dinsdag 10 april 2012

De toekomst van wiskundeleraar.nl

In de zomervakantie heb ik zo'n beetje zitten experimenteren met een iPadvriendelijke samenvatting van de wiskunde van mijn klassen voor het schooljaar 2011-2012. Als je zoiets begint dan moet je daar natuurlijk mee doorgaan. Het is ook niet helemaal af, maar dat komt dan nog.

De 'grap' is dat die samenvatting wordt aangestuurd door wiskundeleraar.nl De pagina's zijn gewoon webpagina's maar dan met een ander stylesheet. Later bleek zo'n iPadvriendelijk versie ook nog 's heel handig voor de overheadprojector.

Al met al vind ik het handig. Wat je niet kunt zien is dat ik op de website annotaties kan maken, er andere pagina's aan hangen, bestanden kan beheren en nog zo wat. Dat is voor leerlingen verder allemaal niet zo interessant. De vraag is nu: wat ga ik nu doen?

Inmiddels ben ik wel zo ongeveer van plan om een soort mobiele versie te maken van de website, zodat leerlingen snel via de mobieletelefoon dingen kunnen opzoeken, bekijken en misschien zelfs aftekenen. Je moet dan wel helemaal gaan omdenken wat je precies wil. Nu gebruik ik dingen omdat die ik al had, maar 't meer geschikt voor 't hogeronderwijs. Dat moet dus anders. Ik ga daar in ieder geval 's mee experimenteren.

Daarnaast kan je dan allerlei dingen bedenken om in de les te doen met de mobiele telefoon. Stemmen, meedenken, uitleggen. Je verzint het maar. Ik ben benieuwd. Hoe moeilijk kan dat zijn?:-)