zaterdag 26 februari 2011

Watereend

"Vraag in proefwerk; Wat is een aquaduct? Antwoord leerling: een watereend."
bron: warempel

Twee vliegen in één klap

Naar aanleiding van Rapportvergadering (zucht) en de pre-test wiskunde van de lerarenopleiding vroeg ik me af waarom digitaal toetsen in het algemeen zo 'slecht' gaat. Wat is er mis mee?

Er zijn wat digitaal toetsen betreft een aantal 'gebruiken' waar je van af moet vragen of je dat wilt:
  • Je biedt een digitale toets aan en die moet ook digitaal (=softwarematig) worden nagekeken. Waarom? Het is natuurlijk wel 'makkelijk' maar misschien niet zo slim. De mogelijkheden om op een 'intelligente manier' toetsvragen te controleren op juistheid zijn in het algemeen erg beperkt. Je moet dan allerlei kunstjes uithalen om toch nog een soort vragen te stellen die iets opleveren. Maar misschien wil je wel vragen stellen die ruimte laten voor inzicht, begrip, een creatieve aanpak of een eigen mening. Het is zelfs misschien juist wel wat je wilt toetsen. Sommetjes maken? Feitjes leren? Reproduceren? Uit je hoofd leren? Dat is toch niet wat we doen? Dat moet anders.

  • De score op een toets zegt meestal niet zo veel. Dat geldt zowel voor 'gewone' als voor 'digitale' toetsen. De restultaten op een digitale toets kunnen een grote meerwaarde krijgen als je de vragen zou kunnen 'scoren' naar de kenniselementen die je wilt toetsen. De feedback zou veel uitgebreider kunnen zijn. Als de kandidaat uitgebreide feedback krijgt over waar het goed ging en waar het wat minder ging dan leer je dan ook weer van en weet je waar je nog aan moet werken.
Als ik daar nu zo 's over nadenk zou je ook een andere aanpak kunnen kiezen. Dus 'open vragen', een docent die nakijkt (intelligente feedback!:-) en een soort 'score' implementeren met informatie over het soort kennis dat een rol speelt bij de toetsvragen. Ik stel me voor dat je als docent de toetsvragen punten geeft voor de verschillende kenniselementen. Je kunt als docent vooraf ook zien welke kennislelementen vertegenwoordigd zijn in je toets en eventueel nog 's nadenken of je dat wilt of dat je misschien nog een beetje moet knutselen aan je toets. Als de studenten de toets gemaakt kijkt de docent dat na en geeft per vraag punten, zoals 'normaal', dus alle subtiliteiten in overweging nemende. Dat geeft een 'cijfer', maar daarnaast kan je voor elke leerling (of per klas) een 'gewogen score' berekenen voor de verschillende kenniselementen. Wat gaat goed en wat gaat er niet goed? Dat zijn dan twee vliegen in een klap. Meer inzicht in je toets en meer inzicht in de prestaties van de studenten. Wat wil je nog meer?

vrijdag 25 februari 2011

Iedereen een IPad

Ik heb de afgelopen week mogen spelen met een IPad. Dat was wel leuk, eigenlijk. Je ontdekt van alles en je wordt nog 's geconfronteerd met je eigen onbenulligheid en de manier waarop je daar dan mee om gaat. In zo'n Apple-store voel ik me meteen al een digibeet. Maar ik vind zo'n IPad een leuk ding. Het ziet er allemaal mooi uit en als je er een beetje aan gewend bent werkt het volgens mij allemaal prima.

Ik heb natuurlijk allereerst even moeten wennen aan de opzet, het idee en de werking van het ding. Als je dingen (gratis of niet) wilt downloaden moet je toch je creditkaartgegevens opgeven. Dat is het in kader van het 'verdienmodel van Apple' wel een slim concept. Na een tijdje wen je aan het idee en als je dan echt iets wilt hebben dan ga je dat natuurlijk gewoon kopen.

Ik probeer me nu al de hele tijd voor te stellen wat het zou betekenen als alle studenten zo'n IPad zouden hebben! Wat kan je er dan mee? Wat zijn de voordelen? Welke mogelijkheden geeft dat? Wat kan er (nog) niet? Dat soort vragen.

Ik heb natuurlijk meteen 'gecheckt' wat mijn websites doen op zo'n IPad. Werkt alles? Lukt dat? Hier en daar heb ik wiskundeleraar.nl al wat IPad-vriendelijker proberen te maken. Knopjes die niet werken, te klein lettertype, dat soort dingen. Maar 't handigst is natuurlijk om een stylesheet te maken voor mobiele apparaten, zullen we maar zeggen. Maar 't viel niet tegen.

Stel je voor dat studenten bij presentaties gewoon kunnen meekijken op hun IPad? Dat zou al handig zijn! Mijn readers en presentaties op wiskundeleraar.nl zijn vrijwel allemaal in PDF-formaat. Als je die opent komen ze nogal handig in iBooks terecht als je dat zou willen. Dat is ook al handig! Meestal scan ik hoofdstukken uit de boeken die ik nodig heb omdat ik geen zin heb om met boeken rond te lopen waar ik maar een klein gedeelte van nodig heb. Dat kan ook. Geen hoofdstukken of readers meer uitprinten en meesjouwen. Wil je nog een keer de presentatie bekijken? Ze staan in de boekenkast. Je hebt meteen geen last meer van studenten die vergeten zijn de reader uit te printen. Waarschijnlijk vergeten die dan gewoon hun IPad...:-)

Met safari kan je geen flash gebruiken. Mijn filmpjes heb ik daarom maar op YouTube gezet. Dat is sowieso handiger want dan ben ik al die extra MB's ook kwijt op de server. Wiskundige dingen als geogebra's, cabri's e.d. werken niet, maar daar komt vast wel een keer een oplossing voor, hoop ik.

Maar je kunt natuurlijk allerlei leuke interactiviteiten tijdens de les bedenken als alle studenten een IPad hebben. Je verzint het maar! Er valt nog veel te ontdekken. Ik prutsel nog wat verder...

Wat is een ELO?

Ik kwam op Yammer het document ELO-definiëring tegen. Het is notitie in opdracht van ELO-stuurgroep DU van 2 december 2004. Er staat op bladzijde 7:
E-learning-omgeving (ELO)
Geheel aan systemen (onderwijsapplicaties) dat het leren faciliteert.

Elektronische Leeromgeving (ELO)
Applicatie die functionaliteit biedt op het terrein van het aanbieden van content, de organisatie van leren en het communiceren over het leerproces.
In het licht van de eerste definitie gaat het bij een ELO dus om het geheel aan systemen, dus of dat nu n@tschool is, email, een externe website, het Internet... Ze maken allemaal deel uit van de ELO. Dat lijkt me een werkbare definitie.:-)

De tweede definitie is wat 'voorzichter', maar content, organisatie en communicatie zouden terug te vinden zijn in het gebruik van een ELO. Volgens mij moet je dan vooral ook kijken of dat dan ook zo gebruikt wordt. Of worden er naast de fysieke ELO nog andere ICT-middelen ingezet? Zo ja, dan is de eerste definitie een beter idee!

Kortom: onze ELO is geen ELO. Studenten noemen het een 'inleverprogramma' en dat is op zich niets mis mee. In het kader van de brede definitie van een ELO kan zoiets best passen. Maar 't is dan wel een beetje schieten met een mug op een olifant of zoiets...:-)

Flipperkastbeleid

"Mijn vermoeden wordt steeds meer versterkt dat men in Nederland door het flipperkastbeleid aardig de weg is kwijtgeraakt. Wil je goed worden in iets dan moet je er volgens mij hard voor werken."
b(r)on

donderdag 24 februari 2011

Tekenen!

