zaterdag 24 juli 2010

Productief

Het voordeel van vakantie is dat je eindelijk eens aan het werk kan. Ik geloof dat ik de laatste twee weken meer geproduceerd heb aan readers, cursussen, websitedingen en nog zo wat dan de rest van het jaar. Waar maar weer uit blijkt dat werken in het algemeen niet erg bevorderlijk is voor de productiviteit...:-)

Ik had niet echt 'een plan' maar ik hoopte vandaag wel zo ver te zijn dat ik met een gerust hart zou kunnen gaan wandelen, knutselen, muziek maken en vakantie vieren. Dat is niet helemaal gelukt. Ik ben bij de revisie van het 'Vakproject wiskunde & ICT' een beetje blijven steken.

Het 'vakproject' is een cursus die al langer loopt. Op zich een aardige cursus (denk ik) maar ze was wel aan vernieuwing toe zo hier en daar. Tot nu toe deelde ik altijd CD's uit met software. Maar dat is niet meer van deze tijd, 't kost erg veel tijd en 'echt' werken doet het eigenlijk ook niet altijd. Daar moest dus ook iets voor in de plaatst komen. Ik ben er nog mee bezig, maar 't is nog niet helemaal klaar...

Ik heb deze week wel iets bedacht! Als je je collega's in 'engere zin' iets met ICT (lees: een webapplicatie of website) wilt laten doen dan moet je zorgen dat ze er niets voor hoeven doen. Zo gauw 'iemand' iets moet gaan lezen of bestuderen dan gaat dat niet werken. Als 'mensen' moeten reageren of meedenken? Vergeet het maar. Elke vorm van inspanning (hoe minimaal ook) is al snel te veel gevraagd. Typisch docenten: wel eisen stellen maar niet investeren. Je moet dus iets 'maken' waarbij 'de gebruiker' alleen maar een vinkje hoeft te zetten en dat het dan werkt. Dat heet automatisering, denk ik...:-) Volgens mij heb ik nu zoiets gemaakt...:-)

Ik geloof dat 'programmeren' bij mij een soort van andere geestelijke toestand oproept. Ik raak ook meteen uitgepraat, uitgeweblogd en uitgetwitterd. Ik zit er helemaal in, verzin dingen waar je bij staat, los problemen op waarvan ik niet eens wist dat ik ze had en (zoals gezegd) produceer van alles en nog wat. Dit leidt dan wel tot zwijgen. Dat is vreemd, maar wel lekker...

Wel aan, het is mooi geweest. De VAKANTIE gaat NU beginnen!