donderdag 12 januari 2012

Wat is het verschil?

Ik ben sinds het begin van dit schooljaar teruggekeerd naar het voortgezet onderwijs. Dit jaar zijn we al zo'n beetje op de helft en misschien is het een mooi moment om eens te kijken wat nu de meest opmerkelijke verschillen zijn tussen werken op 't HML en de lerarenopleiding.

Opvallend zijn de korte lijnen. Op 't HML heb ik veel meer het gevoel dat we iets 'met z'n allen doen'. Schoolleiding, docenten, medewerkers en leerlingen zetten zich allemaal in om er iets van te maken. Dat is zo prettig.:-)

Voor mezelf heb ik veel meer rust in mijn hoofd. Er zijn naast de lessen natuurlijk altijd wel extra klusjes om te doen maar die zijn te overzien. De meeste klusjes zijn op korte termijn. Dit doe ik vandaag, dan doe ik dit morgen en dan ben ik gewoon klaar. Ik heb geen langdurige zorgen of ik die of die cursus wel op tijd op de rails krijgt. Gewoon regelmatig iets doen, dan komt het allemaal goed.

Er zijn nog veel meer verschillen maar deze twee wilde ik even vasthouden.:-)