vrijdag 20 juli 2012

ICT en onderwijs

Ik heb het afgelopen jaar geprobeerd om t.a.v. mijn eigen onderwijs mijn eerder verworven 'inzichten' omtrent de inzet van ICT in het onderwijs handen en voeten te geven. Dat is niet helemaal gelukt, denk ik. Ik wel een aantal 'handige dingen' gedaan, maar echt opgestegen is het niet. Dat is echter geen reden om niet wat kolen op het vuur te gooien.

Ik ga na de vakantie een pilot doen 'wiskunde en konijnen'. Dat is een minicursus voor mensen die niet echt wiskunde nodig hebben maar wel geinteresseerd zijn. Als dat allemaal een beetje lukt heb ik nog meer plannen:

Wiskunde voor mensen die dat niet nodig hebben:

  • Wiskunde en konijnen - introductiecursus (pilot)
  • Wiskunde en kunst
  • Wiskunde en voetbal
  • Wiskunde en humor
  • ...

Wiskunde voor mensen die dat wel nodig hebben:

  • Statistiek en kansrekenen
  • Differentiaalvergelijkingen
  • ...

Cursussen voor mijn eigen onderwijs:

  • Het oplossen van vergelijkingen (klas 2)
  • Wat is de afgeleide? (wiskunde B klas 5 herhaling)
  • Transformaties van grafieken (klas 4 en 5 wiskunde B)
  • Wat is gelijkvormigheid? (klas 3)
  • Hellingen en aanzichten (klas 3 havo)
  • Algebraische vaardigheden (klas 3 vwo)
  • ...

...en allemaal voor niks. Ik moet nog even nadenken over een verdienmodel. Maar misschien ook wel niet... eerst maar 's de pilot...

Cursussen voor mezelf:

  • Inleiding algebra
  • ...

Ideeën genoeg, zou ik denken:-)