donderdag 20 januari 2011

Investeringen en opbrengsten

Ik zit in een soort van writers-block. Ik wil iets schrijven over wat dat websites maken, schrijven op mijn weblog, twitteren, e.d. nu 'uiteindelijk' opleveren. Je moet daarbij niet alleen denken in termen van geld maar ook in andere opbrengsten.

Maar ik kom daar niet helemaal uit. Allerlei grenzen vervagen. Ik volg mensen die ik interessant vind. Het is niet altijd duidelijk of dat nu werkgerelateerd is of gewoon voor de lol. Soms lijken dingen niks, maar blijken later opeens heel bruikbaar voor een cursus. Soms lijkt iets vreselijk relevant, maar blijkt toch niks, allemaal gebakken lucht en dat blijkt dat je er niks mee kan.

In het hogeronderwijs wordt geen millimeter bewogen als er niet betaald wordt. Allerlei projecten worden opgestart als er geld voor beschikbaar is en na beëindiging van de financiering stopt het allemaal weer. Bij individuele werknemers werkt dat anders. Ik sleep hele verzamelingen 'zooi' achter me aan die alleen maar geld en tijd kosten. Ze zijn (hoop je dan) weliswaar erg nuttig voor iets, maar wat heb ik er zelf aan?

Ik bedoel dan nog niet eens echt de financiering, alhoewel dat wel prettig zou zijn. Als je iets 'nuttigs' doet waarom zou je daar dan niet voor betaald worden? Dat is toch niet zo'n raar idee? Dat komt toch wel vaker voor, zullen we maar zeggen.:-)

Maar goed, je kunt niet alles hebben. Maar ook in meer persoonlijke of intellectuele zin kan je afvragen of je nu van al dat gedoe beter wordt. Deze toestand is inmiddels zo ernstig ingewikkeld aan het worden dat ik denk dat er drastische maatregelen moeten worden genomen. Een jaar ertussen uit bijvoorbeeld of een andere werkgever zoeken, gewoon lekker een paar klasjes wiskunde leren, bijvoorbeeld. Een studie gaan doen? Emigreren naar België.:-)

Kortom: ik ben er nog niet uit. Voorlopig denk ik nog even verder, maar op deze manier nog 15 jaar door gaan lijkt me in ieder geval uitgesloten.