het imago van het onderwijs zo slecht is dat je daar iets aan moet doen in de vorm van imagoverbeterende maatregelen. Als er verder aan de omstandigheden niets verandert zou dat gaan werken denk je? Je kunt sommige mensen voor de gek houden, je kunt mensen een tijdje voor de gek houden maar je kunt niet iedereen de hele tijd voor de gek houden...:-)

Ik begrijp verder van Diederik dat ie voor de PvdA gekozen heeft omdat Groenlinks een dermate marginaal en verlopen aangelegenheid is dat, als je iets wilt bereiken, je dan maar beter bij de PvdA kan zitten. Dat is ook vaag.

Bovendien is het natuurlijk nog maar zeer de vraag of ik geinteresseerd ben in de diepere bedoelingen van Diederik. Ik vraag de loodgieter ook niet uit welke menselijke overwegingen hij de pijpen komt aansluiten. Hij moet gewoon z'n werk doen. Dat geldt ook voor onze Diederik.

Nee ik geloof dat we met dit verkiezingscircus massaal weer voor het lapje worden gehouden. Gooi maar in mijn pet. Ik wil er niks mee te maken hebben.