zaterdag 12 februari 2011

Waar is het goed voor?

Af en toe zou ik 't bijna vergeten maar ik geef vooral 'gewoon' les. Als wiskundeleraar leg ik dingen uit, ik bedenk sommetjes, laat studenten oefenen en neem toetsen af. Af en toe verzin ik nog wel 's wat nieuwe cursussen maar (gezien mijn taakstelling) zou ik me gewoon moeten beperken tot de primaire taken. Doe maar normaal, dat is wel zo rustig:-)

Maar ja, op een lerarenopleiding wiskunde moet je natuurlijk ook iets aan 'ICT in het wiskundeonderwijs' doen. Dat is dan mijn primaire neventaak, mijn expertise, deskundigheid en 'roeping'. ICT hier, ICT daar, overal zit paardehaar... (van dat trekken aan dat dode paard:-)

Een mooi voorbeeld van zo'n ICT-opdracht vind ik bijvoorbeeld 2. Het nieuwe Internet. Het is een onderdeel van de cursus 'Internet en wiskundeonderwijs' waarin we allerlei mogelijkheden onderzoeken van het gebruik van Internet in en rond de wiskundeles.

In het 'fake-interview' komen drie belangrijke thema's omtrent webtwopointo naar voren: verbonden zijn, taggen en delen. Ik heb geprobeerd het een beetje 'simpel' en 'duidelijk' uit te leggen maar ik geloof niet dat de boodschap altijd meteen bij iedereen helemaal over komt:-)

Sommige studenten zeggen wel dat als ze wat meer tijd zouden hebben zich er wel verder in zouden willen verdiepen. De vraag is of die tijd er ooit komt. Dat is natuurlijk sowieso al het probleem van docenten. Die hebben het meestal al erg druk met de normale werkzaamheden. Die staan ook meestal niet te springen om allerlei extra werkzaamheden waar je dan vooral zelf in mag investeren.

Meestal mompel ik in de les nog wel iets over mijn eigen ervaringen: 'the love of my life', 'zo maar 40.000 euro' en 'de leukste baan van Nederland', maar veel indruk maakt dat niet. Maar ik blijf het proberen natuurlijk. Er zijn altijd studenten die het wel oppikken of dat al van te voren hadden opgepikt. Misschien komen anderen er dan na een tijdje achter en misschien duurt het gewoon nog even...

Wat dat betreft is er ook nog wel een verschil tussen 'ik weet er niks van, het interessert me niet maar ik heb er ook geen mening over' en 'ik weet er niks van, ik wil 't ook niet weten maar ik heb er wel een mening over'.

Dus ik bedoel maar...:-) Kort gezegd: het resultaat van de opdracht moet minimaal zijn: 'ik weet er iets van, het interesseert me wel en ik kijk nog wel...':-)