woensdag 12 oktober 2011

Het primaire proces

In mijn vorige weblogpost had ik een citaat opgenomen van Doekle Terpstra omtrent InHolland:
Terpstra, die in november 2010 werd aangesteld om de in opspraak geraakte hogeschool weer op orde te brengen, toont zich kritisch over het beleid van zijn voorgangers. "Je had hier een sterk topdown-gedreven organisatie, met veel aandacht voor bedrijfsvoeringsprocessen. En de ondersteunende diensten waren dominant ten opzichte van het primaire proces van onderwijs geven."
Dat was nogal herkenbaar. Op andere hogescholen gaat dat niet anders. Zou daar dan ook sprake zijn van dezelfde problemen als bij InHolland? Als dat niet zo is dan is er op InHolland kennelijk nog iets anders aan de hand. Maar ja, daar weet ik dan verder niets van. Ik heb er wel een mening over, maar dat is dan zo'n mening die nergens op gebaseerd is.

Maar dat het primaire proces op een HBO-opleiding niet altijd de hoogste prioriteit heeft is wel iets wat ik aan den lijve heb ondervonden. Ook hoe een opleiding systematisch kan klunzen. Daar zou ik nog wel een boekje over open kunnen doen, maar waarom zou ik? Het is niet (langer) mijn probleem en het veel zin heeft het ook niet, dus waarom zou ik?:-)

Er bestaat zoiets als een 1000-dagen-regel. Ik weet niet helemaal zeker waar dat vandaan komt, maar 't komt er op neer dat als je ergens 'weg bent' of 'bent uitgestapt' dat je dan zo'n 1000 dagen wacht met 'echt' uit 'de school te klappen'. Dat je een tijdje moet wachten met de 'waarheid' vertellen en uitleggen hoe het 'precies' zit. Die regel moet voorkomen dat je achterblijvers schoffeert e.d., hoe krankzinnig de situatie ook was en hoe malotig sommige mensen zich ook hebben gedragen. Die regel zal ik dan maar even respecteren, voorlopig...:-)

Als je onderwijs verzorgt dan draait uiteindelijk natuurlijk alles om het primaire proces. Je kunt kletsen wat je wilt, maar 't gaat om de resultaten van dat onderwijs. Althans zo zou dat wel moeten zijn. Doe je dat niet dan wordt het niks.