maandag 27 september 2010

Dat krijg je er van

Er zijn van huis uit een paar dingen blijven hangen, zullen we maar zeggen:
  1. Ik heb echt een hekel aan leugenaars
  2. Ik houd van metaforen, parabels en gelijkenissen
Dat eerste uit zich vooral in een continue strijd tegen onzin. Van 'wikiwijs' tot 'breinbewust onderwijs' en nog zo wat... Het tweede uit zich bijvoorbeeld in 'hamburgers' en 'voetbal'. Feitelijk is dat 'breinbewust onderwijs' ook een metafoor, maar laat ik het niet ingewikkelder maken dan nodig.

Waarom zijn metaforen soms zo handig? Volgens mij kan je daarmee soms een andere kijk krijgen op iets wat je niet helemaal begrijpt. Als je een ELO bijvoorbeeld vergelijkt met een MAGNETRON dan kan je bedenken dat bij de implementatie van zo'n ELO je wel iets moet doen! Je kunt niet tegen de beoogde gebruikers zeggen 'alsjeblieft, hier heb je een ELO. Ga je gang! Als je nog vragen hebt kan je in de handleiding kijken'.

Als je dan bedenkt dat de beoogde gebruikers helemaal niet zitten te wachten op een MAGNETRON maar gewoon een eitje willen bakken dan kan je een beetje begrijpen waarom dat niet gaat werken. Je begrijpt dat het 'niet werken' in dit geval niet aan de magnetron ligt maar aan de implementatie.

Mijn eigen MAGNETRON (de echte zullen we maar zeggen) heeft ook 3 maanden ongebruikt onder een tafel gestaan. Wat moet je er mee? Maar 't bleek toch veel handiger dan ik dacht! Ik heb hem nog steeds... en 't is ook een oven en grill... bleek achteraf...:-)

Maar verreweg de fijnste metafoor is een voetbalteam dat doet aan competentiegericht leren. Daar kan je zulke leuke dingen mee doen. Met dank aan F.:-)

Die leugens!? Och... ik weet niet... Als ik lees 'Inmiddels geeft www.wikiwijs.nl toegang tot bijna een miljoen items...' dan denk ik meteen: is dat zo? 't Is misschien niet eens een leugen maar 't is ook niet waar! Wikiwijs is gewoon een pompstation. Het verschil tussen de 'berichten' die ik lees en de 'werkelijkheid' zijn ronduit schokkend! Er zijn begraafplaatsen in Nederland waar meer leven in zit.

Maar dat gezeur van mij is natuurlijk niet goed voor mijn loopbaan. Wat dat betreft kan je maar beter gewoon meedeinen met de rest van de mensheid en vooral zwijgen, niet reageren en doen alsof je neus bloedt. Maar ja... dat bedoel ik nu. Ik doe echt mijn best maar 't lukt niet...:-)

Maar 't gaat uiteindelijk niet om wat je zegt maar om wat je doet. Mijn ervaring is dat veel mensen vooral praten maar weinig doen. Men doet wel pogingen in die richting maar er komt meestal niet veel van terecht. Logisch? Best wel. Je kunt niet alles tegelijk...:-)