zondag 31 juli 2011

HAVO 4 klaar

woensdag 27 juli 2011

Theorie en praktijk

"In theory, there is no difference between theory and practice. But in practice, there is.”
Yogi Berra

dinsdag 26 juli 2011

Studenten en scholieren boos over verplichte iPad

"Een Chinese professor heeft oproer veroorzaakt toen hij zijn studenten vertelde dat ze alleen zijn vak mogen volgen als ze een iPad hebben."
bron

Infodichtheid

Ik heb 't bijna gehad. Ik zal 's een gedichtje schrijven. Hoe moeilijk kan dat zijn?

lero lero lero
echt een heel groot feest
veel geschreeuw
weinig wol
ik
mezelf incluis
wouter de kabouter
gekke henkie
jut en jul
't is wel goed
dikke....

zondag 24 juli 2011

Opruiming

Vanaf maandag 25 juli 2011 uur ga ik grote schoonmaak houden in wiskundeleraar.nl. Ik moet eens even kijken hoe ik dat ga doen. Ik gooi eerst alle gebruikers uit de werkruimten van de vakken die klaar zijn. Dat zijn alle vakken behalve een klein aantal vakken van mij. Op een gegeven moment kun je dan wel zien wie nog ergens mee bezig is en wie niet... Studenten die bij geen enkele werkruimte zijn aangemeld kunnen er uit, want wat zouden ze verder moeten doen?:-)
Zoiets moet het worden, denk ik, maar ja, 't is natuurlijk wel vakantie...:-)

N@tschool?

"Een lekke band is pas een probleem als je ergens heen wilt."
bron

vrijdag 22 juli 2011

Statistisch onderzoek

Die Dilbert is zo leuk af en toe:
Dilbert.com
Ik zeg niks...:-)

HAVO 3 ook klaar

Zo de/het samenvatting/overzicht van HAVO 3 is ook klaar!

Mooi!:-)

Olifanten

Op deze manier komt zo'n bezoek aan de dierentuin toch nog van pas.

Hoeveel weegt een olifant?:-)

Historisch moment

Vrijdag 22 juli 2011 is wel een bijzondere dag ergens. Het is mijn laatste werkdag op de hogeschool. Na de vakantie kijk ik nog wel even of ik nog iets moet. Kast opruimen waarschijnlijk:-) Maar verder is mooi het geweest. Aan alles komt een eind. Maandag a.s. gaat wiskundeleraar.nl definitief achter slot en grendel.

Beroepsmatig sla ik dit jaar definitief een andere weg in. Misschien dat ik verdwaal, maar dat is niet erg. Anders vind je nooit een nieuwe route!

Met de opgaven op met of zonder herhaling ben ik toch wel weer content. Met plaatjes:-) Ik weet niet waar het heen gaat, maar de laatste opgave zou moeten kunnen, denk ik, maar 't is moeilijk in te schatten.

Op Internet kwam ik dit tegen:



Tja... wat zal ik er van zeggen!?;-)

Ik heb altijd geroepen dat alle middelen geoorloofd zijn om leerlingen of studenten iets te leren, maar ik begin nu toch wel te twijfelen! Er zijn grenzen!:-)

Permutaties? Dan maar liever zoiets:



Nou ja... later meer, zullen we maar zeggen... ik ga er in!

VWO 3 is klaar...

VWO 3 is ook klaar.

Dat schiet lekker op...

donderdag 21 juli 2011

Heeft er nog iemand zin in een sommetje?

Eend van de week

Sommige mensen vragen zich misschien af wat de bedoeling was van de eend van de week. Het doel? Dat weet ik zelf ook niet. Het is vanzelf opgekomen. 't Is een soort sidekick. Iets wat een eigen leven gaat leiden. Het heeft eigenlijk weinig met wiskunde te maken maar misschien ook wel...:-)

Het is nog het best te vergelijken met pannenkoeken bakken. Daar hoort echt een Rochefort 8 of 10 bij. Niet om in het beslag te doen maar gewoon om op te drinken bij het bakken. Het heeft op de smaak van de pannenkoeken weinig invloed, maar 't is wel lekker en 't maakt het nog leuker als dat al was.:-)

Misschien is dat wel het idee. Verbind 'wiskunde leren' met plezier maken, interesse opwekken, enthousiasmeren, helderheid geven, uitleggen, ... Dan komt het wel goed. Qua menselijke prestatie is de wiskunde verreweg het leukste vak om te leren. Wat dat betreft zijn Engels of geschiedenis veel ingewikkelder en lastiger.