IM0001.JPG IM0002.JPG IM0003.JPG IM0004.JPG IM0005.JPG IM0006.JPG IM0007.JPG IM0008.JPG IM0009.JPG IM0010.JPG IM0011.JPG IM0012.JPG IM0013.JPG IM0014.JPG IM0015.JPG IM0016.JPG IM0017.JPG IM0018.JPG IM0019.JPG IM0020.JPG IM0021.JPG IM0022.JPG IM0023.JPG IM0024.JPG

dinsdag 22 februari 2011

IPad 2

How to spell vergeliking

How to spell Vergeliking
Close spellings: vergelijking, vergoelijking, verongelijking, verlelijking, verwelking, verongelijkingen, zegeling, verzegeling, vergemakkelijking, zegelring, werkbegeleiding, vergelijkingstabel, zwerveling, winterregeling, zwervelinge, vierkantsvergelijking, woonbegeleiding, zwervelingen, weerspiegelingen, zorgverlening, zuiderling, zondevergeving, zinking, zuigelingen, zielsgelukkigst, zwikking, zustervereniging

Kijk dat is poëzie! Hardop voorlezen dus! Ik vind het mooi...

Zie http://tellspell.com

Wat moet je er mee?

Kijk dat bedoel ik nu maar:

1212 + 1388 + 2349 = 4949; 49493 = 121213882349
1287 + 1113 + 2649 = 5049; 50493 = 128711132649
1623 + 2457 + 1375 = 5455; 54553 = 162324571375
1713 + 2377 + 1464 = 5554; 55543 = 171323771464
3689 + 1035 + 2448 = 7172; 71723 = 368910352448

bron

Ik weet ook niet wat je er mee moet, maar mooi is het wel. Net als de rest van het bestaan! Of had ik dat al gezegd?

maandag 21 februari 2011

Tot het tegendeel bewezen is

"Een school die ik bezocht vertelde mij hun visie op kinderen. De directeur zei dat leerkrachten ervan uit gaan dat elke leerling alles kan, totdat het tegendeel is bewezen."
bron

zondag 20 februari 2011

Zelfverwijzing of juist niet?

't Is een typisch geval van lectoraattaal:


Lijkt me helder...:-)

Rotring rapidograph tekenpennen

Sinds gisteren ben ik weer de gelukkige bezitter van een stelletje Rotring Rapidograph tekenpennen. Die had ik vroeger ook en die bestaan nog steeds. Zie rotring rapidograph.

Wat ik er mee moet? Tekenen natuurlijk! Doe ik tenminste een keer iets nuttigs.:-)

Mijn eerste project zijn de 'tegelstudies'. Als het allemaal lukt ga ik ze hier natuurlijk publiceren. Maar daar gaat het verder niet om. Het gaat om de lol. Tada! Lijkt me een prima plan... maar nu eerst koken!:-)

Naschrift: zie Tekenen op wiswijzer voor een overzicht van recent werk.

Een bescheiden mens telt voor twee

Eigenlijk ben ik een bescheiden mens, ergens. Ik ben zelfs een beetje verlegen. Dat was als kind wel lastig. Eigenlijk heb je in deze 'harde wereld' dan geen leven. Ik geloof niet dat terughoudendheid en bescheidenheid kwalificaties zijn waarmee je veel kan bereiken, zullen we maar zeggen. Als iedereen nu een beetje terughoudend zou zijn dan ging het misschien nog wel, maar de meeste mensen kennen helaas hun eigen grenzen niet.

Maar je kan er mee leren omgaan, natuurlijk. Vooral als je voor de klas gaat staan is dat wel even wennen, maar je moet wel. Ik kan me nog wel herinneren dat ik erg moest wennen om in het middelpunt van de belangstelling te staan. Dat iedereen je zit aan te kijken, 'kijk voor je' dacht ik steeds, maar dat deden ze dan ook:-)

Op zich is het wel een beetje goed gekomen, maar 't blijft lastig. Je krijgt soms, uit onverwachte hoek, van alles naar je hoofd geslingerd. Meestal is het onzin, maar ik raak 'r van in de war, zodat ik eigenlijk meestal niet goed weet wat ik denken moet. Dat doe ik dan meestal pas later. Meestal kom ik er dan wel uit, het duurt even. Zoiets als 'eigenlijk had ik dit of dat moeten zeggen'. Meestal is dat dan ruim te laat en van 'een volgende keer' is meestal geen sprake. Zo blijven veel misverstanden bestaan... en zit ik er maar mee.

Nee, daarom hou ik wel van digitale communicatie. Dan kan je gewoon rustig de tijd nemen om te reageren en er nog 's over na te denken. Bovendien als je iets opschrijft, twittert of weblogt dan bepaal je zelf het tempo van het gesprek:-)

Nog fijner is dat je 'mensen uit kan zetten'. Als iemand de grenzen overschrijdt stop je ze gewoon in je spamfilter, blokkeer je ze, gooi je ze er uit, e.d. Heerlijk toch? In het 'normale leven' is dat een stuk moeilijker.:-)

Het lijkt wel 'handig' om regelmatig te oefenen in het geven van een weerwoord. Ik ben altijd veel tijd kwijt geweest met anticiperen op dingen die mogelijkerwijs gezegd zouden kunnen gaan worden. Dat is echt de meest zinloze bezigheid die je kan bedenken. Ik weet niet hoe ze 't voor elkaar krijgen maar mensen verzinnen toch steeds weer allemaal nieuwe onzin. Daar kan je gewoon niet op anticiperen! Zoiets bedenk je gewoon niet. Dus daar kan ik maar beter mee ophouden.

Dan is zo'n weblog, het twitteren, het e-mailen, e.d. erg fijn. Gewoon af en toe 's lekker van je af schrijven, zeggen hoe 't echt zit, duidelijk maken dat je gelijk hebt en uiteindelijk toch gelijk zult krijgen, dat je goed bezig bent en zo... Heerlijk.:-)

Het feit dat de mensen die daar hun voordeel mee zouden kunnen doen dat toch niet lezen is ook wel een prettige gedachte...:-))

zaterdag 19 februari 2011

Arbeidsvoorwaarden

't Is eigenlijk wel jammer dat je als innovatieve docent van alles naar je hoofd geslingerd krijgt maar dat er dan geen IPad bij zit, zullen we maar zeggen...

vrijdag 18 februari 2011

Aangenaam verrast

Eén van de terugkerende thema's bij 'ICT in de wiskundeles' is dat verschillende werkvormen (bijvoorbeeld met ICT) kunnen zorgen voor afwisseling. Die afwisseling is nodig omdat leerlingen allemaal anders zijn. Bij andere werkvormen kunnen leerlingen zich van een andere kant laten zien. Dat is (hoop ik) geen nieuws! Altijd maar 'sommen maken uit het boek' is wel fijn maar dat is voor sommige leerlingen ook niet alles.

Eén van de uitdagingen van het leraarschap is ondanks alles blijven geloven in leerlingen. Ik schreef al eerder iets over postitieve verwachtingen uitstralen. Het aanbieden van verschillende werkvormen kan helpen om je beeld van leerlingen te verbeteren. Leerlingen die soms in de les maar een 'zwakke indruk' maken blijken bij 'andere opdrachten' ineens heel competent, zullen we maar zeggen.

Ik heb recentelijk bij het beoordelen van de opdrachten van studenten een aantal keren mijn beeld van studenten grondig moeten herzien in positieve zin. Het blijkt dat je tijdens werkcollege's niet altijd een goed beeld krijgt van studenten. Als je vervolgens de opdrachten die ze (digitaal!) inleveren goed leest dan kan je soms aangenaam worden verrast. Goed doordachte commentaren, een heldere visie op wiskundeonderwijs en leerlingen, een passie voor het leraarschap...

Ik bedoel maar: persoonlijke digitale communicatie kan een zeer waardevolle aanvulling zijn op je onderwijs. Werkcollege's, leergesprekken en toetsen is mooi, maar er is meer! De contacttijd is nu eenmaal beperkt en met 30 studenten tegelijk is het moeilijk om iedereen de aandacht te geven die ze verdienen! Ik hoop dat studenten de persoonlijke aanpak en de feedback die ze krijgen ook ervaren als een bijzondere manier van elkaar beter te leren kennen.

Mooi:-)

Wat wil ik zelf?

q2489img1.gif

Op dit moment kan ik niet anders concluderen dat de lerarenopleiding niet in de top 10 staat van innovatieve kennisinstituten. Voor een expertisecentrum van 'leren-leren', zullen we maar zeggen, is dat wel een gemiste kans.

