dinsdag 20 september 2011

Wat is didactiek?

Ik lees op Leren met iPad maakt je slimmer?:
Uitgevers, docenten en directie verwachten dat iPads de didactiek kunnen verbeteren en uiteindelijk het papier op school zullen vervangen.
Dat van dat 'papier' kan ik me nog voorstellen, maar dat IPads de didactiek kunnen verbeteren? Hoezo dan? Wat moet ik daar dan precies bij voorstellen?
Studenten met een iPad wisten informatie beter op te slaan dan de studenten die aantekeningen op papier maakten. De iPad studenten scoorden 25% beter. De onderzoekers ontdekten dat de iPad leermomenten creeert en dat het studenten helpt hun tijd efficienter te gebruiken.
Allemaal mooi en aardig, maar is dat didactiek? Of zijn het de leermomenten? Het zou interessant te weten wat dat nu precies is! Je boeken in PDF-formaat lijkt me nu niet direct 'vernieuwend'. Zijn de conclusies niet een beetje voorbarig?