Die schoolwiskunde had je (in principe) allemaal zelf kunnen bedenken! Maar zonder hulp duurt het waarschijnlijk te lang, dus moet er maar een boek komen en een docent om het allemaal een beetje aan te sturen...:-)

Lijkt me een goed plan.

Het schiet alweer lekker op

Het schiet al lekker op met mijn digitale leerroute/samenvatting-geschikt-voor-de-IPad-website voor wiskunde. Het grote voordeel is natuurlijk dat alles het doet dit het dan ook overal doet! Alleen doet het verder nog niet zo veel.:-)

Eén volgende stap zou kunnen zijn dat leerlingen kunnen inloggen op wiskundeleraar.nl en zelf kunnen afvinken wat ze gedaan hebben, vragen kunnen stellen of andere dingen doen. Dat ik dan evenzo van alles kan doen, goedkeuren, monitoren en meer van dat soort. Dat is wel een soort van plan. Opdrachten inleveren, dingen roepen, reageren, ... Nou ja, gewoon een beetje de 'oude wiskundeleraar', maar dan aangepast aan de nieuwe tijd.:-)


Al met al ben ik best lekker bezig. Het zal wel therapeutisch zijn. Ik kom er nog wel van af hoor, van die mallotige lerarenopleiding. Ik raak nu wel een beetje gewend aan het idee. Studenten vroegen al of ik over een jaar nog 's wilde komen vertellen hoe het gaat en vooral of die dingen die ik altijd maar roep ook werken in de praktijk. Nou wie weet?:-)

Het zou ook wel raar zijn als ik niks met ICT zou doen. Ik heb al van alles ontwikkeld. Daar kan ik nog best een beetje mee verder experimenteren, dus dat zal wel goed komen. Want handig was het wel... Het laatste woord is er nog over gezegd:-)

maandag 18 juli 2011

Ik ben niet gek

"Het onderscheid tussen fantasie en werkelijkheid is soms moeilijk te duiden en 'het verschil tussen wat wij psychisch gestoord en niet-gestoord noemen, is soms kleiner dan je zou denken'. Als iemand op het werk dus zegt 'ik ben niet gek', dan moet diegene dus toch even heel goed nadenken..."
bron

Balance


bron

zondag 17 juli 2011

Concentrisch...?

Uitgevers van wiskundemethoden claimen doorgaans dat hun methode concentrisch is. Heel simpel gezegd komt dat er op neer dat je elk jaar hetzelfde doet, maar dan steeds wat verder de diepte in gaat. Daarnaast zouden zaken uit voorgaande hoofdstukken steeds weer terug moeten komen in de hoofdstukken er na.

Dat is 'op zich' een goed idee. Dat geeft herhaling en structuur. Alles wat je leert komt altijd wel weer ergens terug, zullen we maar zeggen. In een hoofdstuk over 'de stelling van Pythagoras' is het dus goed om de wortels uit hoofdstuk 1 of het rekenen met variabelen te laten terugkomen. Zeker als het gaat om HAVO. Het probleem is niet dat ze geen dingen kunnen leren maar dat ze 't weer snel lijken te vergeten.

Maar wat wel vreemd is dat ik in HAVO 3 in het hoofdstuk over kwadratisch problemen precies dezelfde pagina's gebruik als in HAVO 2 in het hoofdstuk kwadratische vergelijkingen. Dat is niet concentrisch, maar gewoon steeds hetzelfde verhaal opnieuw vertellen. In HAVO 4 doen we dat in dit hoofdstuk nog een keer. Flauw he? Het gaat wel steeds sneller...:-)

Misschien is dat het wel. Waar je in klas 2 er drie weken over doet, doe je dat in klas 3 in anderhalve week en in klas 4 in een lesuur...:-)

Wat dan wel jammer is dat hoe sneller je dat doet hoe sneller iedereen weer alles vergeten is. Nu is gelukkig niet het doel om per sé om tweedegraads vergelijkingen op te lossen maar om iets te leren over de wiskunde, de aanpak, het denkproces, de werkwijze, het gevoel en de lol... hopelijk beklijft dat dan beter...:-))

Voortgang

Ik geloof dat ik nu alles voor klas 2 wel klaar heb. Op WISKUNDE basisparagrafen staan alle hoofdstukken voor HAVO 2. Omdat VWO 2 vrijwel hetzelfde is ga ik dat (voorlopig) even nog niet kopiëren. Dat moet makkelijker kunnen... Zie voorlopige voorziening voor een tijdelijke oplossing.

