woensdag 31 augustus 2011

Studenten: tablet gaat tekstboeken vervangen

"Over vijf jaar zullen de huidige tekstboeken in het onderwijs grotendeels zijn vervangen voor tablets. Dat denkt althans bijna de helft van de studenten die werd geïnterviewd door The Pearson Foundation, een Amerikaanse onderwijsorganisatie."
bron

dinsdag 30 augustus 2011

Opgeruimd staat netjes

"Sommige dwazen herkent men aan hun woorden, andere aan hun zwijgen."
Jean de Boisson
 
Vanaf 1 september ga ik een geheel nieuwe fase in. Mijn digitale leven zal nooit meer zijn wat het was en ik ook niet:-)

Ik ben maar 's begonnen om dit weblog op te ruimen. Donderdag 1 september 2011 gaat wiskundeleraar.nl en alle aanhangende informatie achter slot en grendel. Alleen de samenvatting wiskunde in IPad-stijl bijft voorlopig nog wel even staan.

Op school probeer ik met MOODLE maar 's het een 't ander te doen. Ik schrijf elke week een weekverslag en doe verder ICT-gewijs even helemaal niks meer:-)



"Those were the days. well those days are probably gone forever, i don't know..."
Frank Zappa

zondag 28 augustus 2011

Moodle 2

Als ik nu toch bezig ben:

Nog meer interactiviteiten. Leuk hoor.:-)

Dat kan toch allemaal maar:

Zie http://www.stmichaelcollege.nl/sage/

Rechten, ideetjes en duidelijkheid

Ik denk dat er in min PIP in ieder geval iets moet staan over 'rechten'. Wat is van mij? Wat is van school? Ik denk dat ik het zo doe: alles wat in MOODLE staat is van school. Alles wat ergens anders staat niet. Lekker duidelijk, lijkt mij.

Verder wil ik zoveel mogelijk aansluiten bij de gezamelijke inspanningen. MOODLE lijkt me als ELO prima geschikt voor de digitale ondersteuning van mijn lessen (denk ik), dus dat moet het dan zijn!

Daarnaast is het niet zo raar om 't een en 't ander met andere middelen aan te sturen. Met wiskundeleraar.nl bijvoorbeeld. Applets? Andere dingen? Mogelijkheden genoeg!

Moodle en zo

Vooruitlopend op mijn PIP ben ik al een beetje aan het nadenken over de inzet van de ELO voor de 4e klas. In MOODLE kan je van alles. Ik ben nog aan het exploreren maar ik heb al een soort van beginnetje:



Het beschikbaar stellen van alles wat je zo uitdeelt in de klas is al heel erg handig. Worddocumentje, een PDF, een stukje handleiding, een stukje theorie... maar er kan natuurlijk nog veel meer, denk ik. Dat komt dan gaandeweg.

Het lijkt misschien nog niet zo veel en 't is niets bijzonders, maar als je bedenkt dat we pas 1 les gehad hebben dan kan het toch nog wel aardig uit de hand gaan lopen:-)

Wat ik in ieder geval wil gaan proberen is om steeds in de les korte 'kernsnippers' behandelen. Zo'n 10 minuten even iets samen doen dat belangrijk is. Dat iedereen dat weet en zo.. Ik heb dat maar even 'kernsnippers' genoemd.

Uiteraard gaat het ook om de grote lijnen, de diepere inzichten, de toepassingen... maar een aantal 'dingen' moeten er goed inzitten omdat die steeds weer terugkomen. Het lijkt mij niet verkeerd om daar dan even heel expliciet en gezamelijk bij stil te staan.

Zie formule opstellen lineair verband voor een voorbeeld.

Maandag beginnen we dus maar 's met 1, 2 en 3. Onderdeel 4 komt dan woensdag aan de beurt. Die dingen staan dan ook in MOODLE.

Naschrift

Zie http://www.stmichaelcollege.nl/sage/

zaterdag 27 augustus 2011

Stappenplan

Op donderdag 1 september 2011 gaat definitief de stekker uit wiskundeleraar.nl.

Het stappenplan:

- Wiskundeleraar in de vriezer
- Gebruikersdatabase vervangen door werkende versie
- DWO opzeggen
- De leerroutes in Wikiwijs verwijderen
- Afsluiten van het documentatiecentrum
- Afsluiten van de oude content
- ...
- Website schoonvegen
- Alle bestanden verwijderen
- Server opruimen
-...

Na 1 september is de informatie op wiskundeleraar.nl dus niet meer beschikbaar.

Week 1

Het laatste weekverslag was van donderdag 9 september 2010. Het was een verslag van mijn eerste 'echte' werkdag van vorig jaar. Vol optimisme en passie:-)

Deze week ben ik 'echt' begonnen ben op het HML. Het plan is wekelijks iets te schrijven over mijn ervaringen, de fouten die ik die week gemaakt heb en allerlei andere opmerkelijke gebeurtenissen en gedachten die misschien aardig zijn om te delen. Bij deze dan het eerste weekverslag.

Ik had voor mijn eerste les het plan opgevat om te beginnen met voorstellen en een verhaaltje te vertellen over wiskunde, wiskunde leren, hoe en wat, iets met een konijn, een hexaeder en nog zo wat. Dat kwam niet helemaal uit de verf. Ik geloof dat na 5 minuten een leerling me vroeg om een beetje op te schieten omdat ze nog wat vragen had over opgave 2. Zoiets als 'schiet nu maar 's op met dat geleuter wij komen om te werken'. Nu kan je je daar natuurlijk beledigd door voelen maar je kunt er ook iets van leren. Meestal is zo'n eerste praatje toch niet echt zinvol...