Ik ben een wiskundedocent en ik probeer daar zo goed mogelijk invulling aan te geven. Soms kluns ik wel 's, maar meestal gaat het wel. De inzet van ICT speelt de laatste 21 jaar wel een steeds een rol.

Maar ICT is een bijzaak. Je zou het bijna vergeten maar ik geef vooral les. Dat is wat ik doe en dat vind ik nog leuk ook! Zie vakken. De rest is ook boeiend, maar daar gaat het uiteindelijk natuurlijk niet om. Hoe meer les hoe beter...:-)

Bovendien beschouw ik lesgeven op de lerarenopleiding een voorrecht. Meer kan je niet willen en meer wil ik ook helemaal niet. Loopbaan? Ik moet nog 14 jaar en ik denk dat als het gaat zoals het gaat, dat ik daar verder tevreden mee moet zijn.:-)

woensdag 16 februari 2011

Visie

“A vision is not just a picture of what could be; it is an appeal to our better selves, a call to become something more.”
Rosabeth Moss Kanter

Beter je best doen

“Rowing harder doesn’t help if the boat is headed in the wrong direction.”
Kenichi Ohmae

dinsdag 15 februari 2011

Ter overdenking

Stel je nu eens voor dat je iets uitvindt waar je rijk van kan worden. Je weet wel 'de beurskoersen voorspellen', 'het casino uitknijpen', dat soort grappen... Dat hoor je wel 's. Wat ga je dan doen? Gewoon rijk worden, stoppen met werken en leuke dingen gaan doen? Of ga je proberen je uitvinding te verkopen?
Denk daar maar 's over na...:-)

Mijn twitterbio

Ik heb in mijn twitterbio alleen 'docent wiskunde' staan. Als je zo ziet wat iedereen zo in z'n bio heeft staat zou ik dat eigenlijk ook anders moeten doen, denk ik. Eigenlijk zou er dit moeten staan:
docent wiskunde, systeembeheerder, auteur, webmaster, e-learning ontwerper, ex-communitymanager kennisnet, ex-ELObeheerder van N@tschool, ex-docent ICT algemeen, programma-manager WisFaq, ex-eindredacteur Stepnet, websitemaker, dwarsligger, muzikant, kromprater, computerprogrammeur, beelddenker, autist, wandelaar, fotograaf, amateur psycholoog, wouldbe-cabaretier, bierdrinker, lekkerbekje, ontwikkelaar digitaal leermateriaal, onderwijs-innovator, kastenmaker, nerd, malloot, tekenaar, badmuts, knutselaar, weblogger, twitteraar, educational consultant, aap, gamer, tuinman, moppersmurf, ex-sysop, ....
Maar helaas, ik pas er niet in dus houd ik het voorlopig maar op 'docent wiskunde'.:-)

Procenten

"Uit onderzoek blijkt dat 51% van de Nederlanders in de meerderheid is."
Uit "Van tofu krijg je geheugenverlies" - Coen de Bruiijn

Ingewikkeld

Ik zeg wel 's dingen die ik anders bedoel dan de letterlijke tekst. Ik zeg wel 's 'je moet niet alles proberen te begrijpen', maar daar bedoel ik natuurlijk iets anders mee. Ik zeg ook wel 's 'ik doe maar wat', maar dat is natuurlijk onzin! Er wordt over de meeste dingen ernstig nagedacht.

Er zijn mensen die 'zoiets' niet helemaal begrijpen. Meestal zijn dat mensen die sowieso niet zoveel begrijpen. Dat is allemaal niet erg want dat zijn dezelfde mensen waarvan je weet als die iets voorstellen je vantevoren al weet dat het niks wordt. Je kunt er soms zelfs van uit gaan dat je dat dan juist niet moet doen. Dat is dan toch wel weer fijn om te weten.

Op die manier is de wereld toch wel weer een soort van logisch. Maar waarschijnlijk bedoel ik dat natuurlijk weer anders...:-)

Aftellen

Kijk zoiets als dit vind ik dan toch wel lastig:



Aftellen!? Ik weet niet. Is het er nu 1 of is het 0? Te moeilijk.

maandag 14 februari 2011

Het is gewoon leuker!

Je kunt niet zeggen dat er geen duidelijke lijn zit in wat in doe. Twee jaar geleden schreef ik op mijn 'oude weblog':
Misschien ligt het aan mij maar als ik de balans opmaak van alle pogingen iets te doen aan modern en innovatief onderwijs dan dringt zich steeds slechts één conclusie op: dat het op de keper beschouwd, bij nadere bestudering eigenlijk weinig zin heeft.
bron
Toen zal ik wel gedacht hebben dat het uiteindelijk wel langzaam beter zou worden. Dat denk ik eigenlijk nog steeds. Een herfstdepressie die overgaat in voorjaarsmoeheid is natuurlijk niet het goede moment van het jaar om de balans op te maken. Gelukkig duurt zoiets bij mij meestal niet al te lang. Maar 't klopt niet natuurlijk, want het heeft natuurlijk heel veel zin om te experimenteren met ICT. Er is geen ontkomen aan!
Vorige week heb ik mijn diploma opgehaald! Ik wil je hartelijk danken voor je hulp, steun en vooral flexibiliteit van de afgelopen 3 jaar. Zonder jou en je ICT was de opleiding een stuk minder leuk geweest. Echt waar!
Dat u 't maar weet! Kijk en dat is natuurlijk een veel beter signaal dan dat hersenloze gezeur over informatieplannen en andere onbenulligheden.:-)

Hart voor wiskunde

De epsilon-delta-definitie

In de aanloop van het tweede werkcollege (zeg maar hoorcollege!) verschijnen er toch wat vragen over het huiswerk. Via de e-mail en via het forum. Dat is geen 'foutje' maar een 'functionliteit'.:-) Tijdens de hoorcollege's is er meestal te weinig tijd om heel erg gedetailleerd op de opdrachten in te gaan. Gelukkig staat er al van alles op de website, maar voor meer vragen kunnen studenten op het forum terecht.

Vanmiddag ga ik iets doen met de epsilon-delta-definities van continuiteit en limieten. Dat is (denk ik) het meest lastige onderwerp uit de cursus. Dat is grappig omdat het in de reader (van 1993) als voorkennis wordt gepresenteerd. Toen was dat voorkennis, maar tegenwoordig is dat niet meer zo. Dat is wel een beetje gek omdat je normaal gesproken daar begint...

Al met al leven we dus een beetje achterstevoren. Zoals Merlijn uit Koning Arthur achterstevoren leeft. Hij weet dus wel wat er morgen komt, maar niet wat er gisteren is gebeurd. Echt handig kan dat niet zijn. Bij deze cursus komt aan het einde van de studie pas het begin, maar er is geen ontkomen aan: de epsilon-delta definities!

Maar 't moet wel gebeuren. Al was het alleen maar om er bij te horen. Dat je (zeg maar) tegen je collega's wiskunde kunt zeggen dat je bezig bent met de epsilon-delta-definities en dat je dan een soort van verbondenheid voelt. O ja! Mompel mompel... Ik geloof dat ik 't zelf pas echt ben gaan begrijpen toen ik deze cursus moest geven. Eigenlijk is het zo simpel dat ik (achteraf gezien) niet begrijp waarom ik het 25 jaar geleden maar zo half begreep. Maar dat betekent niet dat je 't zo uit kan leggen dat iedereen het meteen begrijpt. Ik weet bijna zeker dat mijn docenten het toen ook goed hebben uitgelegd maar dat ik er gewoon nog niet aan toe was:-)

Al met al wordt het vanmiddag weer hard werken, denk ik. Maar ik ga 't toch maar proberen! Hupsaké!

Substitutie, innovatie en transformatie

Als het gaat om het gebruik van technologie dan wordt vaak het onderscheid gemaakt tussen substitutie, innovatie en transformatie:
  • Bij substitutie worden bestaande middelen of praktijken vervangen door ICT. Het resultaat is veelal een verbetering, maar we doen de dingen niet wezenlijk anders. We doen de dingen beter met ICT.
  • Bij innovatie is sprake van het invoeren van nieuwe ideeën, goederen, diensten en processen. Dit gaat een stap verder dan substitutie. We doen de dingen anders en beter met ICT.
  • Bij transformatie is sprake van een diepgaande, fundamentele, en duurzame verandering. We doen andere dingen, met betere resultaten.
Op Twitter als voorbeeld van transformatie (#in) kan je er meer over vinden.