Nu dan verder met klas 3. Nog meer kwadratische vergelijkingen en gelijkvormigheid en nog zo wat... Maar dan weer een stapje moeilijker. Ik moet nog wel een keer iets schrijven over de 'boor en het gat'. Dat 'zoiets' in het onderwijs anders in elkaar steekt, zullen we we maar zeggen.:-)

vrijdag 15 juli 2011

Gaten en boren

Naar aanleiding van deze vraag in WisFaq moest ik denken aan een uitspraak van Kees Hoogland:
"Een klant vraagt in gereedschapswinkel om een boor. De verkoper in de winkel pakt breed uit over de meest prachtige boren die hij nu weer heeft: laatste model, soepel lopend, diamanten punt, nieuwste snufje uit Amerika. Maar de meeste klanten willen helemaal geen boor, die willen alleen maar een gat!"
Zo is het maar net...

Als iemand alleen een antwoord wil dan zou dat prettig zijn te weten, want een antwoord is zo verkregen:




Dat scheelt dan een hoop gedoe...:-)

Wiskunde en humor

Heel stiekem heb ik nog wel het plan gehad om een cursus 'wiskunde en humor' te maken. Wiskundigen hebben soms een apart gevoel voor humor. Aanstormende wiskundeleraren moeten daar natuurlijk wel alles van weten. Anders wordt het nooit iets. Maar helaas, het zal er niet meer van komen, denk ik...

...maar deze wil ik natuurlijk niemand onthouden:


Math_problem. Where is the father door amazighno

Zie ook Why ask why? of Zelfverwijzing

Wat je verder ook doet... probeer af en toe de humor in te zien van alles...:-)

Waar ben ik mee bezig?

Vroeger stond er in Twitter zoiets als 'What are you doing?'. Tegenwoordig staat er zoiets als 'What's happening?'. Mijn laatste tweet:
't Hoofdstuk 3 uit getal en ruimte HAVO/VWO klas 2 over rekenen met letters op http://bit.ly/nRa0Hz was wel een klus zeg. Arme leerlingen:-)
Daar ben ik dus mee bezig...:-)

Je zou je natuurlijk kunnen afvragen wat daar nu de lol van is. De wiskunde voor klas 2 is 'an sich' natuurlijk geen probleem. Ik heb wel iets geleerd in de afgelopen 22 jaar onderwijs.:-) Dus waarom nog 's een keer alles opschrijven, uitleggen en structureren?


Allereerst gaat het om de vakdidactiek. Wat is de bedoeling? Waar moet het heen? Wat doet de methode? Vind ik dat ook? Waar wil ik verdiepen? Waar pas ik mij aan? Wat zijn de lange leerlijnen?

In tweede instantie vind ik het gewoon heel leuk om weer 's iets nieuws te maken. Een IPad-vriendelijke website? Wat is dat? Hoe zorg je voor mooie vormgeving (vind ik dan:-), leesbaarheid en inzetbaarheid? Maar ook inhoudelijk moet het een beetje nuttig zijn. Ik stel me voor dat ik niet alleen zelf gebruik, maar dat straks ook mijn leerlingen het kunnen gebruiken om even te kijken wat ze allemaal moeten kunnen en kennen en zo...

Maar misschien is het ook wel therapeutisch! Ik moet tenslotte nog een beetje afkicken van die mallotige hogeschool. Het had zo leuk kunnen zijn, maar 't is voorbij. Het leven gaat verder... Nu ik zo bezig ben met de wiskunde van de tweede klas vind ik dat toch ook wel weer heel leuk. Wat je allemaal moet doen om het een beetje uit te leggen, bij te sturen en zo. Dat is toch ook wel iets hoor. Ik heb er al zin in!