Mijn conclusie was in ieder geval dat je maar beter gewoon kan beginnen en het 'geleuter' dan maar even bewaren voor later. In de andere klassen heb ik dat 'praatje' dan maar achterwege gelaten en dat was veel beter. Ik moet daar 3E nog maar even voor bedanken.:-)

Leermoment: doe maar normaal dan doe je gek genoeg.

Het tweede grote 'event' van de afgelopen week was de strandsportdag. Op een gegeven moment stond er in mijn rooster voor donderdag een uur of tien LO. Lichamelijke opvoeding? Dat zal wel een vergissing zijn, dacht ik. Ik werk normaal niet op donderdag dus als ik iets moet doen dan zou ik daar dan toch wel iets van te horen hebben gekregen, zou je denken. Maar het bleek toch echt wel zo bedoeld. Het was namelijk meewerken op de strandsportdag.

Ik moest toch nog wel even nadenken of ik daar nu niet iets van moest vinden en of er ik misschien iets van moest zeggen. Maar ik geloof dat ik vrij snel geaccepteerd heb. Ik hoop natuurlijk niet dat het een gewoonte wordt, maar voor een keer... wat kan het schelen?

In het begin van de week leek me zo'n stranddag, gezien het weer, een nogal optimistich plan, dus ik hoopte nog wel op meer regen met zware windstoten en/of onweer. Maar helaas, het was schitterend weer...

Sterker nog: ik vond het gewoon ontzettend leuk allemaal. Goed georganiseerd, een niet al te moeilijk spel, vrolijke leerlingen en collega's, een lekker broodje, ... Het was een geslaagde strandsportdag.

Op de hogeschool ben ik op een bepaald moment gaan 'tijdschrijven'. Eigenlijk weet je dan al dat het mis is. Op 't HML was ik dat niet van plan en ga ik dat zeker niet doen. Zo lang alles een beetje in redelijk evenwicht is dan moet je niet gaan zeuren. Ik bedoel maar, ik weet dat extra inspanningen altijd enorm gewaardeerd worden dus mag ik voor dat riante salaris van mij ook wel 's iets nuttigs doen:-)

Ik heb nu alle klassen gezien, een beetje kennis gemaakt met de leerlingen, zo'n beetje de boel opgestart. Ik weet nog niet precies hoe alles in z'n werk gaat, maar dat komt wel. Ik vond het wel erg vermoeiend, maar 't is ook spannend en ik ben er niet somber over:-)

De grote vraag wordt natuurlijk 'hoe krijg je alle leerlingen goed aan het werk?'. Het rondhangen in de lerarenkamer en dan zo'n beetje uit je nek kletsen was ook wel weer 's fijn. Wat heb ik dat gemist...:-)

Er is genoeg te doen...

Dat is pas vermoeiend...

Als je deze pagina bekijkt dan staan alle tekens en symbolen er goed op. Goed leesbaar en helemaal IPad-vriendelijk.

Ook de normale versie is goed, de documentatie versie is ok... ja, zelfs de printversie is dik in orde. Het afdrukvoorbeeld ook prima... altijd leuk als 't precies op past. Kan je 't zo uitprinten en uitdelen! Een handzaam leerobject... zou je denken.

Maar uiteindelijk levert het een fout eindproduct op. De mintekens zijn weg. Waarom? Waar is dat voor nodig? Hoe kan dat? Wat moet je daar aan doen?

Dat is pas vermoeiend!

vrijdag 26 augustus 2011

Waarom kan je p en p² niet optellen?

Ik was het al bijna vergeten maar als je het hebt over 'gelijksoortige termen' dan is dat voor leerlingen best lastig. Waarom kan je p en p² niet optellen?

Ik leg dat ongeveer als volgt uit: p kan je opvatten als de lengte van een lijnstuk met lengte p. Zo kun je p² opvatten als de oppervlakte van een vierkant met zijde p. Nu wil je een lijnstuk op gaan tellen bij een vierkant, maar hoe doe je dat? Dat gaat dus niet... ze zijn van een andere orde, een andere dimensie. Zoiets kan je dan ook dan verder uitbreiden naar p³ of hoger.

Maar 'eigenlijk' klopt het natuurlijk niet, want p en p² zijn natuurlijk gewoon getallen en waarom zou je die getallen niet gewoon op kunnen tellen. Ik bedoel maar, als p=3 dan kan je 3 en 3² prima optellen. Het is gewoon 12. Of meer algemeen p+p²=p(1+p) dus het kan best.:-)

Voor leerlingen kan die overstap naar iets 'voorstelbaars' handig zijn om 'lastige dingen' als 'gelijksoortige termen' beter te 'begrijpen'. Je kunt alleen termen optellen met hetzelfde grondtal en dezelfde exponenten. Soms moet je bij wiskunde 'dingen' eerst accepteren voordat je ze kan begrijpen.:-)

Maar mag dat?:-)

maandag 22 augustus 2011

Getal en ruimte deel 2

Als je, zoals Getal en Ruimte, een soort community wilt creëren van gebruikers van je methode dan moet je die mensen wel serieus nemen. Als er iemand een fout meldt zou je dat dan niet moeten onderzoeken?



