zaterdag 31 juli 2010

Citaten

Uit het 'oude weblog' gevist:

Irish sayings:
  • "You've got to do your own growing, no matter how tall your grandfather was."
  • "It is better to be a coward for a minute than dead for the rest of your life."
  • "A good laugh and a long sleep are the two best cures."
  • "You'll never plow a field by turning it over in your mind."
  • "Both your friend and your enemy think you will never die."
  • "Don't give cherries to pigs or advice to fools."
  • "Anything will fit a naked man."
  • "The only cure for love is marriage."
  • "He who gets a name for early rising can stay in bed until midday."
bron

vrijdag 30 juli 2010

Vier miljoen extra voor verbetering kwaliteit lerarenopleiding

Staatssecretaris Marja van Bijsterveldt (OCW) stelt voor de komende 2 jaar € 4 miljoen extra ter beschikking om de kwaliteit van de lerarenopleidingen te verbeteren.
bron

woensdag 28 juli 2010

De dadels van Dales

"De stilzwijgende afspraak tussen Geert Dales, voorzitter van het college van bestuur van de hogeschool, en de studenten luidt simpelweg: als wij doen alsof jullie onderwijs krijgen, dan doen jullie alsof je een studie volgt. Het hoger onderwijs werft jongeren met hun talenten, creativiteit en dromen als klanten (het gaat altijd in termen van de markt) in de overtuiging dat het aanbod de vraag schept en wat men verkoopt zijn imaginaire ‘competenties’."
bron

maandag 26 juli 2010

Perverse financiering

"Hogescholen ontvangen meer dan 10.000 euro per diploma waardoor de eisen naar beneden worden bijgesteld. SP-Kamerlid Jasper van Dijk wil dat de regering een eind maakt aan deze perverse financiering."
bron

Beetje vaag is het wel...

Ik dacht dat ik wel 's vaag was, maar vergelijken met m'n foto's valt dat misschien nog wel mee!:-)

zaterdag 24 juli 2010

Productief

Het voordeel van vakantie is dat je eindelijk eens aan het werk kan. Ik geloof dat ik de laatste twee weken meer geproduceerd heb aan readers, cursussen, websitedingen en nog zo wat dan de rest van het jaar. Waar maar weer uit blijkt dat werken in het algemeen niet erg bevorderlijk is voor de productiviteit...:-)

Ik had niet echt 'een plan' maar ik hoopte vandaag wel zo ver te zijn dat ik met een gerust hart zou kunnen gaan wandelen, knutselen, muziek maken en vakantie vieren. Dat is niet helemaal gelukt. Ik ben bij de revisie van het 'Vakproject wiskunde & ICT' een beetje blijven steken.

Het 'vakproject' is een cursus die al langer loopt. Op zich een aardige cursus (denk ik) maar ze was wel aan vernieuwing toe zo hier en daar. Tot nu toe deelde ik altijd CD's uit met software. Maar dat is niet meer van deze tijd, 't kost erg veel tijd en 'echt' werken doet het eigenlijk ook niet altijd. Daar moest dus ook iets voor in de plaatst komen. Ik ben er nog mee bezig, maar 't is nog niet helemaal klaar...

Ik heb deze week wel iets bedacht! Als je je collega's in 'engere zin' iets met ICT (lees: een webapplicatie of website) wilt laten doen dan moet je zorgen dat ze er niets voor hoeven doen. Zo gauw 'iemand' iets moet gaan lezen of bestuderen dan gaat dat niet werken. Als 'mensen' moeten reageren of meedenken? Vergeet het maar. Elke vorm van inspanning (hoe minimaal ook) is al snel te veel gevraagd. Typisch docenten: wel eisen stellen maar niet investeren. Je moet dus iets 'maken' waarbij 'de gebruiker' alleen maar een vinkje hoeft te zetten en dat het dan werkt. Dat heet automatisering, denk ik...:-) Volgens mij heb ik nu zoiets gemaakt...:-)

Ik geloof dat 'programmeren' bij mij een soort van andere geestelijke toestand oproept. Ik raak ook meteen uitgepraat, uitgeweblogd en uitgetwitterd. Ik zit er helemaal in, verzin dingen waar je bij staat, los problemen op waarvan ik niet eens wist dat ik ze had en (zoals gezegd) produceer van alles en nog wat. Dit leidt dan wel tot zwijgen. Dat is vreemd, maar wel lekker...

