dinsdag 17 juli 2012

Klassieke denkfout

Ik zat vanmiddag naar dat filmpje te kijken van D66. Ik ben na de eerste zin al afgehaakt:
De kwaliteit van het onderwijs wordt bepaald door de kwaliteit van de leraren.
Oeps... is dat zo? Welke 'badmuts' bedenkt er zoiets? Dat is toch echt onzin.

Ik begrijp wel dat slechte leraren leiden tot slecht onderwijs. Maar je kunt dat niet zo maar omdraaien! Dat het 'slecht' gaat met het onderwijs (wat ook nog maar de vraag is) betekent niet dat de leraren niet deugen. Ik betwijfel dat zeer. Sterker nog: ik weet bijna wel zeker dat het onzin is.

Toch blijven alle niet-onderwijsgevenden en andere randverschijnselen maar roepen 'het gaat slecht in het onderwijs, de docenten moeten hun 'kwaliteit' verbeteren'. Dat is op zich misschien nog wel een soort van idee, maar dan eerst de klassen verkleinen, zorgen voor goed lesmateriaal, goede randvoorwaarden en dan praten we verder over 'deskundigheidsbevordering'.

Investeer in het verbeteren van het primaire proces. Weg met alle onzinnigheden, tussenlagen, advizeuren (geen spelfout) en de mallotige scholingsactiviteiten.

Misschien dat het 'volk' zo'n oversimplificatie van D66 als zinvol ervaart, maar 't is wel een gotspe. Misschien gaan docenten zelfs wel op D66 stemmen. Ga je gang, er zijn ergere dingen, maar 't slaat nergens op.

Overigens is de rest van getijsem nog erger hoor, dus D66 komt er helemaal zo slecht nog niet van af.:-)