woensdag 6 juli 2011

Stomme overheid

Zo'n bericht als Inspectie verbiedt snipperdag scholieren zet je toch weer aan het denken. Het lijkt me een prima regeling! Maar 't mag niet, volgens de wet. Dat kan best zijn. Zakkenvullen, dom uit je nek kletsen, het onderwijs vernielen dat mag allemaal, maar gewoon iets regelen met schoolleiding en ouders om gezeur te voorkomen, nee dat kan niet. Volgend jaar melden de ouders de leerlingen maar weer gewoon ziek of zo...

Ik weet niet. Ik dacht altijd dat wet- en regelgeving bedoeld was om in gevallen men er onderling niet uitkomt de geschillen te kunnen beslechten. In dit geval begrijp ik niet waarom er moeilijk moet worden gedaan over iets wat verder prima lijkt te werken.

Sterker nog, ik ken overheden die het zelf ook niet zo nauw nemen met de wet- en regelgeving. Ik heb nog een mooi stuk liggen van de advocaten van de gemeente Den Haag waarin de huurbescherming tot op de grond wordt afgebroken. Hoofdargument? Je moet handelen naar de 'geest' van de wet, niet naar de 'letter'. Dat is nog een ander verhaal.

Mooi! Dat zullen we onthouden! Stomme overheid:-)