vrijdag 1 oktober 2010

De dag van de leraar


Deze blogpost is eerder verschenen op 16 september 2007
Zie Feestdag

Eén van de dingen waar je aan kan merken dat je behoort tot een bedreigde diersoort, iets zieligs of dan toch op z'n minst iets wat ernstig aandacht te kort komt is de dag van de leraar. Ik las ergens:
"5 oktober aanstaande is het weer zover: De Dag van de Leraar! Deze Nederlandse variant van de internationale World Teachers’ Day valt in de Nationale Onderwijsweek en is bedoeld als een feestdag voor alle leraren in Nederland. Met de Dag van de Leraar wil SBL het imago van het leraarsvak verbeteren en het belang van goede leraren benadrukken door de beroepsgroep op een positieve manier onder de aandacht te brengen."
Een feestdag? Imago? Het belang van goede leraren? Ik weet het niet. Kennelijk is er dan wel iets heel erg mis als je daarvoor speciaal aandacht moet vragen. Het is net als Rutte... als die moet roepen 'jongens ik heb de leiding' dan kan je er donder op zeggen dat er iets niet klopt.

In alles wat er nu weer zo in de verschillende media over de 'crisis in het onderwijs' verschijnt staan steeds de leraren centraal. Dat is vreemd, want dat is in het onderwijs allang niet meer zo en dat is misschien ook wel het probleem. Iedereen is tenslotte deskundig, want iedereen heeft onderwijs gehad, dus iedereen weet wel ongeveer hoe het zit. Gaat het niet goed in het onderwijs? Dat komt door de leraren!

Ik heb nog even een poging gedaan om de gemiste uitzending van Rondom10 te kijken, maar meer dan 2 minuten heb ik dat niet uitgehouden. Wat een geleuter... Ik geloof (zo heb ik gehoord) dat er ook weer iemand zat te zeuren over die vakanties en zo... Of was dat in de Telegraaf? Ook al zo'n geweldige bron van informatie...

Ach ze doen allemaal maar, ook de problemen in het onderwijs zijn een soort markt waar je geld aan kan verdienen. Rapporten schrijven waarin de open deuren nog eens worden geopend, je roept nog 's wat over salarissen (dan krijg je altijd aandacht) en je roept iets dat iedereen al 30 jaar roept en iedereen denkt dat het ergens over gaat. Het helpt natuurlijk allemaal niets. Maar ik heb ook niet echt het gevoel dat men de problemen in het onderwijs echt op wil lossen. Alles wat je kan doen om de werkelijke oorzaken van deze ellende te verhullen is natuurlijk meegenomen, maar vrolijk word je er niet van.

De dag van de leraar? Geef mij maar dierendag, dat gaat tenminste nog ergens over:-)
Wat een flauwekul!