Mede dankzij de website natuurlijk. Een goed begin is het halve werk. Ik wil straks gewoon weten waar ik mee bezig ben en hopelijk is dat dan ook voor de leerlingen duidelijk. Dat ze nog iets aan mij hebben, zullen we maar zeggen. Ik ben benieuwd...:-)

donderdag 14 juli 2011

Middelmatigheid

"Zodra de gelegenheid zich ervoor leent, wordt met zeer serieuze blik de set met bekende remmende vragen te stellen. Om vervolgens de reeds tot in den treuren uitgemolken stokpaardjes nog net iets verder uit te melken. En na deze uiteenzetting wordt stemmig besloten dat nader onderzoek gewenst is."
bron

Het zal toch niet gaan regenen?

Hoe sluit je een website?

I'm getting the idea, I haven't got a clue.
As my fabulous career ends up dead in the gutter
the stars are shining down right on cue.

Ik ben bezig een eind te maken aan wiskundeleraar.nl. Na 7 jaar trouwe dienst komt er een einde aan de website. Ik ben wel goed, maar niet gek. Zelfs Gekkie Henkie heeft er schoon genoeg van.:-)

De docenten en studenten van lerarenopleiding wiskunde zullen volgend jaar waarschijnlijk in N@tschool verder prutsen. Daarmee gaat een (langgekoesterde) wens van het management en een aantal collega's in vervulling. Ik ben (ergens) nog wel een beetje benieuwd hoe 't zal gaan! Ik weet ook niet waarom. Uiteindelijk zal het wel mee vallen, ergens...:-) Het wordt natuurlijk nooit meer zo leuk als het was, maar men kan niet alles hebben.

Het is voor iedereen, hoop ik, inmiddels helder dat het per 1 september definitief uit is met de pret. Laat dat duidelijk zijn. Ik wil zelf natuurlijk nog wel gewoon alles gebruiken wat ik zo bedacht, gebouwd, uitgevoerd en geschreven heb. Het is tenslotte mijn 'persoonlijk leeromgeving'. Alleen al uit historische of sentimentele overwegingen zou dat al zinvol zijn. Je maakt wat mee...:-) Bovendien is het nog maar de vraag of ik de website (op termijn) niet ga inzetten bij mijn nieuwe baan. Sterker nog: volgens mij ben ik daar al druk mee bezig.

Inmiddels ben ik wel veel wijzer geworden, denk ik. De volgende keer bedenk ik me wel een paar keer voordat ik iedereen maar een beetje gebruik laat maken van de GRATIS voorzieningen. Dat 'afsluiten', zonder dat je daar zelf last van hebt, is nog wel een aparte kunst. Maar dat gaat wel lukken. Voorlopig gaat het goed...:-)

Per 1 september 2011 krijgt de website een andere bestemming. Wat die bestemming precies moet worden is nog niet helemaal duidelijk, maar er komt vast wel weer iets...

Window of my Eyes



Annabelle vindt het ook mooi... 't is ook mooi.

woensdag 13 juli 2011

Browsers en zo...

Ik wissel de hele tijd tussen Internet Explorer en Google Chrome. Eigenlijk gebruik ik liever Chrome. Het surft beter en voor mijn weblog schrijven/onderhouden werkt dat beter dan dat Internet Explorer. Op de een of andere manier wil Internet Explorer niet goed inloggen en ben ik (eenmaal ingelogd) dat ikoontje kwijt voor het bewerken.

Maar om webpagina's te schrijven gebruik ik 'htmlArea v2.03 a free WYSISWYG editor replacement for textarea fields.' uit 2002. Dat werkt alleen bij Internet Explorer geloof ik maar dat is wel heel handig. Tegenwoordig zijn er natuurlijk betere oplossingen. Daar moet ik dan maar 's naar op zoek. Maar ik heb al eerder gemerkt dat veel studenten ook geen Internet Explorer gebruiken en dat is dan wel jammer, want van HTML begrijpt ook niet iedereen helemaal...:-)

Maar dat doet er verder weinig meer toe. Voorlopig knutsel ik lekker verder aan mijn IPad-vriendelijk wiskundewebsite voor mijn eigen lessen. 't Is eigenlijk vooral (in eerste instantie) voor mezelf. Ik wil gewoon een goed overzicht van de stof hebben, van al die verschillende niveau's en verschillende boeken. Ik heb dan wel 4 klassen maar wel 10 verschillende boeken. Als je in een klas zowel MAVO-, HAVO- als VWO-leerlingen hebt dan moet je wel een beetje weten wie wat hoe wanneer waarom of niet wat moet doen, zullen we maar zeggen.:-)

Inmiddels wordt het wel zo'n beetje tijd voor vakantie. Ik heb van alle boeken de eerste twee hoofdstukken zo'n beetje verwerkt, soms zelfs al iets meer. Ik heb er al helemaal zin in! Lekker wiskunde doen...:-) Hoe was het ook weer?

