maandag 27 juni 2011

Jij bent OK, ik ben een sukkel...

Ik ben een sukkel. Waarom ben ik niet gewoon gebleven waar ik zat? Ik had mijn tijd tot mijn pensioen in alle rust kunnen uitzitten: beetje sommetjes bespreken, hoofdstukjes er doorheen jassen, hier en daar wat overslaan en nog zo wat van die dingen. Tegen hogeschooltarief. Als je daarnaast probeert zoveel mogelijk gezeur te vermijden, een beetje op kantoor rondhangt, intelligent naar de wolkjes staart en zo'n beetje meestribbelt? Ik heb een vaste aanstelling, dus wie doet je wat?

Waarom zou je nu toch steeds nieuwe vakken moeten verzinnen? Waren die 'oude vakken' niet goed dan? Waarom zou je willen werken aan andere manieren van leren? Waarom moet je iets doen aan de integratie van ICT in je onderwijs? Waarom zou je nadenken over beter onderwijs? Waarom zou je überhaupt nadenken? Waarom zou je jezelf dat aandoen? Die 'wiskunde' verandert echt niet, dus waarom niet gewoon doorgaan met hoe dat dan gaat? Dat ging toch verder prima?

Zo'n website moet je natuurlijk ook niet willen. Dat is vragen om moeilijkheden. Dat is echt nergens voor nodig. Hoe beter zoiets werkt hoe meer gezeur er over ontstaat. Terecht natuurlijk, daarvoor hebben we immers allerlei 'dingen' voor ICT van de hogeschool? Dat die 'dingen' verder maar weinig met ICT te maken hebben is dan wel weer een soort van jammer. Maar ja, dat weet verder niemand. Ik bedoel maar, waar is ICT nu eigenlijk voor nodig? 't Is gewoon onzin.

Je moet dan af en toe wel vergaderen, vage gesprekken voeren, gezellig meeklunzen met de rest en doen alsof je weet waar je me bezig bent. Maar dat toch geen probleem? Zolang je dat nu maar zo overtuigend doet dat niemand merkt dat je ook niet weet waar je mee bezig bent. Wie zal er iets van durven zeggen? Gewoon stug volhouden. Je moet gewoon niet letten op de rest, je hebt gewoon gelijk en de rest is gezeik, zullen we maar zeggen.

Nee, ik begrijp het ook niet. Ga ik een beetje raar zitten doen. Straks moet ik 'echt' aan het werk. Moet ik gaan proberen om leerlingen echt iets te leren. Waarom doe ik dat nou? Waarom ben ik niet gewoon blijven zitten waar ik zat? Dom he? Maar ja, 't is niet anders.:-)