Daar zit duidelijk iets niet goed... en er is meer mis. Op mijn melding dat er iets niet klopt krijg ik als antwoord:
Voor Getal en Ruimte 10e Editie dient er een andere url gebruikt te worden n.l. http://getalenruimte.online.epn.nl. Hiermee zal het wel mogelijk zijn om gebruik te maken van de volledige functionaliteiten.
Kortom: wij hebben uw melding misschien niet gelezen of niet begrepen maar we zijn wel tot een conlcusie gekomen: Don't keep the book upside down. Je bent uitgever of niet...:-) Dat is dan wel jammer, ergens.

De kwaliteit van het onderwijs

Minister Van Bijsterveldt wil extra nadruk leggen op taal en rekenen, landelijk vastleggen welk niveau leerlingen daarin moeten halen, meer verplichte toetsen invoeren en streng toezien of scholen wel goed genoeg scoren. Dat is in grote lijnen dezelfde aanpak als waarvoor Engeland en de Verenigde Staten zo'n tien jaar geleden kozen. In die landen heeft die aanpak niet geleid tot het hogere prestatieniveau dat de politiek ermee nastreefde, zegt Alexander. "In feite heeft het de kwaliteit van het onderwijs in den brede geschaad."
bron

zondag 21 augustus 2011

Pure poëzie

Eén van de leukste Twitters is 'Astronomy Picture of the Day'. Vandaag was het de beurt aan The Fairy of Eagle Nebula:
The dust sculptures of the Eagle Nebula are evaporating. As powerful starlight whittles away these cool cosmic mountains, the statuesque pillars that remain might be imagined as mythical beasts.
Pure poëzie zou ik zeggen...

zaterdag 20 augustus 2011

Een hoofdstuk printen

Stel je nu 's voor dat je hoofdstuk 1 wilt uitprinten. Dat zou wel handig kunnen zijn. Zo'n 'boekje' maakt het dan mogelijk het een en het ander plaats- en tijdonafhankelijk te raadplegen:-)

Dat is nog wel een aardig 'programmeerprobleem'.
PRINT pagina 6488.
Zijn er onderliggende pagina's?
JA: PRINT ZE UIT
NEE: KLAAR

...en dan recursief natuurlijk... dat moet kunnen. Dat is een leuk werkje voor deze week. Uiteraard print ik de pagina's niet echt uit maar ik zet ze gewoon op één pagina. Dat kan je dan altijd in WORD of zo inplakken, bijwerken, finetunen en dan eventueel als PDF opslaan.

...en dan nog een printknopje toevoegen natuurlijk.

Gouderak wandeling 10 km

Getal en Ruimte

Eén van de nieuwigheden op de website van Getal en Ruimte is de community. Bij de 10e editie kan je (als je een inlogcode hebt) inloggen en van alles vinden:
  • Wie heeft wat gedaan?
  • Docentenhandleiding of WORD proefwerk nodig?
  • Zijn er nog leuke opdrachten gemaakt door mijn collega's?
  • Eigen filmpje of powerpoint toevoegen?
  • Zelf een interactieve opdracht maken?
  • Opdrachten klaarzetten voor een klas?
  • Wil je weten hoe de portal werkt?

...en nog heel veel meer. Ik heb (uiteraard!) nog niet alles bekeken maar 't ziet er in ieder geval veelbelovend uit.

In de Community heb ik maar 's wat weblinkjes gezet naar mijn overzicht HAVO 4 wiskunde B. Als haantjedevoorste ben ik in mijn eentje dan wel meteen nummer één natuurlijk. Kijken hoe lang dat duurt!

Ach ja, je loopt voor de troepen uit of niet:-) Zie Getal en Ruimte community. Ik heb al wel enige onvolkomendheden ontdekt, geloof ik, dus dat heb ik dan maar even gemeld aan de servicedesk. Doe ik ook 's wat nuttigs...:-)

vrijdag 19 augustus 2011

Eerste bijdrage in MOODLE gezet...

Ik heb zojuist mijn eerste bijdrage in MOODLE gezet:

Klik op het plaatje voor de link.

Jan en Frans

In Moderne Wiskunde | VWO bovenbouw wiskunde A1 deel 2 - wiskunde B1 deel 2 stond op bladzijde 99 altijd deze opgave:



Vooral onderdeel c. is altijd aanleiding voor enig denkwerk. Dit komt mede door het 'foute antwoord' in het antwoordenboekje.

Is dit antwoord: "Jan gaat willekeurig in een bus zitten. Frans weet niet in welke bus Jan zit. Frans kiest ook willekeurig een bus. De kans dat Jan en Frans in dezelfde bus zitten is dus 50%" nu goed of fout? Denk daar maar 's over na..:-)

Zie Jan en Frans in dezelfde bus

Opruiming

Ik dacht dat ik wiswijzer maar 's moest opruimen, maar er is geen beginnen aan:

Overzicht van de wiskundepagina`s
Deel 1 - waar moet dat naar toe?
Wiskunde B 1,2 door Prof. dr. F. Keune
Deel 2 - aansluiting onderbouw/bovenbouw havo/vwo
Deel 3 - aansluiting VO en HBO
Geheimschriften
Frequenties
Getal en Ruimte
Havo 4 en 5 wiskunde B oud
Instaptoetsen klas 4
Werkbladen klas 5
Hulpmiddelen
Integreren in meer variabelen
00. Voorkennis
01. Inleiding
02. Riemann-integratie in één variabele
03. Meervoudige integralen
04. Dubbele en drievoudige integralen
05. Veranderen van variabelen
06. Lijn-integralen
07. Oppervlakte-integralen
08. Integraalstellingen
09. Proeftentamens
Klas 1, 2, 3 en wiskunde A en B
Klas 1
Klas 2
Klas 3
Wiskunde A
Wiskunde B
Mijn rekenmachine museum
Rekenmachines
Breuken op een TI84+
Grote en kleine getallen invoeren
Hyperlinks
Programmeren met de GR
Statistiek en de GR
Statistische functies Casio fx-82
Statistische functies Texas TI-30x
Statistiek en kansrekenen
1. Grafische voorstellingen
2. Centrum en spreiding
3. Tellen
4. Kansen
5. Kansverdelingen
6. Diversen
7. Links
Van alles en nog wat
Aantal volgordes
Afstand punt en lijn
Aryabhata`s benadering voor pi
Beginnersfout
Bewijs voor de formule van Binet
Bewijs voor de formule van de inhoud van een piramide
Bezint eer ge begint
Centered square numbers
Complexe getallen
Creatief met grafieken
Cryptosystemen
Dat is ook poëzie...
Dat was wel een beetje toevallig
Dat wordt een rommeltje?
De fretten op een gitaar
De leukste opgave ruimtemeetkunde
De schaal van Richter
De staartdeling
De top van een parabool bepalen
De uitslag van een afgeknotte kegel
Deelbaarheid door 37
Drie knikkers op een cirkelschijf
Drie natuurlijke getallen
Drieëntwintig
Duizend in het zeventallig stelsel
Een aardig vraagstuk
Een bijzondere Pythagoras driehoek
Een bundel van grafieken
Een formule voor de inhoud van een vuilniszak
Een groep mensen verdelen in groepen
Een soort product-som-methode
Een winkelketen in Edam
Egyptische breuken
Eigenaardige dobbelstenen
Eigenschap gulden snede
Formule van Cardano
Fouten en misverstanden
Geheimschriften
Georg Alexander Pick
Getalpatronen
Gooien met 4 dobbelstenen
Griekse alfabet
Het bedrukt gedeelte van een blad
Het is iets meer, mag dat?
Het tweede kind
Hoe reken ik het KGV uit?
Hoe zit dat nu toch met die wortels?
Hyperbool, een raaklijn en een lijn loodrecht
Ik ben dol op schema`s
Ik vind het mooi
Inhoud van de wig van Wallis
Is dat zo?
Jan en Frans in dezelfde bus
Je moet het maar weten...
Je raakt snel afgeleid
Johannes Hudde
Klopt dat wel?
Kom er maar eens op!
Kubussen met vlakvulling
Kwadraatafsplitsen
Leren van je fouten
Leuk vraagstuk
Leuke rijtjes...
Lösung für statistische Fragestellung gesucht
Meetkundige rij
Musinum
Nog een leuk vraagstuk
Ons zonnestelsel
Ontbinden in factoren
Ontbinden in priemfactoren
Onze vader...
Oude column over SE's en zo...
Over hakken en zo...
Piramide, kegel en prisma
Poëzie
Problemen
Pythagoreïsche drietallen
Raadsel over leeftijd
Raaklijnen aan een ellips door een punt
Raaklijnen construeren aan twee cirkels
Raaklijnen zonder afgeleide
Rekenkunde
Rijksamengestelde getallen
Romeinse cijfers
Samen 100
Sangaku
Som en product
Som en product ABC formule
Sommen met sokken
Straal van een bol in een kegel
Telescoopreeks
Thom
Twee mensen spelen een dobbelspel
Vaas met ballen
Vereenvoudigen van wortels
Verstekhoek bij een afgeknotte piramide
Volledige inductie
Voorbeeld intresttafel
Wat is een Venndiagram?
Wat is kortschrift?
Wiskunde en humor
Wiskunde symbolen
Zeventien kamelen en drie zonen
Zijn het er nu 100 of 106?
Zomaar wat ruimtemeetkunde
Wat is een konijn in het kwadraat?
1. Een standaard oplossing?
2. Sudoku`s
3. Kennen en kunnen
4. Leuke puzzels
5. Meneer van Dale
6. Bewijzen
WebQuest Fractals
1. Start
2. Introductie
3. Taak
4. Proces
5. Evaluatie
6. Bronnen
7. Conclusie
Wiskunde & Muziek
Links
Wiskunde D op het WWW

Soms hangt er aan een subpagina nog andere pagina's, dus waar ben ik aan begonnen!? Dat zijn dan nog alleen de wiskunde pagina's. Eigenlijk is dat dus niet te doen, dus doe ik dat dan ook maar niet, voorlopig. Nou ik zie nog wel...:-)

donderdag 18 augustus 2011

Vraagje...

Stel je voor dat het helemaal niet zo slecht gaat in het onderwijs. Wat is dan het belang van die mensen die roepen dat het zo slecht gaat?
Wie het weet mag het zeggen...