Ik ga's wat minder aan 'websites' doen...
Ik ga me richten op mijn primaire taken als docent wiskunde.
Ik ga meer muziek maken...
Ik ga meer tekenen...
Ik ga meer aandacht besteden aan mijn gezin...

Nou volgens mij gaat dat wel lukken... ik kruip er in.

dinsdag 12 juli 2011

Einde van een strijdperk

Vanaf vandaag is wiskundeleraar.nl en alles wat daar aan hangt alleen te benaderen met een login en wachtwoord. Bestaande gebruikers kunnen nog steeds inloggen met hun account (zolang het duurt). Maar voor de buitenstaander is het 'einde oefening', finito, terminé, ...

De strijd is gestreden en nog niet alles is verloren, maar het markeert wel het einde van een strijdperk:-)

Jaaroverzicht gewerkte uren


Aantal dagdelen te veel gewerkt: 19
Aantal weken te veel gewerkt: 4

Moet kunnen toch? Gekke Henkie zeker...

maandag 11 juli 2011

Hoeveel rekenmachines heb je nodig?

Aliassen

Ik heb inmiddels een hele verzameling aliassen. Je zou bijna denken dat we last hebben van een dissociatieve identiteitsstoornis, maar dat valt wel mee, denken wij:-)

Het zijn meer 'kanten' van dezelfde zaak, zullen we maar zeggen. 't Is handig om de verschillende kanten van je persoonlijkheid te kunnen benoemen. Vaak zijn die 'kanten' wel geïnspireerd door ervaringen, mensen die ik ken en andere invloeden van buitenaf.

Gekke Henkie
Gekke Henkie is die man die altijd alles voor iedereen doet, daar niet voor betaald wordt, weinig terug krijgt maar toch maar gewoon blijft proberen het iedereen naar de zin te maken. Dat laatste is natuurlijk een beetje jammer want zo zit de wereld niet elkaar. Gekke Henkie trekt altijd aan het korste eind. Dat was als kind al zo.:-)

Globe Putrand
Globe Putrand is iemand met ideeën. Hij schopt tegen alles wat niet deugt. Voormalig bewoner van de Zwarte Madonna. Gelooft niet in politiek. Niet in sinterklaas, niet in de ooievaar, niet in de paus en al helemaal niet in het koningshuis. Folklore. Management of collega's dan? Globe Putrand wordt omringd door idioten.

Theo
Theo is de gewone, helderdenkende en hardwerkende conciërge. Geen gelul, maar gewoon aanpakken. Aanspreekpunt voor een ieder met een probleem. Het gaat er niet om wat je zegt maar om wat je doet. Geen woorden maar daden. Iemand met het hart op de goede plaats. Al een tijd niet gezien.

Billy the Mountain
Billy is een goedgeaarde berg. Onverzettelijk en standvastig. Maar pas op! Don't fuck with Billy. Als je over een bepaalde grens heen gaat dan heb je echt een probleem. You're messing with the wrong guy, zullen we maar zeggen. Billy is dan niet te beroerd iemand de grond in te boren.

Wouter de Kabouter
Houdt van bier, borrelnootjes en hardrock. Wil het liefst muziek maken, maar daar komt weinig van terecht. Wouter blijft het proberen en dromen. Het is nog even wachten op de derde CD, maar die komt er vast, denkt hij. Een soort een sprookjesfiguur, ergens...:-)

Meneer Willem
Dat is de wiskundeleraar. Hij doet niets liever dan wiskunde uitleggen aan een iedereen die 't wil horen en soms zelf als ze 't niet willen horen. Beantwoordt vragen, verzamelt leuke wiskundedingen. verzint nieuwe vakken en doet van alles.

Willem de Zwijger
Deze man vindt dat te veel mensen te veel uit hun nek kletsen. Oeverloos geleuter en ongefundeerde meningen. Daarom doet hij zelf meestal het zwijgen toe of roept 'ik zeg niks'. Dat zouden meer mensen moeten doen, vindt hij.

wlm
Dat is het kind in mij. Dat kind dat maar niet volwassen wil worden en fatsoenlijk deelnemen aan de het maatschappelijke leven. Hij speelt liever met autootjes dan met het meewerkend voorwerp, hij droomt liever van ridders, cowboy's en indianen dan dat hij serieus de vaderlandse geschiedenis bestudeert. Zo'n jochie dat steeds maar achter de feiten aan loopt.