Wel aan, het is mooi geweest. De VAKANTIE gaat NU beginnen!

donderdag 15 juli 2010

Zwijgen

"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."
Mark Twain

dinsdag 13 juli 2010

Dat lijkt wel pi...:-)


Zie MathFunFacts op Twitter

maandag 12 juli 2010

Het Dunning–Kruger effect

"The Dunning–Kruger effect is a cognitive bias in which an unskilled person makes poor decisions and reaches erroneous conclusions, but their incompetence denies them the metacognitive ability to realize their mistakes."
bron

Dat is beter werk...

Vreemd genoeg is voor mij het begin van de vakantie altijd de meest productieve tijd van het jaar. Ik denk dat dat komt doordat je nog wel 'actief' bent maar eigenlijk niets moet en je kunt je dan, zonder hinderlijke onderbrekingen, bezig houden met wat je leuk vindt. Gelukkig is wat ik leuk vind ook nog wel 's nuttig, zullen we maar zeggen:-)

Ik ben de laatste dagen bezig geweest om wiskundeleraar.nl op te schonen. Tot nu toe gebruikten we in wiskundeleraar.nl de mapjes van de hogeschool. Studenten gebruiken buiten de hogeschool dan netstorage en de docenten myfiles.hro of zoiets...

Kortom: tijd voor een innovatie! Inmiddels gebruik ik op wiskundeleraar.nl een aangepaste versie van een 'web-based file manager'. Tot nu werkt dat volgens mij prima!


Een mooie gelegenheid om die server van wiskundeleraar.nl eens op te schonen. Na al die jaren stond er toch wel een hoop zooi. Maar bijna klaar!

Nee, ik vermaak me wel. Vakantie is leuk maar het is ook fijn als je weet dat je goed voorbereid het nieuwe studiejaar in kunt. Ik krijg er al bijna zin in. In vakantie dan...:-)

zondag 11 juli 2010

Progress

"Progress might have been all right once, but it has gone on too long."
Ogden Nash

Leraren doen het niet voor het geld

"Uiteraard doen leraren het niet (uitsluitend) voor het geld, maar als je ze niet fatsoenlijk betaalt, dan wordt het wel erg aanlokkelijk om iets anders te gaan doen.
En dat is precies de reden waarom er nu zo'n groot (deels verborgen) tekort aan bevoegde, bekwame, betrokken leraren is."
bron

Hypocriet

"Het is dezelfde politiek die nu moord en brand schreeuwt die bewust een bekostigingsmethode heeft ontwikkeld die instellingen sterk kort als studenten niet of laat afstuderen (om welke reden dan ook). Stuur op perverse prikkels en je krijgt pervers gedrag. Om dan met de vinger naar het hoger onderwijs te wijzen vind ik, laat ik het netjes zeggen, uitermate hypocriet."
bron

zaterdag 10 juli 2010

Verkeerd verbonden

vrijdag 9 juli 2010

Wiskunde en leergebieden

't Is toch van een ongekende wonderbaarlijkheid, dat 'wiskunde en leergebieden'. In de deeltijd werden vooral de werkcollege's erg gewaardeerd. Lekker 's kletsen over van alles, het uitwisselen van ideeen, e.d. De opdrachten via de leerroute en NING gingen daar zo'n beetje aan mee. In de voltijd loopt dat heel anders. Er zijn een aantal studenten die de cursus digitaal doen. Dat zijn VWO-versnellers en voltijdstudenten die wat aan de late kant waren, zullen we maar zeggen. Dat zoiets kan wordt dan zeer gewaardeerd. Ik vind het in ieder geval erg grappig om te doen. Sommige studenten schrijven zinnige dingen en 't is leuk om te lezen wat ze allemaal bedenken, wat ze er van vinden en welke 'dingen' ze nu uiteindelijk geleerd hebben.

De functie van NING bij deze cursus is twijfelachtig. Volgens mij kunnen we dat beter gewoon via de website gaan doen. Dat ga ik ook zeker doen de volgende keer. Via de afvinklijst, opdrachten en antwoorden gaat dat vast lukken. Ik vind dat ook wel weer leuk om te maken. Het is gewoon een vrij natuurlijke manier van ontwikkelen. Het komt gewoon boven drijven.

Er is nog iets wat je niet van tevoren zou kunnen bedenken. Er zijn studenten die halverwege de cursus al de cursusevaluatie invullen. Dat is 'een beetje vreemd'. Je moet daar verder maar niet te lang over nadenken want je zou dan toch ernstig gaan twijfelen aan dingen. Je moet dus iets verzinnen dat een student pas de cursusevaluatie kan invullen als alle opdrachten af zijn en goedgekeurd. Zoiets kan je niet van tevoren bedenken maar 't zou wel handig zijn.