Wishfull thinking, zeuren en puntneuzen


Iedereen klaagt wel over het weer, maar niemand doet er wat aan"
Twittter

Voorspellen is erg lastig. Je ziet dat aan het weerbericht, bijvoorbeeld. Ondanks alle verhalen over de 'het wordt beter', 'de zomer komt terug', 'zaterdag wordt het een schitterende dag', ... blijft het maar niks met dat weer. Waarschijnlijk moeten ze wel een beetje postief doen anders wil niemand meer naar het weerbericht luisteren.:-)

Economen kunnen er ook wat van, alleen daar is het nog een graadje erger. Als economen dingen gaan voorspellen dan hebben die voorspellingen zelf mogelijk invloed op het 'verloop der dingen'. Zo kan door sombere vooruitzichten het comsumentenvertrouwen afnemen waardoor het dan slechter gaat met de economie. Zie je nu wel, dat dacht ik al. Dat lijkt m'n vader wel:-)

Het voorspellen van het weer heeft duidelijk geen invloed op het weer want ondanks alle zonnige vooruitzichten blijft het dweilen met de kraan open. Het weerbericht wordt voor een belangrijk deel gevuld met het vaststellen van het weer zoals het was, maar vooral ook met uitleg waarom het weer niet was wat men dacht dat het zou zijn.

In het onderwijs is het allemaal nog erger. Daar is men het zelf niet eens over de huidige stand van zaken. Het gaat in ieder geval slecht in het onderwijs. Ofwel doordat de leraren niet of onvoldoende zijn opgeleid, ofwel omdat de leraren niet innovatief genoeg zijn, of iets dat daartussen in hangt. U zegt het maar. De vraag is wat daar het nut van is.

De 'reactionairen' en 'de verlichte geesten' zijn het in zoverre met elkaar eens dat die docenten in ieder geval niet deugen. Het zou eigenlijk gewoon verboden moeten worden.:-)

Nu is klagen en zeuren altijd wel heel gemakkelijk. De meeste mensen doen dat dan ook, maar gaat er nog iemand wat doen? Of wachten we gewoon tot de wal het schip keert? Iedereen zeurt wel maar niemand doet er iets aan:-)

Nog meer tips voor de startende wiskundeleraar

"Aan de wiskundeleraren van deze aarde: leg dat boek met opdrachten eens weg, en vertel wat jou zelf heeft geïnspireerd om dit vak te gaan leren. Vertel een verhaal. Want als daar geen inspiratie achter zit, begin er dan maar niet aan."
bron

Googledocs

Het afgelopen jaar heb ik heel veel plezier gehad aan GOOGLE-docs en dan met name de formulieren:

Ga naar GOOGLEdocs

Dat is zo handig, 't ziet er mooi uit en 't werkt als een trein. Er zijn weinig tot geen klachten over geweest. Je moet er alleen bij het invullen van formulieren niet te lang over doen, geloof ik. Een beetje doorwerken dus...:-)

Erg handig voor vragenlijsten, cursusevaluaties en zo...

woensdag 17 augustus 2011

Onwetendheid zorgt voor zelfoverschatting

"We kennen ze allemaal: mensen met weinig talent voor hun taken, maar die in hun eigen ogen bovengemiddeld presteren. Mensen die overduidelijk hun werk niet aankunnen en geregeld door anderen worden gered, maar zelf vinden dat het uitstekend gaat en mopperen over die bemoeizuchtige anderen. Mensen die overal verstand van menen te hebben en voortdurend anderen willen verlichten met onzinnige inzichten en wetenswaardigheden."
bron

Over toetsen...

Ik moet binnenkort maar 's een stukje schrijven over toetsen. Vandaag twitterde ik al:
  • De opbrengst/bedoeling van onderwijs is niet het maken/behalen van toetsen... maar... daarover later meer:-)
  • Externe toetsen? Dat kan wel, maar je toetst waarschijnlijk dan iets heel anders dan wat je wilt... daarover later meer... #lantaarnpaalmaatregelen
...en zo is dat maar net...:-)

noot: de tekst met terugwerkende kracht iets aangepast

De leesmap

Eén van de fijnste dingen van wiskundeleraar.nl is de leesmap. Ik heb in de afgelopen jaren daar allerlei artikelen verzameld over allerlei onderwerpen:

Leesmap aansluiting basisonderwijs
Leesmap aansluitingsproblemen
Leesmap creativiteit
Leesmap gecijferdheid
Leesmap grafische rekenmachine
Leesmap HBO
Leesmap het lerarenberoep
Leesmap het nieuwe leren
Leesmap ICT
Leesmap ICT en de hogeschool
Leesmap intelligentie
Leesmap kennisbasis
Leesmap kwaliteit van het onderwijs
Leesmap leergebieden
Leesmap leiderschap
Leesmap lerarenopleiding
Leesmap lerarentekort
Leesmap leren van de 21ste eeuw
Leesmap MBO
Leesmap misverstanden
Leesmap PABO rekentoets
Leesmap probleemaanpak
Leesmap rekenen
Leesmap ß-studies
Leesmap statistiek
Leesmap studiehuis
Leesmap taal van de wiskunde
Leesmap toetsen
Leesmap vakdidactiek
Leesmap vakproject wiskunde en ICT
Leesmap VMBO
Leesmap waar moet dat heen?
Leesmap website
Leesmap wikiwijs
Leesmap wiskunde en cultuur
Leesmap wiskunde in de praktijk
Leesmap wiskunde leren
Leesmap wiskundigen in actie
Wiskunde van de Bètacanon van de Volkskrant

Voor verschillende cursussen heb ik daar af en toe dankbaar gebruik gemaakt. Ik kon zelfs studenten uit een groep allemaal een 'eigen artikel' toewijzen om te lezen en te bespreken.