...en dat waren ze wel zo'n beetje denk ik. Als ik iemand vergeten ben dan hoor ik 't wel.:-)

Er moet een hoop begrepen worden

"Als docent moet je de leerlingen die de wiskunde niet begrijpen leren om het wel te begrijpen, de leerlingen die denken dat ze 't begrijpen leren om het te begrijpen en de leerlingen die het begrijpen uit te dagen om het nog beter te begrijpen."
Globe Putrand

IPadvriendelijk

Allemaal dezelfde informatie, maar anders van vorm:Dat kan toch allemaal maar... Een volgende stap zou moeten zijn om voor de vragen en antwoorden op WisFaq een mogelijkheid te maken ze mooi weer te geven op een IPad. Dat is voor de vragen en antwoorden die er nu staan geen doen. De meeste formules e.d. zijn plaatjes of maken gebruik van plaatjes. Erger nog is het SYMBOL-font. Dat moet je (achteraf gezien) dus niet willen. 't Zou ook aardig zijn het stellen van vragen IPadvriendelijker te maken...

... ik weet 't niet. Misschien wordt het tijd voor een nieuwe versie. Kunnen we meteen die moderator inruilen...:-)

Zoekmachines

Dit is wel het meest saaie lijstje wat je kunt bedenken:


Zo'n 98.8% van zoekopdrachten die leiden naar WisFaq komen van GOOGLE. Mooi...

zondag 10 juli 2011

Wikiwijs

Soms doe je de raarste dingen. Ik ging net weer 's even kijken in wikiwijs. Ik hoor er eigenlijk weinig meer over dus ik dacht even dat het misschien... eh.. was opgeheven of zo. Dat (eindelijk) iemand de stekker er uit getrokken had. Maar toch niet!


Vreemd genoeg wordt er van mij verwacht dat ik leermateriaal beoordeel. Allemaal WisFaq en Wiswijzer, dat dan weer wel. Ik vind het allemaal 'geweldig' natuurlijk en alles krijgt 5 sterren. Ik ben niet zo zuinig met positieve feedback. 't Is alleen jammer dat de links allemaal niet werken, maar ja... dat heb ik zelf bedacht.:-)

Ook als je Toon alles klikt blijkt er in eens helemaal geen materiaal te zijn om te beoordelen, dus ik bedoel maar... Je kunt niet alles hebben. Waar moet je 't laten?:-)

VUILNISMAN?!

zaterdag 9 juli 2011

Feel good movie:-)

vrijdag 8 juli 2011

Profiel aangepast

Hogeschoolgewijs heb ik mijn profiel in het smoelenboek maar 's aangepast. Dat kan nog net:


Op de website las ik:
De foto moet een waarheidsgetrouwe weergave zijn van de medewerker wanneer deze in functie is, zodat hij/zij ook als zodanig herkenbaar is.
Dus dat zit wel goed:-)

Woef

Het plaatje van Is een vierkant een rechthoek? was aan vernieuwing toe:



Op deze pagina moet het dan zo!?

donderdag 7 juli 2011

Overzicht HAVO 4 wiskunde B


Er staat nog niet zoveel, maar hoofdstuk 1 is wel een soort van voorbeeld. Je hebt dan meteen een soort overzicht van zo'n hoofdstuk, maar 't moet nog verder worden uitgewerkt. Het lijkt me wel handig! Zie ook HAVO wiskunde B op de IPadvriendelijke versie.

Kortom: dat wordt vast nog wel wat misschien, maar misschien ook niet...:-)

woensdag 6 juli 2011

Stomme overheid

Zo'n bericht als Inspectie verbiedt snipperdag scholieren zet je toch weer aan het denken. Het lijkt me een prima regeling! Maar 't mag niet, volgens de wet. Dat kan best zijn. Zakkenvullen, dom uit je nek kletsen, het onderwijs vernielen dat mag allemaal, maar gewoon iets regelen met schoolleiding en ouders om gezeur te voorkomen, nee dat kan niet. Volgend jaar melden de ouders de leerlingen maar weer gewoon ziek of zo...