Ik vind dat wel een interessante indeling. Ik zou eigenlijk voor mezelf moeten onderzoeken waar ik nu precies wat doe. Je kunt ook proberen de 'dingen' te veranderen als je wilt weten hoe het werkt. Dat al dat gedoe van mij leidt tot een diepgaande, fundamentele en duurzame verandering is nog maar de vraag. Waarom eigenlijk niet? Of is er iets anders aan de hand? Komt dat nu door mij? Of wil men er gewoon niet aan? Waar ben ik nu eigenlijk helemaal mee bezig? Of waar zijn die 'anderen' nu eigenlijk helemaal mee bezig?

Ik ga 't allemaal nog 's ernstig over denken, maar verder gewoon doorgaan waar ik mee bezig was? Ik denk 't wel. Ik meld me nog wel...:-)

zondag 13 februari 2011

Refugees

We're refugees, walking away from the life
that we've known and loved;
nothing to do nor say, nowhere to stay;
now we are alone.
bron

Informatievoorziening

Als je op de website van de vakgroep inlogt dan krijg je bovenin je scherm meteen wat linkjes naar allerlei ICT-plekken van de lerarenopleiding en de hogeschool. Dat is nodig want er staat overal wat:


Eén van die ICT-dingen is HINT:
HINT is het intranet voor alle studenten en medewerkers van Hogeschool Rotterdam. HINT is de wegwijzer naar informatie die je nodig hebt om onderwijs te volgen, te geven en te ondersteunen.
Het is dus een wegwijzer naar informatie. Soms is dat de bekende weg naar Rome (=wiskundeleraar) , maar dat is niet erg: het minste wat we kunnen doen is naar elkaar wijzen...:-)

Het idee van HINT is natuurlijk dat je er regelmatig gaat kijken. Voor het IVL-nieuws hoef je, volgens mij, niet vaker dan een paar keer per jaar te gaan kijken:


Maar verder is het best aardig. Vooral de Widgets zijn leuk. Je kunt op die manier je eigen startpagina inrichten. Ik vind zelf vooral de lichtkrant en de buienradar erg handig:-)


...en wel elke dag kijken hoor!:-)

Wie laat de hond uit?

In de Computable las ik dat een starten en onderhouden van een website nog het best te vergelijking is met de aanschaf van een hond. In het begin zijn alle gezinsleden nog razend enthousiast, maar na een tijdje is het toch 'moeders' die het beest (met tegenzin) drie keer per dag over het trottoir mag slepen...:-)

"I loathe people who keep dogs. They are cowards who haven't got the guts to bite people themselves."
August Strindberg

zaterdag 12 februari 2011

Waar is het goed voor?

Af en toe zou ik 't bijna vergeten maar ik geef vooral 'gewoon' les. Als wiskundeleraar leg ik dingen uit, ik bedenk sommetjes, laat studenten oefenen en neem toetsen af. Af en toe verzin ik nog wel 's wat nieuwe cursussen maar (gezien mijn taakstelling) zou ik me gewoon moeten beperken tot de primaire taken. Doe maar normaal, dat is wel zo rustig:-)

Maar ja, op een lerarenopleiding wiskunde moet je natuurlijk ook iets aan 'ICT in het wiskundeonderwijs' doen. Dat is dan mijn primaire neventaak, mijn expertise, deskundigheid en 'roeping'. ICT hier, ICT daar, overal zit paardehaar... (van dat trekken aan dat dode paard:-)

Een mooi voorbeeld van zo'n ICT-opdracht vind ik bijvoorbeeld 2. Het nieuwe Internet. Het is een onderdeel van de cursus 'Internet en wiskundeonderwijs' waarin we allerlei mogelijkheden onderzoeken van het gebruik van Internet in en rond de wiskundeles.

In het 'fake-interview' komen drie belangrijke thema's omtrent webtwopointo naar voren: verbonden zijn, taggen en delen. Ik heb geprobeerd het een beetje 'simpel' en 'duidelijk' uit te leggen maar ik geloof niet dat de boodschap altijd meteen bij iedereen helemaal over komt:-)

Sommige studenten zeggen wel dat als ze wat meer tijd zouden hebben zich er wel verder in zouden willen verdiepen. De vraag is of die tijd er ooit komt. Dat is natuurlijk sowieso al het probleem van docenten. Die hebben het meestal al erg druk met de normale werkzaamheden. Die staan ook meestal niet te springen om allerlei extra werkzaamheden waar je dan vooral zelf in mag investeren.

Meestal mompel ik in de les nog wel iets over mijn eigen ervaringen: 'the love of my life', 'zo maar 40.000 euro' en 'de leukste baan van Nederland', maar veel indruk maakt dat niet. Maar ik blijf het proberen natuurlijk. Er zijn altijd studenten die het wel oppikken of dat al van te voren hadden opgepikt. Misschien komen anderen er dan na een tijdje achter en misschien duurt het gewoon nog even...

Wat dat betreft is er ook nog wel een verschil tussen 'ik weet er niks van, het interessert me niet maar ik heb er ook geen mening over' en 'ik weet er niks van, ik wil 't ook niet weten maar ik heb er wel een mening over'.

Dus ik bedoel maar...:-) Kort gezegd: het resultaat van de opdracht moet minimaal zijn: 'ik weet er iets van, het interesseert me wel en ik kijk nog wel...':-)

vrijdag 11 februari 2011

Waar ben je mee bezig?


Waar ben je me bezig? Vraag 't mij niet! Ik heb geen idee!:-)
Ik ga maar weer 's kijken of er nog wat geyammerd wordt in het kanaal. Al was het alleen maar om te kijken hoe dat daar aan toe gaat, zullen we maar zeggen.

Dit vind ik wel een lastige:


Kennelijk heb ik -1 volgers. Maar hoe moet je dat nu precies interpreteren? Dat iemand heel hard zijn best zit te doen mij vooral niet te volgen. Ik volg het niet meer, denk ik. Of moet ik nu concluderen dat ik nog even moet wachten dat iemand mij gaat volgen zodat niemand mij volgt!? Help!:-)

Lessentabel

Ik schreef al eerder over de mallotige lessentabel van de hogeschool. Het komt er op neer dat je als docent een beetje creatief moet omspringen met de lessentabel want zoals die nu in elkaar steekt gaat dat niet werken. Zo zou ik vandaag les moet geven van 11:30 tot 17:20 met steeds 50 minuten les met 10 minuten pauze. Dat is niet echt een haalbaar concept, ben ik bang:-(

Een extra complicatie is dat in die minipauzetijd er een soort migratie losbreekt van studenten en docenten. De liften raken verstopt en er staan grote groepen studenten op de lift te wachten. Er is vrijwel geen doorkomen aan. Als je als docent in die 10 minuten pauze dus even een pafje wilt doen dan moet je daar meer tijd voor uittrekken dan die 10 minuten, maar ja dan kom je te laat op je volgende les en dat kan natuurlijk niet. Ik bedoel maar: je moet als docent wel het goede voorbeeld geven!

Nu heb ik ergens gelezen dat 10 minuten niet eens als een pauze mag worden opgevat. Het is onvoldoende tijd om te recuperen, dus feitelijk werk je zo'n 6 uur achter elkaar zonder pauze. Ik kan me niet voorstellen dat de arbodienst (bestaat dat nog:-) dat goed vindt.