Het lijkt een beetje 'overdreven' om allerlei artikel te sparen en op te slaan, maar achteraf gezien was dat een slimme zet. Artikelen op het Internet blijven niet altijd beschikbaar. Als je dat dan in een cursus wilt gebruiken dan is het niet zo leuk als het dan weg is. Ik lig daar dan niet wakker van, want ik heb ze dan nog:-)

Met het verdwijnen van de inzet van wiskundeleraar ben ik in de toekomst waarschijnlijk de enige gebruiker van de leesmap. Maar ik kon 't toch niet laten ook de leesmap IPadproof te maken. Kan ik de 830 artikelen nog 's rustig lezen op de IPad...:-)

dinsdag 16 augustus 2011

Piep

Eénentwintig opdrachten om na te kijken

Dat was even schrikken. Er staan zomaar 21 opdrachten om na te kijken. Maar ze komen voornamelijk van één student, dus dat valt mee!


Maar ik begin er waarschijnlijk pas volgende week aan. 't Is nu tenslotte nog vakantie. De laatste restjes, zullen we maar zeggen. Daarna nooit meer...:-)

Eigenlijk zijn 't 19 opdrachten. Er staat nog een onderzoeksverslag te wachten en er komt vast nog wel een onderzoeksverslag. Maar uiteindelijk komt er een einde aan. Het is zeker eindig...:-)

Exitvragenlijst

Interessant bericht:
Volgens onze informatie ga jij binnenkort de Hogeschool Rotterdam verlaten. Wij willen als organisatie leren van onze medewerkers en verbeteren daar waar nodig en wenselijk. De mening van vertrekkende medewerkers is daarbij belangrijk.
Dat is weer 's wat anders. Die 'exitvragenlijst' ga ik niet invullen. Te laat:-))

Wiskunde leren

Er zijn grofweg drie manieren om (wel of geen) wiskunde te leren.

Niet

Sommige leerlingen willen geen wiskunde leren. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Van 'ik kan het toch niet' of 'het is nergens goed voor' tot 'ik heb er geen zin in' of 'ik heb wel wat leukers te doen'. Dat is wel jammer, ergens, want wiskunde kan namelijk erg leuk zijn. Tenminste, als je een beetje begrijpt waar je bezig bent en dat allemaal een beetje wil lukken. Soms moet je wel veel moeite doen om er iets van te gaan begrijpen. Als je daar het nut niet van in ziet, dan ga je dat niet doen, maar dan wordt het natuurlijk ook nooit iets. Eigenlijk is het dan alleen maar vervelend.

Half

In het kader van 'het zit nu eenmaal in mijn pakket' zijn er ook leerlingen die wel een beetje wiskunde willen leren maar er vooral niet meer aan doen dan strikt noodzakelijk. Ze maken hier en daar 's wat sommetjes, leren regeltjes uit het hoofd en proberen met zo'n minimaal mogelijke inspanning zo ongeveer een voldoende te halen. Echt begrijpen waar ze mee bezig zijn is geen doel en meestal gaat het dan wel zo ongeveer...

De juiste weg

De beste manier om wiskunde te leren is om te proberen te begrijpen waar je mee bezig bent. Je zou je eigenlijk bij alles wat je doet en wat er zo in je boek staat moeten afvragen 'is dat zo?', 'waarom is dat zo?', 'begrijp ik dat wel?', 'had ik dat zelf ook kunnen bedenken?'. Dat soort vragen! Normaal gesproken is dat niet echt een handige houding. Je kent dat wel. Een moeder met kind in de trein: 'Mama wat is dat?'. Moeder zegt 'dat is een koe'. Waarop dat kind dan zegt: 'waarom?'. Lekker is dat...:-)

Je moet je niet bij alles altijd afvragen 'waarom?'. Dan word je gek, maar voor die 'dingen' die je bij wiskunde leert lijkt me dat wel een prima houding. Wiskunde is eigenlijk een heel erg prettig vak, omdat als je dingen gaat begrijpen dan hoef je ook verder niet veel meer te doen. Je snapt het gewoon en hoe meer je er van begrijpt hoe leuker het is.

Ik ben er van overtuigd dat iedereen wiskunde kan leren. Soms kost het veel moeite en soms doe je er langer over dan anderen, maar uiteindelijk? Als je echt wilt en er moeite voor wilt doen? Dat moet het kunnen! In ieder geval veel oefenen, zou ik zeggen:-)

Wiskunde is pure hersenactviteit, het zijn gedachtenspinsels! Het is door mensen bedacht en 't zit zo vernuftig in elkaar dat het altijd klopt. Het is niet zo dat je iets leert wat later dan toch weer heel anders ligt of dat het afhangt van je ideeën over de wereld, de mens en het universum in het algemeen. Dat is ook wel 's fijn.

Ik vind het erg prettig als 'dingen' kloppen, dat de wetmatigheden, zeg maar, ook echt wetmatigheden zijn, dat je niet iets hebt waar vervolgens dan 84 uitzonderingen zijn. Bij talen of geschiedenis is dat allemaal veel ingewikkelder. Als je wiskunde al moeilijk vindt hoe zit dat dan met de rest van de wereld? Dat moet dan toch op z'n minst volstrekt onbegrijpelijk zijn.:-)

Klinkt goed he? Maar, ik geef 't toe, heel erg gemakkelijk is het soms niet, maar het heeft wel zin om het te proberen. Als het lukt zul je daar veel plezier van hebben en lukt het niet, dan heb je 't in ieder geval geprobeerd. Niet geschoten is altijd mis, dus probeer 't, je weet 't maar nooit!

maandag 15 augustus 2011

Dat vind ik niet

Er zijn mensen die als je iets zegt beginnen te zeggen 'dat vind ik niet'. Bij alles wat je zegt.

