dinsdag 8 februari 2011

Massale toeloop

Vandaag was het dan eindelijk zover. Mijn favoriete vak 'Analyse functies van meer variabelen'. Zo'n beetje om half vijf en dan de voltijd-studenten van 3 en 4 en deeltijd jaar 3. Collegezaal dus en 40 mannen en vrouwen. Hooggeeerd publiek! Welkom bij het circus lerarenopleiding! Fijn dat u met zo velen bent gekomen! U begrijpt dat wordt geen les maar college!

Ik heb erg mijn best gedaan iedereen er van te overtuigen om vooral vol te houden! Eerst gaan we prutsen, daarna gaan we hogere wiskunde doen en uiteindelijk moeten we een aantal praktische 'dingen' kunnen om de vraagstukken op te lossen. De bewijzen zijn mooi en moeilijk! Je hoeft ze niet te reproduceren maar wel hebben gezien, doorleeft en hopelijk uiteindelijk begrepen! Nog mooier? Als je de lol ervan in gaat zien! Ze zijn zo grappig! Laat die wiskunde maar komen, zou ik zeggen!

Ik heb mijn best gedaan, denk ik. Maar met zo'n groot publiek!? Ik weet niet of dat gaat lukken. Ik hoop het wel en we gaan het zeker proberen. In tegenstelling tot velen vind ik nog steeds de combinatie van verdiepen van wiskunde, schoonheid van het vak, dingen uitrekenen en de lol er van in zien het mooist. Bij dit vak gaat het steeds om 'zekerheid'. Hoe weet je zeker dat het klopt? En zo ja, wat kan je er dan mee?

Nou ik ben benieuwd. Ik ben er nog niet helemaal gerust op, maar wat moet je anders?:-)

PS
Twijfelt er wel 's iemand over het nut van wiskundelaar.nl? Bij dit vak vind ik de werkruimte echt onmisbaar. We hebben geen tijd om 'echt' alle opgaven tot in detail te bespreken. Ik zou dat best willen, maar 't gaat niet. Hopelijk hoeft dat ook niet als alles op de website staat. Wat we wel moeten doen? Uitleggen! Begrijpen! Voorbeelden geven! Vragen stellen!

TIP
Vragen over het huiswerk? Stel ze gerust op het forum! Ik kan er dan van te voren rekenning mee houden. Hiephiephoera! Lange leve het Internet.