Oplossing? Ik sla de pauze in een blokuur over en stop met de les op het hele uur. Je hebt dan anderhalf uur les gegeven, 90 minuten dus en dat is mooi zat. Veel meer moet het gewoon niet worden. Het grote voordeel is dat je dan een half uur hebt om nog wat nuttige dingen te doen. Printen, koffieleuten, pafje doen... Qua overlopende liften heb je geen problemen en tegen de tijd dat iedereen weer op rak gaat zorg je dat je 10 minuten eerder in je lokaal bent om de zaken klaar te zetten, in te loggen op het netwerk en nog zo wat... Mijn idee!:-)

Al met al is het nog niet zo gek om die overgeslagen pauze toch te houden. Volgens mij werkt dat beter dan anderhalf uur in zo'n soppig lokaal te blijven. Uiteindelijk kom je effectief precies uit om 80 minuten les voor een blokuur. Nou ja, dat is nu ook toevallig.:-)

Gratis tip
Waarom zouden de verschillende lessentabellen van de verschillende opleidingen hetzelfde moeten zijn? Dat hoeft niet en 't zou in zo'n gebouw de ernstige filevorming kunnen voorkomen. Hoe moeilijk kan dat zijn? Of zou dat niet kunnen omdat het roosterprogramma dat niet aan kan? 't Zou zomaar kunnen.:-(

Wie heeft hier nu eigenlijk de leiding?:-)

donderdag 10 februari 2011

Oude opdracht uit ICTdro


Zoiets is natuurlijk vragen om moeilijkheden. Sommige studenten weten niet wat ze hier mee moeten. Moet ik nu iets opschrijven? Hoe kunt u nu zien dat ik de opdracht gedaan heb? Dat soort vragen. Andere studenten beginnen een heel verhaal om uit te leggen dat 'je een docent natuurlijk nooit kan vervangen door ICT'. Kortom... dolle pret...:-)

Vakproject wiskunde en ICT

Vandaag zijn we in jaar 1 begonnen met het 'Vakproject wiskunde en ICT'. De eerste opdracht is het aanmaken van een aantal mapjes op de fileserver waar de verschillende opdrachten kunnen worden ingezet.

Bij de oude versie gebruikte we daarvoor altijd een mapje in de public.www van de hogeschool. Dat was een ontzettend gedonder. Op de hogeschool zelf (tijdens de les) ging dat meestal nog wel, maar voor studenten die dat thuis wilde doen een ramp. Ze moesten toen Netstorage gebruiken. Echt handig is het allemaal niet. Vooral omdat de docenten daar weer iets anders voor gebruiken, dus ik kan studenten er dus ook niet echt bij helpen. Bovendien waren er dan altijd weer mapjes in de verkeerde map of mappen in mappen... verkeerde namen... problemen met de public.www en je kunt het verder niet zo gek bedenken. Kortom allemaal ellende...

Met het nieuwe bestandsbeheer is het allemaal een fluitje van een cent. Je drukt gewoon ergen op HIER en je hebt de goede map op de fileserver met de goede mapjes er in. Voor elke week een apart mapje. Via het bestandsbeheer kunnen studenten eenvoudige documenten e.d. uploaden naar het goede mapje.

Eigenlijk is het een beetje onhandig ik de opdracht 'mapjes maken' moet goedkeuren. Als je een scriptje hebt die de mapjes aanmaken kan dat scriptje ook wel even de opdracht afvinken. Dat is dan iets voor volgend jaar...

Ik heb stiekem (tussen maaltijd en koffie door) alweer 48 opdrachten nagekeken. De opdrachten 'mapjes maken' en 'tekstverwerken' stellen ook niet zo veel voor, maar 't moet wel even worden gedaan en ik ga toch bij iedereen kijken. De derde opdracht van week 1 is een beroepskeuzetestje, een printscreen maken en een test om te zien of iedereen kan lezen!:-)

Volgens mij kan iedereen vrijwel meteen aan de slag met de leerroute, het bestandsbeheer en de opdrachten. Geen noemenswaardige opstartproblemen, geen rare complicaties of moeilijke vragen:-) Dat was vroeger wel anders. Er is nu ook één manier om de dingen in te leveren. Of je op de opdrachten op de hogeschool, thuis, op de stageschool, de Bahama's of ergens in 'outer space' doet, het is overal hetzelfde liedje. Gewoon via de website. Zelf doen! Alles in eigen beheer! Mooi:-)

Ik kan met de website snel nakijken en prompte feedback geven. Studenten weten dan snel waar ze aan toe zijn. Ik weet niet welke middelen de hogeschool ter beschikking zou moeten stellen om zoiets mogelijk te maken. De vrijheid die ik genomen heb krijg ik nergens. Ik moet het (soms) bevechten maar uiteindelijk is het gemak onbetwist en zijn de opbrengsten onbetaalbaar:-)

woensdag 9 februari 2011

Verrassende onwetendheid

Ik heb steeds gedacht dat de mensen die de beslissingen moeten nemen als het over de inzet van ICT in het onderwijs gaat meestal niet veel met ICT hebben. Dat zou nog niet zo erg zijn ware het niet dat ze zich dat meestal niet realiseren. Maar ik geloof dat er ook steeds meer mensen zijn die er niet over gaan die het ook niet weten. Dat is nog niet zo erg, ware het niet...:-)

Docent is cruciale factor in ICT integratie onderwijs (TPACK)

"Uit onderzoek blijkt dat docenten een cruciale rol hebben bij onderwijsinnovaties. Maar ook dat hun opvattingen over het gebruik van ICT en gebrek aan vertrouwen in eigen kunnen op ICT gebied vaak een reden is om het niet in hun onderwijs te integreren."
"Maak kennis met TPACK, Hoe kan een leraar ICT integreren in het onderwijs" Kennisnet Onderzoeksreeks uitgave 26, 2010

Zie http://www.tpacknl.nl

Dooie boel

Je kunt hier op klikken!Een terugkerend thema bij websites e.d. is de vraag 'is er iets te beleven?'. Is er bijvoorbeeld een reden/aanleiding om regelmatig de site te bezoeken? Gebeurt er wel eens wat? Of is het alleen maar 'informatie'?

Het probleem met die plekken waar je lerarenopleidinggewijs informatie zou moeten kunnen 'ophalen'. Het is versnipperd, onduidelijk, ongestructureerd, onvindbaar, niet actueel, ... Het is dus niet zo gek om voor je opleiding een website te gebruiken om een beetje orde in die chaos te scheppen. Dat is wel iets voor wiskundigen.

49 redenen waarom ik Natschool niet gebruik

Ik heb een lijstje gemaakt met 49 redenen waarom ik Natschool niet gebruik.

Als ex-ELO-beheerder ben ik natuurlijk wel historisch belast. Sinds 2002 ben ik gaan zoeken naar andere oplossingen om 't een en ander te regelen. Eerlijk gezegd vind ik mijn eigen oplossingen nog steeds beter. Maar eigenlijk kan dat helemaal niet, dat kan niet kloppen!:-)

Er bestaat nog steeds een soort van 'kinderlijk verlangen' dat lerarenopleidinggewijs al het onderwijs via HINT, Osiris en Natschool zou moeten verlopen. Vooral dat 'verplicht natschool' is een volstrekt malotige gedachte. Mocht er ooit iemand naar vragen dan heb ik vast een antwoord klaar!:-)Maar goed. Als iemand nog iets heeft? Ik hou me aanbevolen!

dinsdag 8 februari 2011

Rare hogeschool

Een tijdje geleden ben ik begonnen de merkwaardigste e-mailtjes van de hogeschool op te slaan in een mapje 'rare hogeschool'. 't Wordt tijd daar 's iets van te laten zien. Op een dag krijg je dit:
Hallo allemaal, er is alweer hard gewerkt aan het opleidingsprofiel zag ik en zelf heb ik ook het een en ander toegevoegd; zoals afgesproken. Ook heb ik de lay-out iets aangepast en de correcties geaccepteerd. Ik hoop dat jullie dat goed vinden!
Ik vind het geweldig maar geen idee waar het over gaat.

De meeste van dit soort onbedoelde berichten hebben te maken met de keuze van de verkeerde persoon, zullen we maar zeggen. Ravesloot, Ravensteijn, Raven, Ravensberger, Rasenberg, ...

Deze is ook wel fraai, vind ik:
Hoi Annet,
Lukt het jou om dit bericht naar alle collega's te sturen?
( ik zou het ook moeten kunnen....)
Marijke.
Ik geloof niet dat ik deze mensen ken... dus of dat nu gelukt is met dat sturen naar 'alle collega's'? Ik denk 't niet.