Dat mag natuurlijk maar de meeste meningen lijken eerder ingegeven door de wenselijkheid van de uitkomst dan door goede informatie, gedegen onderzoek of de elementaire wetten der logica. Sommige 'meningen' worden gevoed door gebrek aan informatie, achterklap, beperkt denkvermogen, verhoogd onvermogen of misschien zelfs wel door volstrekte onbenulligheid.

Is dat niet vervelend? Dat is ontzettend vervelend. Je moet dus bij alles zo iemand verkondigt gaan denken 'is dat wel zo?', 'waarom zou die dat vinden?', 'welk belang heeft hij/zij bij dit standpunt?', enzovoort...

Ik zou denken (maar ja dat is mijn mening) dat je je altijd moet proberen te baseren op de feiten, gedegen onderzoek en de dingen die verstandige mensen er van zeggen. Mensen die steeds maar roepen 'nou dat vind ik niet' horen daar dus niet bij:-))

Maar 't is niet meer mijn probleem. Dat is dan ook weer fijn:-)

RUNAWAY!

't Is niet anders...

Eén van de meeste wonderlijke ervaringen op dat Internet is dat als je feitelijkheden communiceert zoals Baas in eigen klaslokaal of Onderwijs en ICT dat er dan altijd puntneuzen zijn die gaan roepen dat ze het 'kort door de bocht vinden', 'het er niet mee eens zijn' of nog erger dat je 'wel erg teleurgesteld c.q. gefrustreerd' bent of zoiets...

Maar waarom zou men dat doen? Het kan natuurlijk best zijn dat men 't een 't ander anders ervaart. Ik vind het prima. Het kan ook zijn dat je vindt dat het eigenlijk niet zo zou moeten zijn. Ik vind het prima. Maar meestal lijkt het eerder te gaan over hoe men zelf de dingen graag zou willen zien dan de gegeven informatie als kennisgeving aan te nemen. Het is niet zo? Maar 't is wel zo, 't is niet anders...

Uiteindelijk kan je bijna niet anders concluderen dat al die inspanningen, schrijfsels en 'diepe gedachten' weinig zin hebben, al die websites, weblogs, tweets en andere uitingen... Waar doe je 't voor?

Vraag het me niet! Ik heb het afgelopen jaar zo'n 290 uur te veel gewerkt. Dat is waarschijnlijk mijn eigen schuld, maar als er dan collega's zijn die vinden dat je nog wel een soort van morele verantwoordelijkheid hebt nog meer te doen!? Ik weet niet. Dat er dan ook nog een onderwijsmanager kans ziet om dat in je taaktoedeling te zetten? Ik weet niet. Als je dan probeert uit te leggen dat als er iets bij moet er ook iets af moet en dat zo iemand dat dan niet begrijpt? Ik weet niet...

RUNAWAY!


De mensen die nog iets zouden kunnen hebben aan dat geschrijf van mij lezen het dus kennelijk niet en de mensen die er mogelijkerwijs wel iets mee zouden kunnen hebben het waarschijnlijk niet nodig. Nee... af en toe heb ik er helemaal genoeg van. 't Is volstrekt zinloos, zullen we maar zeggen...:-(

Aan de andere kant ben ik soms weer blij. Ik bedoel maar of het nu de natuur dichterbij of Stratus phunk is... van hier en daar en er tussenin. Dat kan toch allemaal maar...

Misschien is dat wel het geheim: trek je er niks van aan en doe gewoon wat je denkt dat leuk, nuttig of noodzakelijk is. Als dat betekent dat je af en toe 's van werkgever moet veranderen dan moet dat maar. Het komt wel goed:-)

RUNAWAY!

zondag 14 augustus 2011

Aftellen


Het aftellen is weer begonnen, maar dan nu het aftellen van de vakantiedagen. We hebben nog een kleine week vakantie. Daarna gaat het circus van start. Ik ben nog 's benieuwd.:-)

Verlopen

Zelfs Internet Explorer begint het op te vallen dat er iets niet klopt:-)

Een paar dagen geleden bedacht ik me dat het misschien toch niet zo gek is dat ik nog niet helemaal genezen ben van die mallotige lerarenopleiding. Ik bedoel maar: als je ergens 10 jaar lang hebt rondgelopen is dat toch bijna 20% van mijn leven! Niet zo gek dus als je er even aan moet wennen.

Ik begon me al bijna zorgen te maken:-))

Stratus phunk

Hehe... eindelijk...



