dinsdag 10 april 2012

Een verkeerde indruk

Heel af en toe probeer ik de mensen nog wel 's iets uit te leggen. Dat ze 't bij 't verkeerde eind hebben. Meestal doe ik dat heel omzichtig. Ik ga niet meteen roepen 'je zit er naast' of 'je bent niet goed bij je hoofd'. Ik vertel meestal wat ik er dan zelf van denk en soms ook nog waarom. Meestal heeft dat niet veel zin en eindigt zo'n discussie meestal met 'daar zijn we 't dan niet over eens'. Ja. Heel goed. Dat was het idee, anders heeft een discussie ook weinig zin. Kennelijk wil men helemaal geen discussie, maar bevestiging.

Soms krijg ik wel 's de indruk dat mensen snel vinden dat ik negatief ben, recalcitrant, dat er met mij nauwelijks te praten valt. Dat klopt allemaal, inderdaad, maar dat betekent nog niet dat ik geen gelijk heb. Ik krijg meestal geen gelijk. Ik vind dat niet erg want uiteindelijk heb ik wel vaak gelijk. Alleen duurt het soms even.:-)

Twee dingen


Het eerste is dat sommige mensen geen idee hebben wat ik doe. Dat is niet zo gek want dat weet ik zelf ook niet precies, maar hier en daar heb ik toch wel enige sporen achter gelaten. Het is niet zo moeilijk om even op mijn website te kijken bijvoorbeeld. Moet kunnen:-)

Het tweede is dat sommige mensen het niet kunnen laten om te vertellen wat ik wel en niet moet doen. Ik ben altijd in voor tips en suggesties, maar dan moet dat wel ergens op slaan. Je kunt tegen mij wel roepen 'doe 's iets met ICT' maar wat moet ik daar mee?:-) Of dat ik nodig moet professionaliseren. Wat denk je waar docenten zo de hele dag mee bezig zijn. Dat soort dingen. Het moeilijkst heb ik het nog met die mensen die vinden dat het gesomber in het onderwijs afgelopen moet zijn en dat het tijd wordt voor een positief geluid. Daar krijg ik echt de kriebels van. Hoezo? Wie is er somber dan? Moeten we die mensen serieus nemen dan? Dat dacht ik toch niet:-)

Waarom?


Ik begrijp, geloof ik, wel waar het vandaan komt. Ik probeer namelijk al 23 jaar de leerlingen wiskunde te leren. Ik probeer dat ook een beetje leuk te maken en hopelijk ook zo dat het ook allemaal een beetje blijft hangen. Ik sleep er van alles bij, maak zelf dingen, doe nog wat op Internet en ben eigenlijk altijd aan het werk. Maar dat is dan allemaal vooral ondanks al dat gedoe er om heen. Het gaat er niet om wat je zegt, maar om wat je doet. Ik ben meer van de praktische uitvoering.

Op mijn weblog en mijn twitter kan het dan wel 's overkomen alsof ik een oude zeur ben die 't allemaal maar niks vind. Dat moet dan maar. Ik vind dat er over onderwijs door veel mensen grote onzin wordt uitgekraamd. Het gaat nergens over en dat is niet erg motiverend voor al die hardwerkende professionals die er, ondanks de randvoorwaarden, de verkeerde beeldvorming en alle regeltjes, iets van proberen te maken.

Conclusie


Misschien wordt het tijd om op te houden met dat slappe gepolder. Gewoon maar 's zeggen wat je er van vindt. Als iedereen maar een beetje `voorzichtig gaat zitten wezen` dan wordt het natuurlijk nooit wat. Spreek je uit! Docenten hebben een mooi vak en dat willen we graag zo houden. Pas maar op. Are you looking at me? Are you looking at me?:-)

"This page is about me and why everything I like is great. If you disagree with anything you find on this page, you are wrong."
thebestpageintheuniverse.net