Ik weet niet. Ik dacht altijd dat wet- en regelgeving bedoeld was om in gevallen men er onderling niet uitkomt de geschillen te kunnen beslechten. In dit geval begrijp ik niet waarom er moeilijk moet worden gedaan over iets wat verder prima lijkt te werken.

Sterker nog, ik ken overheden die het zelf ook niet zo nauw nemen met de wet- en regelgeving. Ik heb nog een mooi stuk liggen van de advocaten van de gemeente Den Haag waarin de huurbescherming tot op de grond wordt afgebroken. Hoofdargument? Je moet handelen naar de 'geest' van de wet, niet naar de 'letter'. Dat is nog een ander verhaal.

Mooi! Dat zullen we onthouden! Stomme overheid:-)

Lekker prutsen

Zoiets als WISKUNDE een toepassing is zelfs op de IPad natuurlijk scrollen geblazen. Dat is niet erg als het goed leesbaar is. Grappig genoeg kan je in Twitter op de IPad dan wel zoiets krijgen:


De pagina past er net op en is zelfs leesbaar. Kan je zien wat je te wachten staat...

Bij de derde klas heb ik gekozen voor een iets andere opzet. Per hoofdstuk bespreek ik ook de andere dingen zoals de 'gemengde opgaven' of de 'wiskundige vaardigheden'. Zoiets als dit:-)

Ik heb geprobeerd de 'navigatie' zo simpel mogelijk te houden. Klikken op 'WISKUNDE' geeft de startpagina. Met HOME kan je dan steeds weer terug. Ik ben voor de rest nog een beetje aan 't zoeken en nadenken. Op dit moment is formules en grafieken (havo 4b) de meest gevulde pagina. Kijk vooral bij de kwadratische vergelijkingen. Alles met schaalbare formules en mooie plaatjes. Ik vind het mooi:-) Uiteraard moeten er nog wel hier en daar wat interactieviteiten bij. Dat wordt dan nog lastig.

dinsdag 5 juli 2011

Dat is niet van deze tijd

Als je sommige mensen moet geloven dan sleept het zich maar voort in het onderwijs. Nee, het wordt echt de hoogste tijd voor innovatief en creatief onderwijs. Zo heb ik 't begrepen. Maar hoezo? Of zou het vooral bedoeld zijn om boekjes te verkopen? Ik bedoel maar. Een boekje verkopen? Dat is pas 1.0 toch? Als het zo belangrijk is waarom niet ONLINE?

Ik begin toch langzaam maar zeker steeds vaker het gevoel te krijgen dat de praatjes over innovatief, helemaal nieuw en vooral creatief onderwijs vooral bedoeld zijn om eventuele gaatjes in de markt op te vullen of beogen deze gaten te creëren. Wat zeg ik? Te co-creëren zelfs! Leuke bijeenkomsten, adviezen, boekjes verkopen en meer van dat soort dingetjes. Maar dat is niet van deze tijd!

De meer 'reactionaire krachten' roepen steeds maar `het gaat slecht in het onderwijs`, `er moet iets gebeuren` en `help de wereld vergaat`. Daar wordt een mens ook niet echt vrolijk van. Nog erger is dat `op de borst slaan` omdat `ons` kabinet (of wat daar voor door moet gaan) het ene domme besluit na het andere neemt en dat 'ze' dat dan toch maar bereikt hebben. Terwijl tussen `woord` en `daad` nog wel enige afstand te overbruggen is. De voorgenomen maatregelen gaan echt niet werken. Die zijn niet van deze tijd.

Ik ben zelf meer van de praktische uitvoering. Dat is ook niet alles. Waar begin je aan? Hoe kom je er van af? Qua impact en gevolgen voor de rest is het (helaas) dweilen met de kraan open. Ik heb mijn best gedaan maar 't heeft weinig zin. 't Is allemaal leuk en nuttig maar daar blijft het dan ook bij. Kennelijk is 'leren van het gekluns van iemand anders' ook niet meer van deze tijd.

Maar ja, je moet ook de huur betalen en eten. Dus je kunt ook niet alles voor niets doen. Ik ben bijna uitgeprutst. Volgens mij heb ik veel lol gehad. Maar 't is voorbij. Toch heb ik er veel van geleerd. Hoe waardevol is dat? Wat moet je er mee? Kan ik dat ergens kwijt? Wat moet ik nu? Of laten we 't daar maar bij? 't Zal wel vanzelf over gaan. Ik ben eigenlijk ook niet van deze tijd.

