dinsdag 8 februari 2011

Leerlijn ICT

Bij de lerarenopleiding wiskunde ontstaat er zo langzamerhand een leerlijn ICT. Zo'n leerlijn is niet een vooraf bedacht plan maar meer het resultaat van reflecteren op die dingen die we doen. Na een tijdje 'popt' er, als het ware, vanzelf een soort van logische lijn wat betreft ICT in het curriculum op.

Bij een lerarenopleiding heb je altijd te maken met een dubbele bodem. Allereerst gaat het om het ondersteunen van je eigen onderwijs. Je geeft daarmee (hoop je dan) als opleiding het goede voorbeeld. De website speelt daarbij natuurlijk een grote rol. Zo'n website is geslaagd als je daarmee studenten kunt 'verbinden' aan de opleiding. Het is de eerste plek waar studenten naar toe gaan. Ik noem dat altijd maar de portaalfunctie van de website. Via de website kan je snel en makkelijk verder surfen naar al die andere plekken.

Daarnaast ondersteunen we op allerlei mogelijke manieren het 'normale onderwijs' met de website: een forum, het inleveren van opdrachten, docenten kunnen feedback geven, tips en truuks omtrent wiskunde en ICT, interessante hyperlinks, leuke fimpjes, digitale leerroutes, informeren, mededelingen doen,... Kortom: er valt iets te beleven!

Het tweede deel moet gaan over de inzet van ICT in hun eigen onderwijs dat ze geven of gaan geven. Je hoopt dat ze de meerwaarde van ICT leren zien en dat ze de inzichten en de kennis in hun eigen onderwijs gaan gebruiken waar dat nuttig en zinvol is. In de verschillende cursussen wordt daar uitgebreid aandacht aan besteed en ook daadwerkelijk uitgevoerd.

Daarnaast zou ICT bij elke cursus, waar nuttig, een plaats moeten krijgen. Bij de wiskundevakken, maar ook bijvoorbeeld bij vakdidactiek. Dat betekent dat de docenten zich continu zullen moeten blijven bekwamen in het gebruik van ICT in hun onderwijs.

Mijn idee is nog steeds dat je ICT altijd moet koppelen aan inhoud. Niet eerst kale ICT-vaardigheden leren, maar meteen ICT-activiteiten gebruiken gekoppeld aan inhoud. Je leert geen ICT om de ICT maar om wat je er mee kan. Ik zal daar nog wel 's voorbeelden van geven. Voor een wiskundeleraar zijn nu eenmaal andere middelen en mogelijkheden van belang dan bijvoorbeeld voor een leraar Nederlands of Geschiedenis. Knoppencursussen zijn zo saai!

Uiteindelijk, als dat allemaal gebeurt, is het aardig om te kijken of daar nu een lijn in valt te ontdekken. Dat is wel iets voor wiskundigen.:-)

Zie ook Wat is wiskundeleraar.nl?
voor 't geval iemand een memo heeft gemist