dinsdag 26 april 2011

De laatste koe doet het hekje toe

Ik zou toch 'bijna gezworen' hebben dat 'de laatste koe doet het hekje toe' een bestaande uitdrukking was. Een zoekactie op GOOGLE lijkt er op te wijzen dat ik de enige ben, internetgewijs, die de uitdrukking ooit gebruikt.

Misschien is het net zoiets als 'Uren, dagen, maanden, jaren vliegen als een schaap door 't veen'. Mogelijkerwijs is Van der Groe doet het hekje toe in mijn familie verhaspeld geraakt. 't Is toch iets met gereformeerden, dus dat zou kunnen.:-)

Ik vond dat beeld van de laatste koe die dan het hek dicht doet altijd wel aardig. Als je dan met z'n allen uit wandelen gaat en een hek passeert dat er dan iemand roept 'de laatste koe doet het hekje toe'. Wat daar nu precies de diepere bedoeling van is begrijp ik ook niet helemaal. Zo zijn er natuurlijk vast heel veel meer dingen uit de kindertijd waar je later als volwassene afvraagt waar dat allemaal op sloeg.

Aan de andere kant... Eigenlijk heb ik dat nog steeds...:-)