donderdag 10 februari 2011

Vakproject wiskunde en ICT

Vandaag zijn we in jaar 1 begonnen met het 'Vakproject wiskunde en ICT'. De eerste opdracht is het aanmaken van een aantal mapjes op de fileserver waar de verschillende opdrachten kunnen worden ingezet.

Bij de oude versie gebruikte we daarvoor altijd een mapje in de public.www van de hogeschool. Dat was een ontzettend gedonder. Op de hogeschool zelf (tijdens de les) ging dat meestal nog wel, maar voor studenten die dat thuis wilde doen een ramp. Ze moesten toen Netstorage gebruiken. Echt handig is het allemaal niet. Vooral omdat de docenten daar weer iets anders voor gebruiken, dus ik kan studenten er dus ook niet echt bij helpen. Bovendien waren er dan altijd weer mapjes in de verkeerde map of mappen in mappen... verkeerde namen... problemen met de public.www en je kunt het verder niet zo gek bedenken. Kortom allemaal ellende...

Met het nieuwe bestandsbeheer is het allemaal een fluitje van een cent. Je drukt gewoon ergen op HIER en je hebt de goede map op de fileserver met de goede mapjes er in. Voor elke week een apart mapje. Via het bestandsbeheer kunnen studenten eenvoudige documenten e.d. uploaden naar het goede mapje.

Eigenlijk is het een beetje onhandig ik de opdracht 'mapjes maken' moet goedkeuren. Als je een scriptje hebt die de mapjes aanmaken kan dat scriptje ook wel even de opdracht afvinken. Dat is dan iets voor volgend jaar...

Ik heb stiekem (tussen maaltijd en koffie door) alweer 48 opdrachten nagekeken. De opdrachten 'mapjes maken' en 'tekstverwerken' stellen ook niet zo veel voor, maar 't moet wel even worden gedaan en ik ga toch bij iedereen kijken. De derde opdracht van week 1 is een beroepskeuzetestje, een printscreen maken en een test om te zien of iedereen kan lezen!:-)

Volgens mij kan iedereen vrijwel meteen aan de slag met de leerroute, het bestandsbeheer en de opdrachten. Geen noemenswaardige opstartproblemen, geen rare complicaties of moeilijke vragen:-) Dat was vroeger wel anders. Er is nu ook één manier om de dingen in te leveren. Of je op de opdrachten op de hogeschool, thuis, op de stageschool, de Bahama's of ergens in 'outer space' doet, het is overal hetzelfde liedje. Gewoon via de website. Zelf doen! Alles in eigen beheer! Mooi:-)

Ik kan met de website snel nakijken en prompte feedback geven. Studenten weten dan snel waar ze aan toe zijn. Ik weet niet welke middelen de hogeschool ter beschikking zou moeten stellen om zoiets mogelijk te maken. De vrijheid die ik genomen heb krijg ik nergens. Ik moet het (soms) bevechten maar uiteindelijk is het gemak onbetwist en zijn de opbrengsten onbetaalbaar:-)