maandag 27 september 2010

Wat moet je anders?

Wat kan je doen om het allemaal een beetje leuk te houden:
  • Ik geef geen 2x50 minuten les. Dat is geen werkbaar concept. Ik doe geen pauze en geef maximaal 1½ uur les. Meestal stop ik 10 minuten eerder omdat het dan meestal gewoon genoeg is. Dat is ook toevallig: je komt dan gewoon weer uit op de ‘oude’ 2x40 minuten.:-)
  • Een aantal opdrachten bij het ‘Vakproject wiskunde en ICT’ en ‘internet en wiskundeonderwijs’ zijn veel werk om na te kijken. Ik heb een aantal opdrachten geschrapt of aangepast. Ik maak ook geen CD meer voor het vakproject
  • Bij ‘Taal van wiskunde 1’ heb ik steeds de neiging om studenten ‘dingen’ te laten inleveren. Die neiging heb ik tot nu toe weten te onderdrukken.
  • Ik heb geen tijd om uitgebreid op ‘kantoor’ te gaan zitten duffen. Ik vind het altijd erg leuk om iedereen weer ’s te zien, dat wel, maar van ‘werken’ komt doorgaans weinig terecht.
  • Allerlei bijzaken als ‘een studiedag’, ‘een tevredenheidsonderzoek’, e.d. zullen vast heel erg nuttig kunnen zijn, maar in het licht van het bovenstaande heb ik daar geen tijd voor. Ik ga proberen dat soort ‘dingen’ zo veel mogelijk te vermijden.
  • Studenten die een cursus digitaal doen maar eigenlijk wel een presentatie zouden moeten doen doen natuurlijk iets anders. Vroeger verzon ik dat dan, maar je moet dat omdraaien. Verzin zelf maar iets wat nuttig is voor iedereen. Ik zal wel roepen of ik het wat vind.
  • Ik probeer studenten te ontmoedigen om te e-mailen. We hebben een website met een forum dus voor vragen e.d. ga je daar eerst maar 's kijken en vragen stellen graag op het forum. Dan heeft iedereen er wat aan. Uiteraard kan je altijd e-mailen voor meer persoonlijke dingen, maar vragen over algemene zaken? Niet doen! En al helemaal niet over zaken waarin de haperende informatievoorziening zou moeten voorzien.
Daarnaast zijn er nog een paar dingen, maar daarover dan misschien later meer...