Gelukkig hebben we de foto's nog. We zien wel...:-)

zondag 3 juli 2011

Cirkelzaag

"A man was killed by a circular saw, and in his obituary notice it was stated that he was ‘a good citizen, an upright man and an ardent patriot, but of limited information with regard to circular saws.’"
– James Baird McClure, ed., Entertaining Anecdotes From Every Available Source, 1879

Geflipt

Naar aanleiding van The Flipped Class: What it is and What it is Not een aantal tips t.a.v. de inzet van ICT in het onderwijs:
  • Het gaat (altijd) om het leggen van relatie, dus meer individuele aandacht voor studenten, prompte feedback en betrokkenheid.
  • Studenten zijn actiever bezig met hun leerproces.
  • De docent staat niet in het middelpunt van de belangstelling maar zet klaar, coördineert, stimuleert en enthousiasmeert.
  • Onderwijs is altijd een combinatie van instructie, het aanbieden van leerobjecten en studentactiviteiten.
  • Studenten die een bijeenkomst missen zouden niets moeten missen.
  • De leerobjecten moeten eenvoudig en snel geactualiseerd moeten worden.
  • Studenten hebben meer mogelijkheden voor eigen inbreng en werken mee aan hun eigen leerproces en dat van de andere studenten.
Ik vind de cursus 'wiskunde en leergebieden' qua opzet, gebruikte ICT-middelen en praktische uitvoering nog steeds een mooi voorbeeld. Maar daarover dan misschien later meer...:-)

Schat? Laat jij het zoogdier even uit?

"Je mag een vierkant dus ook een vlieger of een trapezium noemen. Je kunt een vierkant natuurlijk ook een vierhoek noemen, maar een erg slimme indruk maak je dan niet. Het is hetzelfde als dat je op straat een Golden Retriever ziet lopen en zegt: "Hé, daar loopt een zoogdier..."
Is een vierkant een rechthoek?

zaterdag 2 juli 2011

Deadline? Tijd te kort? Probeer dit 's!

Studententip: Als je nu een deadline hebt voor het inleveren van een verslag o.i.d. en je haalt het niet, doe dan het volgende: stuur een mailtje met een attachment. Stuur echter niet je verslag (want dat is natuurlijk nog niet af!) maar stuur een of ander bestand op (een programma b.v.) maar verander de extentie in '.doc'. De docent zal (na een week of wat?) het bestand openen (misschien) en concluderen dat dit bestand 'beschadigd' is of in ieder geval onleesbaar is. Je zult dan een reactie krijgen dat er iets niet helemaal goed gegaan is. Je kunt dan alsnog je verslag opsturen. Deadline wel gehaald en toch nog een paar weken respijt. Tada! Leuk he?:-)

Nog een tip: bij mij werkt dat niet:-))

't Is een idee...:-)

Eén van de mooie verhalen die ik ooit gehoord heb van een student is het volgende relaas. Een student vertelde me ooit dat hij zijn eindwerk had opgestuurd naar z'n begeleider en dat het werk beoordeeld werd met een 7. Diploma aangevraagd, diploma in ontvangst genomen en ze leefden nog lang en gelukkig...

Later kwam de student er echter achter dat hij vergeten was zijn eindverslag mee te sturen. Op zich ken ik dat wel. Zo'n 'attachment' meesturen vergeet ik ook nog wel 's. Maar hoe kan dat dan? Een 7 als beoordeling? Zonder eindverslag? De docent heeft kennelijk niet eens de moeite genomen om een poging te wagen om het verslag te openen! En dan toch een 7? 't Is nog een idee!

Maar ja, wat kan je doen? Als student kan je na ontvangst van je diploma moeilijk een klacht indienen!:-)

Ik moet nu ook nog verslagen nakijken voor statistiek 1-3. Eerlijk gezegd ben ik niet erg gemotiveerd meer om dat heel serieus te gaan doen. Waarom geef ik niet iedereen gewoon een 9? Wie doet me wat?:-)

Zo zit ik, denk ik, niet in elkaar. Ik ga dat soort dingen echt lezen, bekijken en proberen zo eerlijk en consequent mogelijk te beoordelen. Eigenlijk ben ik wel een beetje 'gekke henkie', denk ik. Maar ja, aan de andere kant....:-)