Dat is dan ook meteen een andere bron van misverstanden. Sommige mensen 'replyen' op berichten die verstuurd zijn naar alle medewerkers. Zo'n bericht wordt dan naar iedereen verstuurd. Lekker boeiend. In principe moet je daar dan maar niet op reageren, want anders blijven we aan de gang.
Absoluut mee eens,
Mijn mailbox wordt ook behoorlijk vervuild hierdoor.
Margje
Margje ken ik ook niet, maar ze heeft het helemaal begrepen:-)

Maar het blijft een vreemde gewaarwording om aangesproken te worden met de verkeerde naam, zullen we maar zeggen:
  • Beste Ans
  • Beste Danielle
  • Hoi Jan
  • Beste G.
  • ...
Nou ja, zo erg is het allemaal natuurlijk niet.:-)

De volgende keer zal ik de stelling poneren dat niet reageren op e-mail een vorm van onbeleefdheid is. Wat kan je daar aan doen? Gewoon ook niet meer reageren op e-mailtjes van de niet-reageerders en geen nieuwe e-mailtjes meer sturen. Als het belangrijk is komen ze wel langs en anders sturen sturen ze maar een echte brief:-)

Leerlijn ICT

Bij de lerarenopleiding wiskunde ontstaat er zo langzamerhand een leerlijn ICT. Zo'n leerlijn is niet een vooraf bedacht plan maar meer het resultaat van reflecteren op die dingen die we doen. Na een tijdje 'popt' er, als het ware, vanzelf een soort van logische lijn wat betreft ICT in het curriculum op.

Bij een lerarenopleiding heb je altijd te maken met een dubbele bodem. Allereerst gaat het om het ondersteunen van je eigen onderwijs. Je geeft daarmee (hoop je dan) als opleiding het goede voorbeeld. De website speelt daarbij natuurlijk een grote rol. Zo'n website is geslaagd als je daarmee studenten kunt 'verbinden' aan de opleiding. Het is de eerste plek waar studenten naar toe gaan. Ik noem dat altijd maar de portaalfunctie van de website. Via de website kan je snel en makkelijk verder surfen naar al die andere plekken.

Daarnaast ondersteunen we op allerlei mogelijke manieren het 'normale onderwijs' met de website: een forum, het inleveren van opdrachten, docenten kunnen feedback geven, tips en truuks omtrent wiskunde en ICT, interessante hyperlinks, leuke fimpjes, digitale leerroutes, informeren, mededelingen doen,... Kortom: er valt iets te beleven!

Het tweede deel moet gaan over de inzet van ICT in hun eigen onderwijs dat ze geven of gaan geven. Je hoopt dat ze de meerwaarde van ICT leren zien en dat ze de inzichten en de kennis in hun eigen onderwijs gaan gebruiken waar dat nuttig en zinvol is. In de verschillende cursussen wordt daar uitgebreid aandacht aan besteed en ook daadwerkelijk uitgevoerd.

Daarnaast zou ICT bij elke cursus, waar nuttig, een plaats moeten krijgen. Bij de wiskundevakken, maar ook bijvoorbeeld bij vakdidactiek. Dat betekent dat de docenten zich continu zullen moeten blijven bekwamen in het gebruik van ICT in hun onderwijs.

Mijn idee is nog steeds dat je ICT altijd moet koppelen aan inhoud. Niet eerst kale ICT-vaardigheden leren, maar meteen ICT-activiteiten gebruiken gekoppeld aan inhoud. Je leert geen ICT om de ICT maar om wat je er mee kan. Ik zal daar nog wel 's voorbeelden van geven. Voor een wiskundeleraar zijn nu eenmaal andere middelen en mogelijkheden van belang dan bijvoorbeeld voor een leraar Nederlands of Geschiedenis. Knoppencursussen zijn zo saai!

Uiteindelijk, als dat allemaal gebeurt, is het aardig om te kijken of daar nu een lijn in valt te ontdekken. Dat is wel iets voor wiskundigen.:-)

Zie ook Wat is wiskundeleraar.nl?
voor 't geval iemand een memo heeft gemist

Massale toeloop

Vandaag was het dan eindelijk zover. Mijn favoriete vak 'Analyse functies van meer variabelen'. Zo'n beetje om half vijf en dan de voltijd-studenten van 3 en 4 en deeltijd jaar 3. Collegezaal dus en 40 mannen en vrouwen. Hooggeeerd publiek! Welkom bij het circus lerarenopleiding! Fijn dat u met zo velen bent gekomen! U begrijpt dat wordt geen les maar college!

Ik heb erg mijn best gedaan iedereen er van te overtuigen om vooral vol te houden! Eerst gaan we prutsen, daarna gaan we hogere wiskunde doen en uiteindelijk moeten we een aantal praktische 'dingen' kunnen om de vraagstukken op te lossen. De bewijzen zijn mooi en moeilijk! Je hoeft ze niet te reproduceren maar wel hebben gezien, doorleeft en hopelijk uiteindelijk begrepen! Nog mooier? Als je de lol ervan in gaat zien! Ze zijn zo grappig! Laat die wiskunde maar komen, zou ik zeggen!

Ik heb mijn best gedaan, denk ik. Maar met zo'n groot publiek!? Ik weet niet of dat gaat lukken. Ik hoop het wel en we gaan het zeker proberen. In tegenstelling tot velen vind ik nog steeds de combinatie van verdiepen van wiskunde, schoonheid van het vak, dingen uitrekenen en de lol er van in zien het mooist. Bij dit vak gaat het steeds om 'zekerheid'. Hoe weet je zeker dat het klopt? En zo ja, wat kan je er dan mee?

Nou ik ben benieuwd. Ik ben er nog niet helemaal gerust op, maar wat moet je anders?:-)

PS
Twijfelt er wel 's iemand over het nut van wiskundelaar.nl? Bij dit vak vind ik de werkruimte echt onmisbaar. We hebben geen tijd om 'echt' alle opgaven tot in detail te bespreken. Ik zou dat best willen, maar 't gaat niet. Hopelijk hoeft dat ook niet als alles op de website staat. Wat we wel moeten doen? Uitleggen! Begrijpen! Voorbeelden geven! Vragen stellen!

TIP
Vragen over het huiswerk? Stel ze gerust op het forum! Ik kan er dan van te voren rekenning mee houden. Hiephiephoera! Lange leve het Internet.

maandag 7 februari 2011

Werkgever moet personeel weer boeien

"De term ‘binden en boeien' is weer van stal gehaald. Uit onderzoek van TNS NIPO in opdracht van Tempo-Team onder hr-managers van 250 bedrijven blijkt dat die managers in 2011 weer voorzichtig zullen gaan werven en de zittende werknemers gaan ‘binden en boeien'. Opleidingen, uitdagende taken en doorgroeimogelijkheden moeten ervoor zorgen dat werknemers geïnteresseerd blijven in het bedrijf en niet elders gaan solliciteren."
bron

Tja, wat zal ik er van zeggen!?


Je kunt beter gezond en rijk zijn dan arm en ziek, zullen we maar zeggen:-)

zondag 6 februari 2011

Langzaam nakijken

Als ik het bericht 'Onvoldoende voor docent die te langzaam nakijkt' zo 's bekijk dan doe ik, volgens mij, iets niet goed.
"Bij de rondgang van de afgelopen maanden langs de instituten constateerde het college van bestuur dat docenten niet overal op tijd, binnen twintig werkdagen, de tentamens nakijken. Het is ook de ervaring van sgmr-lid Erdal Özcan. ‘De vier weken worden nogal eens overschreden en dan wordt vaak gezegd dat het aan het nakijkcentrum ligt.'"
bron
Binnen 4 weken? Nou ja en ik maar denken dat je er toch echt niet langer over moet doen dan 2 weken. Wat een luxe! En dat nakijkcentrum? Wat is dat nu weer? Ik kijk die dingen altijd 'gewoon zelf' na.:-)

Maar kennelijk is 'op tijd nakijken' wel een punt bij de docentenbeoordeling. Net als 'bereikbaarheid'. Wat zouden ze daar eigenlijk precies mee bedoelen? Nou ja, geen idee, maar mooi is het wel. Volgens mij kan ik wel een paar schaaltjes omhoog...:-))

Onderwijs 2.0

Sprookje

Er was eens een dorp hier ver vandaan. Dat was een lief dorpje, maar wel een beetje saai. Er gebeurde eigenlijk nooit iets. Af en toe liep er wel 's iemand over straat om een boodschapje te doen, maar verder? 't Was er heel erg stil, dat wel.

