donderdag 1 juli 2010

ICT waarom ook al weer?

Ik ben bezig met een stuk te schrijven over wiskundeleraar.nl en dat valt niet mee. Eigenlijk was ik van plan gewoon wat praktische dingen te bespreken voor volgend jaar. Maar het is iets meer...

Ik heb inmiddels zo'n 20 pagina's geschreven en ben nu aan het denken over 'geven en nemen of niet'. Dat zou moeten gaan over de vraag waarom ik toch steeds maar het gevoel blijf houden dat ik 'de hond moet uitlaten'.

Als je nu gebruikt maakt van 'dingen die handig zijn' zou je dan als gebruiker van zo'n voorziening niet de neiging krijgen om er af en toe iets van te zeggen of zelfs iets bij te dragen? Ik geloof niet dat er veel mensen helemaal begrijpen wat de lol en meerwaarde is van 'delen'.

't Is natuurlijk niet zo dat als je wilt genieten van een symfonie je eerst zelf ook een keer iets moet hebben gecomponeerd. Dat zou toch wel een beetje te veel gevraagd zijn...:-)

Maar ik ben tot de conclusie gekomen dat ik soms 'dingen doe' waar 'ergens anders iemand' voor betaald wordt. Dat kan natuurlijk niet. Eigenlijk zou je er dan meteen mee moeten stoppen. Maar dat laatste is ook bijna geen optie.

Kortom: ik weet het ook niet. Ik ga er nog 's ernstig over nadenken.

Klopt het dat ik de indruk krijg dat, als er bezuinigd moet worden, er vermoedelijk makkelijk op ICT bezuinigd wordt? Veel managers snappen sowieso al niks van ICT, maar het zou toch wel heel gek zijn. Vooral als je bedenkt dat er al heel lang geroepen wordt dat ICT in het onderwijs heel erg belangrijk is. Wat dat betreft kom ik er dan goed van af, want ik ben 'gewoon' een wiskundeleraar dus ik geef les, leg sommen uit en daar is altijd wel een markt voor...:-)