Als je nu toch tekst als antwoord op opdrachten via de website kan geven dan ligt het voor de hand om andere antwoordmodellen te kunnen gebruiken. Poll's & questions, zullen we maar zeggen. Tekst, meerkeuzevragen, cijfers geven en noem het verder allemaal maar op. Dat wilde ik eigenlijk al heel lang, maar dat is nog best ingewikkeld, maar op deze manier ligt het wel een beetje voor de hand om het nu eindelijk eens te gaan maken.

Als docent probeer je natuurllijk je rug recht te houden en handen en voeten te geven aan de dingen die je doet. In deze periode heb ik slappe knieen en een groot gebrek aan ruggegraat. Ik ben er uiteindelijk niet ontevreden over. Eigenlijk moet ik toch maar weer blij zijn met al die studenten die dat geexperimenteer van mij mogelijk maken. Jullie worden bedankt!

Poppelepé

't Was een heel gedoe en 't was ook zorgelijk. Ik was net zo'n beetje klaar voor het inzetten van WexLite voor het bestandsbeheer op wiskundeleraar.nl toen bleek dat die scripts onder IIS 7 niet werken! Op http://www.spotophetweb.nl/wexlite (dat kan je niet zien!) kan je wel bestanden uploaden maar bekijken geeft een foutmelding. Het schijnt een probleem te zijn dat te maken heeft met IIS 7. De andere websites draaien nog op IIS 6. Daar werkt het prima... maar straks gaan die ook over op IIS 7. Jippie! Dat wordt dan wel vervelend.

Maar gelukkig kan ik met IIS 7 de MIME-types voor de website zelf instellen en dan is het verder prima. Op de hogeschoolserver (public.www) wil dat maar niet lukken met die MIME-dingen. Een .docx geeft dan een .zip en zo, je weet wel...:-)

Kortom: er is geen reden tot ongerustheid, gaat u rustig slapen! Wij (VEVIDA en ik:-) regelen het wel. Ik ben zo blij met VEVIDA... Dat is gewoon het betere werk! Thumbs up! Of zoiets...:-)

't Is hier geweldig

Ik schreef al eerder over mijn stuk over de website wiskundeleraar.nl. Ik geef toe dat het wat het aan de lange kant was. De reacties zijn eerder kwalitatief (leuke reactie van A.) dan kwantitatief (precies één). Dat is toch geweldig? Ik zal er maar niks over zeggen... o shit, nu heb ik er toch iets over gezegd.

Al met al heb ik een verkorte versie gemaakt voor buitenstaanders. Vooral veel weggehaald en de zaak teruggebracht van 23 tot 6 pagina's. Dat is nog veel, maar echt korter kan het niet worden.


Misschien dat iemand er nog iets aan heeft.

Morgen ga ik nog wat werkstukken nakijken, vakken afvinken en bami maken. Vaarwel! See you later. De volgende keer meer...

"Als ik ooit terug kom
Als ik ooit terug kom
Weet dan goed waarom ik terug kom..."
Jaap Fischer

woensdag 7 juli 2010

Weekverslag 26 en 27

Met de vakgroep hebben we dinsdag vergaderd met aansluitend een etentje gedaan. Dat was allemaal erg aardig, maar nu heb ik er genoeg van. Ik heb nog wat werkstukken mee genomen om na te kijken, een stapeltje evaluatieformulieren voor het vakproject en nog zo wat... Dat is dan het laatste wat ik doe. Hopelijk staan vrijdag alle punten in Osiris.

De laatste paar weken heb ik ernstig overwogen om met wiskundeleraar.nl te stoppen. Ik besteed daar gemiddeld per week ongeveer 8 uur aan. Deze werkzaamheden moet je wel ruim zien:
  • Doet ie het nog?
  • Zijn er vragen? Annotaties? Forum?
  • E-mailtjes lezen
  • Bijblijven (RSS-feeds, Twitteren, Weblogs volgen)
  • Fouten herstellen en nieuwe dingen bedenken
  • Uitleggen wat ik doe… op mijn weblog…
  • Enz…
Ik heb nog 's wat geroepen over dagdelen. Nu leek 80 dagdelen wel wat veel om te vragen, dus heb ik gevraagd om 40 dagdelen. Men moet tenslotte wel realistisch blijven.:-) Deze armlastige bedrijfstak heeft in meerdere opzichten toch wel iets heel treurigs over zich. Ik vermaak me wel hoor, maar je kunt net zo goed kippen houden of een haringkar exploiteren.:-)

OVER & SLUITEN

"Hey, you've got a banana in your ear", and the guy replies, "Eh? What did you say" and the first guy says very loudly, "I said you've got a banana in your ear!". And the other guy says, "I can't hear you! I've got a banana in my ear!".