Maar op een dag werd Wouter de Kabouter wakker met zo maar een idee in z'n hoofd. Hij dacht waarom gaan we niet een leuke tent inrichten om ook 's een keer een beetje lol te gaan maken? Waarom niet? Weet je wat? Ik ga 's iets doen, want zo kan het niet blijven.

Zo gezegd, zo gedaan. Wouter kocht wat tentstokken, een tentzeil, een bosje haringen en een hamer en zocht een leuk plekje uit om een tent te bouwen. Daarna nodigde hij alle dorpsbewoners uit om vooral een beetje lol te komen maken in de feesttent. Je weet wel, met drank, borrelnootjes en heavymetal.

Dat was een goed plan, want lol hadden ze. Nee, ze gingen echt helemaal uit hun bol in de feesttent. De dorpsbewoners vonden die Wouter de Kabouter echt een toffe peer.

Maar wat wel een beetje vreemd was dat Wouter altijd voor de drank en de borrelnootjes moest zorgen. Elke keer als Wouter er over begon dat de rest ook wel 's wat versnaperingen kon meenemen lieten de dorpsbewoners het afweten. Nee, zeiden ze dan, nee Wouter, het is jouw feestje!

De burgemeester van het dorp was een beetje een rare kabouter en ook niet al te snugger. De burgemeester vond dat gefeest allemaal maar niks. Hij lag er letterlijk knarsentandend wakker van. Hij was zelf ook nog nooit op het feestje geweest en hield eigenlijk ook helemaal niet van feestjes. Bovendien hield hij eigenlijk ook niet echt van de dorpsbewoners. Lastige kabouters!

Omdat het ook niet redelijk was dat Wouter alles uit eigen zak zou moeten betalen klopte Wouter maar 's bij de burgemeester aan voor een subsidieaanvraag. Wouter dacht bij zichzelf dat daar toch niets op tegen zou kunnen zijn. Een paar flessen drank en wat nootjes? Dat is peanuts!

De burgemeester wees de subsidieaanvraag echter resoluut van de hand en bromde nog iets over de gevaren voor de volksgezondheid en deed er verder het zwijgen toe.

Na een tijdje waren er ook een paar sufneuzen die klachten hadden over de keuze van de borrelnootjes, het merk bier en de muziek af en toe wel ongepast vonden. Deze gestoorde types begonnen zich overal aan te storen.

Wouter de Kabouter heeft toen de feesttent maar weer afgebroken. De dorpbewoners keken onze Wouter met de nek aan. Die vervelende Wouter heeft toch maar mooi ons feestje verpest.

Wouter heeft het er niet bij laten zitten en is vertrokken. Ik heb gehoord dat hij op tournee is met z'n eigen heavymetalband en als hij niet is overleden dan ragt hij er nog steeds flink op los.

De rust in het dorp is weer teruggekeerd. Af en toe roept er nog wel 's iemand per ongeluk 'wow', maar verder? Ga maar lekker slapen en droom er maar niet van.:-)

Archeologie van het Internet

"Leraren ervaren kennisachterstanden in het gebruik van ICT. Het gaat daarbij niet zozeer om het persoonlijk gebruik (dat lukt wel), maar vooral om het gebruik van ICT als didactisch hulpmiddel te behoeve van lessituaties."
bron

Buitenstaanders

Ik onderhoud een website voor het ondersteunen van ons onderwijs. De middelen die ons hogeschoolgewijs ter beschikking staan om ons onderwijs te ondersteunen lijken niet helemaal optimaal te functioneren, heb ik gehoord.

Het beleid is dat 'alles' moet gebeuren in HINT, Natschool, Osiris, e.d. Voor de informatievoorziening lijkt dat nog wel een soort van 'kans', maar voor het ondersteunen van het onderwijs? Onderwijs is namelijk tegenwoordig (en vroeger ook al) iets heel anders dan informatievoorziening!:-)

Ik schreef al eerder over het beleid. Het is wel een soort van jammer dat, ondanks dat je zelf denkt dat je allerlei dingen doet die goed zijn voor de kwaliteit van je onderwijs, dit vooral zoveel mogelijk geprobeerd wordt te negeren.

Uiteindelijk komt het er op neer dat de hogeschool allerlei 'dingen' voorschrijft en dat vervolgens de lerarenopleiding elk initiatief om iets te doen aan die puinzooi zoveel mogelijk probeert te frustreren. Jippie! Goed bezig!

Misschien wordt het de hoogste tijd om 's te onderzoeken hoe studenten daar over denken!? Ik ben daar wel erg benieuwd naar! Of zou dat misschien geen argument zijn? Studenten? Daar gaat het toch niet om? Docenten? Daar gaat het al helemaal niet om! Dat is toch wel jammer, want misschien zou daar nog wel iets te halen zijn.

zaterdag 5 februari 2011

De toekomst van wiskundeleraar.nl

Dit was me het weekje weer wel. Gisteren heb ik het besluit genomen om voor te stellen met wiskundeleraar.nl te stoppen. Niet omdat dat verstandig is, niet omdat de website niet bijdraagt aan de kwaliteit van de opleiding en ook niet omdat het niet heel erg handig is. Waarom dan wel? Omdat het onvoldoende gedragen wordt en er niets tegenover staat. Je moet daarbij niet alleen denken aan geld, maar vooral ook aan betrokkenheid, belangstelling, meedenken, enthousiasme en zo...:-(

Zie ook Bezwaar

Dat neemt natuurlijk niet weg dat ik niet zelf lekker verder ga met ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten en de website waar ik kan in zal zetten om mijn onderwijs te ondersteunen. Ik ben wel goed, maar niet gek. Uiteindelijk maakt het voor mezelf niet veel uit. Ik kom er toch wel. Wat zeg ik? Ik was er al!:-)

Zie ook Wat is wiskundeleraar?

Wie laat de hond uit?

"I loathe people who keep dogs. They are cowards who haven't got the guts to bite people themselves."
August Strindberg

Zie ook Wie laat de hond uit?

John Barry - Greatest Hits


Via @GeertVeneklaas

vrijdag 4 februari 2011

Lestaken

Je zou 't bijna vergeten, maar 90% van de dingen die ik doe zijn 'echt leuk'. Hieronder zie je een overzicht van mijn lestaken:
  • Taal van de wiskunde 1 voltijd (*)
  • Internet en wiskundeonderwijs voltijd (*)
  • Vakproject wiskunde en ICT deeltijd (*)
  • De grafische rekenmachine deeltijd (*)
  • Taal van de wiskunde 2 voltijd (*)
  • Wiskunde en cultuur 2-2 voltijd
  • Analyse plus voltijd (*)
  • Statistiek 1-3 voltijd (*)
  • Vakproject wiskunde en ICT voltijd (*)
  • Wiskunde en cultuur 2-3 voltijd (*)
  • Analyse functies van meer variabelen voltijd en deeltijd
  • Wiskunde en leergebieden voltijd (*)
  • Statistiek 1-3 deeltijd (*)
  • Wiskunde en leergebieden deeltijd (*)
  • Wiskunde en cultuur 2-3 deeltijd (*)
Zo'n baan vind je natuurlijk nergens, dus ik bedoel maar...:-)

Vakken met (*) heb ik zelf ontwikkeld. Zie ook vakken.

Weerstand is betrokkenheid

"Wanneer ik directies begeleid, dan vertel ik altijd dat weerstand een mooie vorm van betrokkenheid is. En betrokkenheid moet je koesteren."
bron

Zie wat je aanricht

"To teach effectively, you have to know when your students have understood something and when they haven't; the most efficient way to discover that is to listen to them and to watch their faces. Perhaps you identify with your brightest students, because they are most able to appreciate the beauty of the ideas you are teaching -- but the other students have greater need of your help, and they have a right to it."
bron

Over het oude en nieuwe werken

Er zijn, grof gezegd, twee verschillende manieren van werken. Ik noem dat maar even het oude en het nieuwe werken. Het gaat daarbij vooral om de stijl van werken en de grenzen zullen wel niet zo heel erg helder zijn, maar 't is toch aardig om over na te denken.

