vrijdag 11 februari 2011

Lessentabel

Ik schreef al eerder over de mallotige lessentabel van de hogeschool. Het komt er op neer dat je als docent een beetje creatief moet omspringen met de lessentabel want zoals die nu in elkaar steekt gaat dat niet werken. Zo zou ik vandaag les moet geven van 11:30 tot 17:20 met steeds 50 minuten les met 10 minuten pauze. Dat is niet echt een haalbaar concept, ben ik bang:-(

Een extra complicatie is dat in die minipauzetijd er een soort migratie losbreekt van studenten en docenten. De liften raken verstopt en er staan grote groepen studenten op de lift te wachten. Er is vrijwel geen doorkomen aan. Als je als docent in die 10 minuten pauze dus even een pafje wilt doen dan moet je daar meer tijd voor uittrekken dan die 10 minuten, maar ja dan kom je te laat op je volgende les en dat kan natuurlijk niet. Ik bedoel maar: je moet als docent wel het goede voorbeeld geven!

Nu heb ik ergens gelezen dat 10 minuten niet eens als een pauze mag worden opgevat. Het is onvoldoende tijd om te recuperen, dus feitelijk werk je zo'n 6 uur achter elkaar zonder pauze. Ik kan me niet voorstellen dat de arbodienst (bestaat dat nog:-) dat goed vindt.

Oplossing? Ik sla de pauze in een blokuur over en stop met de les op het hele uur. Je hebt dan anderhalf uur les gegeven, 90 minuten dus en dat is mooi zat. Veel meer moet het gewoon niet worden. Het grote voordeel is dat je dan een half uur hebt om nog wat nuttige dingen te doen. Printen, koffieleuten, pafje doen... Qua overlopende liften heb je geen problemen en tegen de tijd dat iedereen weer op rak gaat zorg je dat je 10 minuten eerder in je lokaal bent om de zaken klaar te zetten, in te loggen op het netwerk en nog zo wat... Mijn idee!:-)

Al met al is het nog niet zo gek om die overgeslagen pauze toch te houden. Volgens mij werkt dat beter dan anderhalf uur in zo'n soppig lokaal te blijven. Uiteindelijk kom je effectief precies uit om 80 minuten les voor een blokuur. Nou ja, dat is nu ook toevallig.:-)

Gratis tip
Waarom zouden de verschillende lessentabellen van de verschillende opleidingen hetzelfde moeten zijn? Dat hoeft niet en 't zou in zo'n gebouw de ernstige filevorming kunnen voorkomen. Hoe moeilijk kan dat zijn? Of zou dat niet kunnen omdat het roosterprogramma dat niet aan kan? 't Zou zomaar kunnen.:-(

Wie heeft hier nu eigenlijk de leiding?:-)