Geleuter 2.0

"Waarom steken we zoveel summatieve thermometers in de studenten terwijl we 'competentiegericht' opleiden? Moeten we niet meer de studenten echt vertrouwen en toetsen gericht op het ontwikkelingsproces van een student?"
Nieuwsbrief IVL Hogeschool Rotterdam

maandag 5 juli 2010

Aan alles komt een eind

Ik denk dat ik vanaf 11-11-2011 definitief stop met al die onzin. 't Is tijd voor een verandering. 't Is tijd om de bakens te verzetten. Een nieuw geluid!:-) Een omwenteling in de carrière. Doe 's gek! Vanaf 1 september 2010 start ik een nieuw project! Ik heb m'n best gedaan, maar 't wordt zo langzamerhand tijd voor iets anders... Maar is dat zo? Wat wil ik dan eigenlijk? Of zal ik gewoon blijven? Nee toch? Dan moet je toch niet willen! Ik ben zo benieuwd waar ik op uit kom!


Van het idee word ik al heel vrolijk!

zaterdag 3 juli 2010

Jan is een innovatieve docent

Kennen jullie Jan? Jan is een innovatieve docent geschiedenis op de ‘blije school’. Jan heeft op het Internet het videorecorder beleidsplan gelezen en Jan heeft bedacht dat een videorecorder met TV wel ‘s een zinnige aanvulling zou kunnen zijn op zijn lessen geschiedenis. Maar de schoolleiding wil van niets weten. Nee, meneer Jan, dat gaan we niet doen. We hebben ten slotte al een diaprojector en als je nu maar snel klikt dan lijkt het sprekend op een video.

Jan besluit het er niet bij te laten zitten en schaft van zijn eigen geld een videorecorder aan met TV. De lessen worden van af die tijd regelmatig verrijkt met allerlei beeld en geluid. De leerlingen zijn tevreden en dan is Jan dat ook. Heel goed Jan.

Na een tijdje krijgen de collega’s van Jan door dat een videorecorder met TV wel een aardige aanvulling op de lessen zou kunnen zijn en voordat Jan het goed en wel weet wordt zijn videorecorder continu door de collega’s gebruikt. Het duurt niet lang of de videorecorder is in de school de normaalste zaak van de wereld.

Iedereen is blij. De leerlingen zijn blij, de docenten zijn blij. Ja, de schoolleiding is zelfs enorm blij. Jan is echter iets minder blij. Vooral omdat kennelijk niemand op het idee komt gewoon te betalen voor het gebruik van de voorzieningen, zullen we maar zeggen. Op een dag heeft Jan er genoeg van en neemt zijn videorecorder met TV mee naar huis. Het zijn tenslotte zijn eigen spullen, dus wie zal er iets van durven zeggen?

Maar de collega’s zijn boos, ze spreken er schande van, de schoolleiding is boos en nodigt Jan uit op gesprek! Jan? Wat doe je nu? Ben je wel helemaal bij je hoofd? Maar Jan krijg je niet gek. Waarom schaft de school niet zelf een videorecorder met TV aan? Nee, dat zal niet gaan. Daar is echt geen geld voor. Dat wordt te duur. Nee Jan, zo gaat dat niet. Bovendien hebben we al een diaprojector.

En zo is het gekomen dat op de blije school niemand ooit nog een videorecorder met TV in zijn lessen heeft gebruikt. En Jan? Ja, die ziet thuis en kijkt af en toe nog 's naar z'n video met TV.

vrijdag 2 juli 2010

Weet je wat ik wel zou willen zijn?

