zondag 28 maart 2010

Leerstrategieën

Ik denk dat voor 'ICT en leren' de zeven pijlers van digitale didactiek een goed 'denkraam' geeft om te praten over de inzet van ICT in het onderwijs.

Bij de pagina en de opdracht Wat is digitale didactiek? van 'Internet en wiskundeonderwijs' heb ik 't voorbeeld over Bloom er maar gewoon uitgegooid. Het is wel van belang, maar Bloom geeft meer inzicht in de 'lange leerlijn'. Het is lastig om het heel concreet toe te passen op een losstaande activiteit. Het gaat daarbij meer om de samenhang, denk ik.

Overigens heeft dit alles ook te maken met leerstrategieën. Elke keer als ik een cursus doe in jaar 1 in de voltijd verbaast me dat toch steeds. Deeltijdstudenten lopen meestal wat leerstrategie betreft toch wel mijlen voor op de voltijdstudenten.

Voor dat probleem is nu Bloom nu juist weer heel geschikt. Meestal hebben studenten wel een oordeel en een standpunt, maar beschikken ze wel over voldoende kennis, inzicht, toepassen, analyse en synthese? Of komt dan later wel? Volgens mij zit er in ieder geval een groot gat tussen 'kennis' en 'evaluatie'...:-))