Luistert en huivert!

zaterdag 13 augustus 2011

Het nieuwe leren

In het kader van de onzinbestrijding zou ik nog een stukje schrijven over het nieuwe leren. Ik gaf al eerder een non-voorbeeld:
Stel je voor: in het kader van onderwijskunde volg je een cursus. De docent houdt een startbijeenkomst waarin wordt uitgelegd wat zo ongeveer de bedoeling is. Je moet een werkstuk gaan schrijven over een zelfgekozen onderwerp en dit werkstuk na 8 weken inleveren.
Dat 'nieuwe leren' heeft plaats gevonden rond 1989. Ik vond dat toen nogal 'gemakkelijk verdiend'.:-)

Nu denk ik daar toch iets genuanceerder over. Gezien het feit dat ik op lerarenopleiding in 10 jaar niet veel heb zien veranderen zal dat op de lerarenopleidingen in 1989 wel precies zo gegaan zijn als nu. Steeds meer doen in minder tijd. Ik kan me voorstellen dat PHdB voor deze vorm gekozen heeft omdat je niet alles kan willen.

't Is misschien wat laat voor een module-evaluatie. Achteraf gezien heb ik van het schrijven van het werkstuk over 'leren structuren' ontzettend veel geleerd en er later veel aan gehad. Ik ga 't nog wel een keer opzoeken en 's kijken of het nog steeds actueel is. Dat zou zo maar kunnen!

Bij wiskunde en leergebieden laat ik studenten altijd het artikel lezen van Paul Kirschner met de titel 'What`s in a name...'. Zijn conclusie is dat we beter kunnen praten over 'nieuwe manieren van onderwijzen' in plaats van 'het nieuwe leren'.

Mijn persoonlijke conclusie is nog steeds dat 'het nieuwe leren' zich probeert te profileren als 'deskundig' op het terrein van leren. Dat blijkt in het algemeen geen houdbare stelling te zijn. Ik ben niet tegen ondervernieuwing maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent en weten hoe het (normaal) werkt. Volgens mij zijn daar de 'deskundigen' het nog niet helemaal over eens.

Voorlopig houd ik daarom vast aan een aantal bewezen praktijken en laat ik me niet gek maken door een stel puntneuzen!:-)

Leren van je fouten

Dilbert.com

donderdag 11 augustus 2011

Ollomont

Meer tekeningen....

dinsdag 9 augustus 2011

Reklame op maat

Ik was op zoek naar antwoord op de vraag hoe je in één keer alle RSS-feeds in Internet Explorer kunt verwijderen. Op deze pagina stond niet echt het antwoord maar wel leuke reklame op maat:



De vraag is of het installeren van Google Chrome de oplossing is. Misschien wel...:-)

Zie ook RSS-feeds verwijderen in IE

That should keep that thing busy for a while...:-)

Tip

“If you’re going to doubt something, doubt your own limits.”
Don Ward

Natuur dichterbij

q2659img1.gif

maandag 8 augustus 2011

De teloorgang van het onderwijs

"De teloorgang van het onderwijs lijkt het gevolg van een vilein complot, maar het is eerder het resultaat van vele hartverscheurend goede bedoelingen die verkeerd uitpakten."
bron

't Is wat...:-)

Als ik een week mijn mailbox op mijn Macbookje niet open dan krijg je pas een goed idee wat je normaal allemaal te verwerken krijgt. Er staan zo'n 84 berichten ongelezen te wezen. Dat klopt niet want ik heb ze wel gelezen of preventief geruimd. En dan is het nog wel vakantie! Nou ja!:-)

De meeste berichten zijn 'undeliverable mail'. Uit Rusland. Kennelijk ontsnappen die aan het spamfilter van Xs4all. In Outlook markeer ik gewoon alle .ru-berichten als SPAM.

Nog leuker: berichten van ABN Amro Bank. In dit geval 2 augustus, 5 augustus, 8 augustus... dus de volgende zal wel op 11 augustus komen. De mailserver van de hogeschool vermeldt in de titel wel dat het op ---SPAM--- gaat, maar stuurt de rotzooi toch door. Nou ja, ze doen maar. Echt werken gaat het niet, denk ik...:-)

Daarnaast is er wat familieoverleg over de jaarlijkse broers-en-zussen-dag. Dat is wel leuk en een mooie gelegenheid om de restaurantbonnen te verzilveren zonder dat je daarvoor nog iets speciaals moet doen. Ik had ze eigenlijk al weg willen gooien, maar op deze manier hebben we er misschien dan toch nog iets aan.

Maar verreweg de meeste e-mailtjes zijn van mezelf. Dat lijkt wel een beetje stom, ergens, maar 't is vreselijk handig. Als ik op een pagina van één van de websites een foutje tegenkom kan ik via een knopje heel handig een mailtje sturen naar mezelf. Het maakt dan niet uit of ik op de IPad zit of mijn Macbookje, mijn laptop of anderszins. Titel en link naar de betreffende pagina worden automatisch meegenomen en dat ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:
Misschien is het leuk om ook de reacties te laten zien!
foutje ontdekt op http://www.wisfaq.nl/showrecord3.asp?id=65455
Verstuurd vanaf mijn iPad
Eenmaal gearriveerd in mijn mailbox kan ik dat dan ergens anders rustig eens bekijken en verwijderen als de werkzaamheden voltooid zijn. Je krijgt op die manier nog 's wat gedaan.

Daarnaast was er weer 's een mailtje van een volstrekt onbekende student c.q. opleiding omtrent studievoortgang en herkansing. Verkeerd verbonden, zullen we maar zeggen. Vroeger reageerde ik daar nog wel op, maar tegenwoordig laat ik dat maar.

Kortom: selecteren en verwijderen! Heerlijk...:-)

zaterdag 6 augustus 2011

Vakantiefoto van het jaar

Think of me

“What other people think of me is none of my business.”
Wayne Dyer