zaterdag 29 mei 2010

Weekverslag week 21

Maandag was er geen les, dus niks geleerd...:-)

Bij Statistiek 1-3 hebben we maar 's aan een paar opgaven geprutseld. Het blijkt dat (beschrijvende) statistiek weliswaar toegepaste wiskunde is maar dat daar hier en door toch wel wat kleine inconsequenties en onduidelijkheden bestaan. Er is niet veel reden om daar veel aan te doen. Mijn idee? Probeer 's goed na te gaan waar je de 'dingen' precies voor gebruikt, maak een keuze en probeer consequent te zijn. Ik kom er de volgende keer uitgebreid op terug.

Bij Internet en wiskundeonderwijs en bij veel andere vakken is steeds de vraag: hoe moet je nu studenten bewegen om op tijd de opdrachten in te leveren. Als docent wil ik in de les 'dingen' bespreken. Zonder de gemaakte opdrachten heeft dat meestal niet zo veel zin. Daarna is het zelfs denkbaar dat de opdrachten eigenlijk ook niet veel zin meer hebben. Moet je nu 'trage' studenten op de een of andere manier 'straffen' voor hun 'nalatigheid'!?

Dat is een goede vraag (vind ik zelf):-)

Ik probeer altijd wel een soort natuurlijk verloop te genereren. Je mag een artikel kiezen uit een lijst, maar hoe langer je wacht hoe korter de lijst. Zoek URL's maar alleen URL's die niet in de leerroute staan of al eerder genoemd zijn. Dat soort 'grappen'.

Maar dat is meestal niet voldoende. Je zou ook kunnen overwegen om gewoon deadlines te stellen. Ik ben (of was) daar nooit zo'n voorstander van je krijgt dan ook weer een ander soort gedrag dat je ook niet wilt.

Denk maar aan het voortgezet onderwijs. Als je heel streng huiswerk gaat controleren dan gaan (soms) leerlingen alles van elkaar overschrijven of via hyes/msn of wat dan ook rondsturen. Eén leerling doet de opdracht en de rest schrijft het over...

Maar 'deadlines' kunnen ook weer stimulerend werken..., dus ik ben er nog niet uit. Soms denk ik ook wel dat hoe later de opdrachten worden ingeleverd, hoe minder ik ga zeggen of misschien moet ik dan ook maar gewoon niet naar kijken. Of 't gewoon niet meer nakijken... Ik weet het niet...:-)