zaterdag 23 januari 2010

Wiskunde en leergebieden

Eén van die lespraktijken waarbij ik WEB2.0-technologie inzet voor co-creatie (zullen we maar zeggen) is de cursus wiskunde en leergebieden.

Via een leerroute in wiskundeleraar.nl en een NING doen studenten allerlei opdrachten waarbij het vooral gaat om 'verder kijken dan je eigen vak', 'ideeën op doen voor vakoverstijgende zaken' en nog zo wat. De 'antwoorden', 'diepe gedachten' en 'mooie ideeën' zetten de studenten in NING zodat iedereen alles van elkaar kan lezen, kan reageren en aanvullen.

Zo'n ding als NING werkt bij deze cursus goed omdat het bij 'leergebieden' vooral gaat om meningsvorming en ideeën opdoen. Bij een (willekeurige) wiskundecursus is dat allemaal een stuk lastiger. Ik doe (vind ik) eigenlijk vrij weinig aan sturing en de inhoud. Het gaat eigenlijk bijna vanzelf heel goed en ik vind het altijd leuk om al die verschillende meningen en ideeën voorbij te zien komen.

Ik heb net de opdrachten nagekeken voor 'Mens & Maatschappij' en ik ben daar weer bijzonder vrolijk van geworden. Ik heb al eerder geschreven dat het misschien gek lijkt om midden in de nacht en in het weekend een beetje te gaan zitten werken. Dat is het natuurlijk ook wel, maar het heeft ook voordelen. Allereerst kijk ik na wanneer ik er zin in heb. Je moet er ook gewoon de tijd en de rust voor nemen. In de waan van alledag heb ik daar niet altijd het geduld voor. Midden in de nacht met een biertje en een muziekje erbij gaat het prima.:-)

Eigenlijk is het op die manier ook niet echt werken. Ik heb wel lang moeten zoeken naar de juiste middelen voor deze cursus. In voorgaande jaren heb ik nog wel 's geëxperimenteerd met WIKI's, maar dat was niet echt een succes. Ook heb ik nog wel's geprobeerd 'groepswerk' te bewerkstellingen, maar daar zijn wiskundestudenten altijd heel simpel in: we verdelen het werk en ieder doet z'n eigen ding. Dat is natuurlijk geen samenwerken, maar, eerlijk gezegd, zie je dat wel vaker. Het zijn nu gewoon individuele opdrachten maar omdat iedereen toch elkaars dingen leest en bekijkt krijg je wel een heel mooie verzameling van allerlei verschillende en leuke dingen.

In de cursus zit ook nog een online module-evaluatie. Dat ga ik bekijken als de meerderheid van de studenten klaar is met de cursus. Ik ben benieuwd...