zaterdag 5 mei 2012

Docenten 2.0

Op 6. Weerstanden bij docenten had ik al een conclusie getrokken:
Conclusie: je kunt niet van docenten verwachten dat ze gratis en voor niets steeds maar meer doen voor minder.
bron
Maar hoe moet dat dan? Het ziet er voorlopig niet naar uit dat docenten het rustiger aan kunnen gaan doen. Integendeel! Digitaal lesmateriaal? Resultaten verbeteren? Meer moeite doen? Docenten kunnen niet achter blijven.
Zie Stephen Downes - Seven Habits of Highly Connected People - 2008

Maar wat doet een docent 2.0 eigenlijk allemaal doen om een beetje verbonden te blijven? Wie gaat dat betalen? Wat moet je dan allemaal doen? Zal ik daar 's een doekje over open doen? Misschien kunnen de docenten dan zelf een afweging maken of de investeringen en opbrengsten wel een beetje in evenwicht zijn.

Ik start de dag met het openen van mijn e-mailprogramma. Dat is nog steeds de meest zekere vorm van asynchrone communicatie. Ik heb 4 e-mailacconts in het programma staan maar er wordt ook veel post naar andere e-maildressen doorgestuurd. Als er verder niets bijzonders is dan begin ik de dag met Beterspellen en Rekenbeter. Ben ik meteen wakker:-)

Van school (schoolleiding, docenten, leerlingen) heb ik (grof geschat) dit jaar al zo'n 750 e-mailtjes ontvangen. Van WisFaq krijg ik zo'n 450 e-mailtjes per maand. Dan zijn er nog allerlei andere afzenders zoals familie, vrienden, vage bekenden en nog zo wat. Van de andere dingen als Twitter krijg ik ook wel's e-mail bij retweets, DM's en zo. Over de nieuwsbrieven, facebook, LinkedIN, e.d. dan nog maar te zwijgen. Gelukkig hoef je niet overal iets mee te doen.:-)

Vervolgens open ik TweetDeck voor de laatste tweets. De tweets van de afgelopen nacht en de nieuwe tweets van de volgers die al op zijn. Meestal moet je dan even bijlezen. Verder op de dag gaat dat dan maar door en door... Af en toe kijk ik op school ook nog wel even. Je wilt natuurlijk niet missen. Alhoewel... als het belangrijk is komt het meestal toch wel een keer langs. Maar 't is handig om het een beetje bij te houden. Tweets lezen, reageren, websites bezoeken, artikelen lezen, volgen en ontvolgen, zelf nog 's wat roepen, enz.

Naast Web2.0-dingen als Facebook en LinkedIn, die ook af en toe enige aandacht vragen, bekijk ik dagelijks mijn RSS-feeds in GOOGLE-reader.

Ik heb zo'n 360 abonnementen in de reader en het komt wel 's voor dat er 1000+ berichten zijn om te bekijken. Dus meestal probeer ik dat ook dagelijks bij te houden, maar soms vergeet ik dat wel 's. Eigenlijk zou ik mijn abonnementen 's moeten schoonvegen, maar dat is dan weer lastig. Gelukkig gaat het scannen van alle berichten wel vrij snel, niet alles in interessant en veel 'zaken' heb ik al gezien of zijn van mezelf:-)

Daarnaast ga ik dagelijks naar Delicious om alle links van Twitter naar 'eigen werk' te verwijderen. Op die manier houd ik dan toch nog een aardig archief bij van de dingen die ik zo tegen kom.

Daarnaast moet ik natuurlijk regelmatig op mijn weblog schrijven, websites onderhouden, leuke sommetjes bedenken, fouten halen uit de websites, vragen beantwoorden op WisFaq, experimenteren met de mobiele versie van wiskundeleraar en nog zo wat...

Kortom: ik snap niet dat ik ook nog les geef. Eigenlijk heb ik daar helemaal geen tijd voor.:-)