Eén van de mooiste teksten van het Nederlandse lied is:
Weet je wat ik wel zou willen zijn
Een bloemetjesgordijn, een bloemetjesgordijn
Van het plafond tot op het raamkozijn
Een bloemetjesgordijn, een bloemetjesgordijn
bron
Ik zou best wiskundeleraar, webmaster of muzikant willen zijn.
Ik zou best belangrijk, interessant en aantrekkelijk willen zijn.
Of heel erg slim, een voorbeeld voor de jeugd of zelfs een waar genie willen zijn.
Maar helaas...:-)

"Hey, you've got a banana in your ear", and the guy replies, "Eh? What did you say" and the first guy says very loudly, "I said you've got a banana in your ear!". And the other guy says, "I can't hear you! I've got a banana in my ear!".

donderdag 1 juli 2010

Positiepapier

Ik wil natuurlijk geen last krijgen met de spatiepolitie:-). De titel van mijn stuk over de website wiskundeleraar.nl heb ik namelijk eerst veranderd van 'MEMO' naar '(Ver-:)stand van zaken' en tenslotte gewijzigd in 'positiepapier'.


Dat 'postitiepapier' is een anglicisme denk ik. In het Engels schrijf je 'position paper' als twee woorden. In GOOGLE levert zoeken op positiepapier in ieder geval de suggestie 'Bedoelde u: "positiepaper"' op. Maar dat is een raar woord, vind ik. Een soort hybride vorm van 'verengelst' Nederlands. Daar hou ik niet van, dus ik houd het voorlopig op 'postitiepapier', maar het moet wel aan elkaar geschreven worden, denk ik. Net als afvalmaaltijd:-)

Ik vind het wel zorgelijk dat ik in Word 2010 veel van die groene friemeltjes krijg met de vermelding 'vaag taalgebruik'. Gelukkig kan je dat natuurlijk gewoon negeren. Af en toe krijg ik ook iets te horen over 'spreektaal'. Nou ja... ik doe lekker toch wat ik zelf wil...:-)

Al met al is het een document geworden van 23 pagina's. Toch heb ik nog niet het gevoel dat ik ALLES gezegd heb wat ik van plan was. Dat doe ik dan misschien bij de vakgroepbijeenkomst. Je kunt ook niet alles schrijven...:-)

Competentiegericht leren

Het wordt steeds doller:
"Als we het beste van twee werelden willen krijgen, een competentiegericht curriculum waarin voldoende aandacht wordt besteed aan de noodzakelijke kennis (en vaardigheden), dan kan dat niet in vier jaar."
bron
Dat is toch wel bijzonder. Volgens mij staat er hier dat het competentiegericht leren niet gaat over kennis en vaardigheden. Het begint er op te lijken dat dit competentiegericht leren op de lerarenopleidingen niet alleen niet werkt, maar nu blijk het ook nog erg inëfficient te zijn...:-)

ICT waarom ook al weer?

Ik ben bezig met een stuk te schrijven over wiskundeleraar.nl en dat valt niet mee. Eigenlijk was ik van plan gewoon wat praktische dingen te bespreken voor volgend jaar. Maar het is iets meer...

Ik heb inmiddels zo'n 20 pagina's geschreven en ben nu aan het denken over 'geven en nemen of niet'. Dat zou moeten gaan over de vraag waarom ik toch steeds maar het gevoel blijf houden dat ik 'de hond moet uitlaten'.

Als je nu gebruikt maakt van 'dingen die handig zijn' zou je dan als gebruiker van zo'n voorziening niet de neiging krijgen om er af en toe iets van te zeggen of zelfs iets bij te dragen? Ik geloof niet dat er veel mensen helemaal begrijpen wat de lol en meerwaarde is van 'delen'.

't Is natuurlijk niet zo dat als je wilt genieten van een symfonie je eerst zelf ook een keer iets moet hebben gecomponeerd. Dat zou toch wel een beetje te veel gevraagd zijn...:-)

Maar ik ben tot de conclusie gekomen dat ik soms 'dingen doe' waar 'ergens anders iemand' voor betaald wordt. Dat kan natuurlijk niet. Eigenlijk zou je er dan meteen mee moeten stoppen. Maar dat laatste is ook bijna geen optie.

Kortom: ik weet het ook niet. Ik ga er nog 's ernstig over nadenken.

Klopt het dat ik de indruk krijg dat, als er bezuinigd moet worden, er vermoedelijk makkelijk op ICT bezuinigd wordt? Veel managers snappen sowieso al niks van ICT, maar het zou toch wel heel gek zijn. Vooral als je bedenkt dat er al heel lang geroepen wordt dat ICT in het onderwijs heel erg belangrijk is. Wat dat betreft kom ik er dan goed van af, want ik ben 'gewoon' een wiskundeleraar dus ik geef les, leg sommen uit en daar is altijd wel een markt voor...:-)