Het oude werken

Dat zijn mensen die vooral bezig zijn om centjes te verdienen. Ze hanteren daarbij een soort van zakelijke professionaliteit, gedegen maar inspiratieloos. De resultaten zijn middelmatig, maar verder gaat 't wel zo'n beetje.

Het nieuwe werken

Dat zijn mensen die lol hebben in hun werk en kenmerken zich door verbazing, passie, voldoening en trots. Ze zijn enthousiast en zijn niet bang om de grenzen te verleggen en 'echt' dingen aan te pakken.

Nu heeft iedereen natuurlijk wel iets van beide kanten, mag je hopen. Het zijn twee kanten van hetzelfde. Iedereen doet dingen die nu niet echt geweldig geinspireerd en boeiend zijn Maar, hoe je 't ook bekijkt, er is niet overal sprake van een innovatieve cultuur. Ik schreef er al eerder iets over op hulp.

Op de lerarenopleiding lijkt er van zo'n innovatieve cultuur weinig sprake. Toch zou dat niet zo'n geen idee zijn, denk ik. Nu loopt iedereen maar steeds achter de feiten aan. De ene maatregel is nog niet uitgevoerd of er staan alweer allerlei nieuwe uitdagingen voor de deur.

Je moet dat 25 belemmeringen voor een innovatieve cultuur maar 's lezen. Ik ben zelf hier en daar helemaal niet zo voor al die 'nieuwigheid', maar dit is een mooi lijstje. Zeer herkenbaar!

Magisch denken

"Beleidmakers, onderwijshervormers, en dergelijke houden zich te veel bezig met 'magisch denken'. Daarmee bedoelt Cuban dat vooral geloofd wordt in de mogelijkheden van ICT, maar dat weinig werk wordt gemaakt van het daadwerkelijk aantonen van de positieve effecten. De opvattingen over ander onderwijs met behulp van ICT staan vaak ver af van de dagelijkse realiteit op school."
bron

donderdag 3 februari 2011

Niet-kwantificeerbare kwaliteit

"Kwaliteit is wel meetbaar, maar niet altijd kwantificeerbaar. En het is precies die niet-kwantificeerbare kwaliteit die onderscheidend is, waardoor mensen zich die ene leraar, maaltijd, voorstelling of wat dan ook herinneren. De interactie tussen mij en mijn leerlingen is niet kwantificeerbaar, maar is wel precies dat wat hen verder brengt en het onderwijs voor mij na al die jaren nog steeds leuk maakt."
bron

Maak je niet druk?

Als men hem een vinger geeft, neemt hij de hele hand.

Regelmatig lees ik dingen of hoor ik mensen dingen zeggen waar ik me druk om zou kunnen en moeten maken. Zoveel onbegrip, onwetendheid en onvermogen, dat is toch erg! Maar je moet je over dat soort dingen natuurlijk niet druk maken. Er is ook geen beginnen aan. C. zegt ook altijd 'maak je niet druk'. Ik probeer dat wel, maar dat lukt niet altijd. Je kunt je niet minder druk maken als je je wel druk maakt door te denken dat je je niet druk moet maken. Helaas!

Wat dan wel?

Ik probeer tegenwoordig vooral te kijken of er iets van waarde te ontdekken is. Kan ik er iets van leren? Wat betekent dat precies? Welke 'geheime boodschap' gaat er achter schuil? Wat zijn de achterliggende 'gedachten'? Dat soort dingen!

Misschien is het daarom juist wel goed om je druk te maken over 'dingen'. Daar kan je mogelijkerwijs iets van leren! Uithollen van binnenuit! Zwijgen kan je in alle talen maar iets zinnig zeggen, dat is lastig... zo te zien!:-)

Mijn idee? Het is nooit zeker hoe 't precies zit. Ben ik goed bezig? Zou die ander gelijk kunnen hebben? Heb ik iets gemist? Doe ik iets fout? Ga er niet van uit dat je gelijk hebt. Laat een ander in z'n waarde! Ook al vind je 't niks...

Dat zouden meer mensen moeten doen!:-))

woensdag 2 februari 2011

Wiskundeleraar in wikiwijs

Volgens wikiwijs:Sleutelwoorden
arbeidsmarkt, beroepskeuze, didactiek, eerstegraads, lerarenopleidingen, loopbaanplanning, nascholing, studiekeuze, zijinstromers

Omschrijving
Site van de lerarenopleiding wiskunde van de Hogeschool Rotterdam met veel informatie over de opleiding tot wiskunde leraar.

Dat is dan een soort van nationale bekendheid, zullen we maar zeggen. Maar waar komt deze 'wikiwijsheid' vandaan? Iemand moet het er hebben in gezet. Ik was het niet. Er staat nog wel 'Dit is een Internetpagina' als beschrijving.

Komt het misschien van educaWeb? Daaronder staat dan nog:
Werkblad 1e bijeenkomst Taal van de wiskunde 1
Een instaptoets en een 'probleem van de week'.
Maar dat komt dat weer uit wikiwijs, denk ik... en dat doet het dus niet meer... kortom: men doet ook maar.

Transparant maken

Ik gebruik bij 'Internet en wiskundeonderwijs' nog steeds de 'zeven pijlers van digitale didactiek'. Als je kijkt naar wat je allemaal met ICT zou kunnen doen in het onderwijs is het handig als je kijkt naar de verschillende 'functies' van dat gebruik. De 'zeven pijlers van digitale didactiek' geeft je dan een 'kapstok' waar je verschillende activiteiten kunt plaatsen. Als je bepaalde keuzes wilt verantwoorden wil dat nog wel 's helpen.

Eén van de onderdelen is transparant maken.
Dankzij ICT is het beter mogelijk patronen in denken en samenwerken transparanter te maken, waardoor het mogelijk wordt die te optimaliseren. Denk onder andere aan het zichtbaar maken van denkprocessen in online discussies, visualiseren en schematiseren, processen achter leren verhelderen of het zichtbaar maken van samenwerkingspatronen.
BRON: Eindelijk aandacht voor de didactiek van e-learning! - Robert-Jan Simons


Bij 'Analyse+' had ik een practicum 'Transformaties van functies; gemaakt. Een beetje vreemde titel, maar 't gaat over het transleren, vermenigvuldigen, spiegelen van grafieken. Het staat op Lesbrieven e.d.. Als afsluiting van het practicum doen de studenten dan een 'online-toet(s)je' om te kijken of het allemaal een beetje begrepen is.

Het idee (en dat is niet zo vreemd) is natuurlijk dat studenten eerst het practicum doen en dan het toetsje... maar (je begrijpt het al) zo werkt dat niet. Ze doen de toets, kijken waar het vast loopt en (in het beste geval) scannen nog even het bijbehorende gedeelte van het practicum. Daar ga je dan met je zorgvuldig opgebouwde leerarrangement. Als je dan zelfs zonder ook maar iets te doen ook nog 's een 6 kunt halen voor de toets dan kan je er zeker van zijn dat er van 'iets leren' weinig terecht komt. Alles bij elkaar een nogal zinloze onderneming...:-)

Als je erover nadenkt is dit in het voortgezet onderwijs op een veel grotere schaal vergelijkbaar. Je kunt een voldoende voor wiskunde halen zonder iets te leren. Wij roepen altijd wel dat de methoden concentrisch zijn en zorgvuldig opgebouwd maar ik geloof dat elke docent wel herkent dat je wel heel vaak het gevoel hebt dat er weinig is blijven hangen, je steeds weer van voor af gaan moet beginnen, dat ze in de bovenbouw de meest simpele dingen niet kunnen, enzovoort...

Kennelijk is het halen van een voldoende voor wiskunde geen garantie dat je iets geleerd hebt. Dat laatste is zorgelijk want 'wiskunde bouw je op' maar op deze manier is het gebakken lucht.

Soms krijg ik ook wel 's de 'vage indruk' dat studenten niet zo geinteresseerd zijn in het leren van wiskunde maar vooral om met zo min mogelijk moeite de punten binnen te halen. In sommige gevallen is dat misschien ook wel zo, maar 't ligt (hoop ik) toch iets gecompliceerder. Maar daarover misschien dan later meer...:-)