dinsdag 12 januari 2010

Lerarenopleiding en ICT

"Het bezit van een hamer, spijkers en een stel planken leidt niet noodzakelijkerwijs tot een hondenhok, een boekenplank of een huis."

Ik heb naar aanleiding van Onderzoek het nog maar 's opgezocht wat ik daar 4 jaar geleden over vastgelegd heb. Naar aanleiding van de rapportage ICT in cijfers - ICT-onderwijsmonitor studiejaar 2004/2005 heb ik jaren geleden een aantal opmerkingen van dat rapport op Opmerkingen ICT lerarenopleiding gezet. In dit stuk gaat het om de manier waarop aandacht wordt besteed aan de voorbereiding van studenten op het gebruik van ICT in hun toekomstige beroep.

Meer dan 80% van wat op die pagina staat is volstrekte onzin. Het heeft een hoog 'je kunt beter rijk en gezond dan arm en ziek'-gehalte. 'Wishfull thinking' maar dan 'zonder thinking' zullen we maar zeggen. Gewoon niet de frontale hersenkwabben gebruikt, denk ik. Dat is dan misschien wel goed voor het idee dat je goed bezig bent, maar 't blijft onzin.:-)

Sterker nog: ik krijg wel eens het idee dat het enige wat men doet is het monitoren van de voortgang. Er is verder geen sprake van enige vorm van activiteit of voortgang maar we gaan dat wel precies monitoren! Dat is al bijna net zo erg als een lopend project gaan evalueren! Zelfevaluatie als de race nog niet gelopen is? Onzin! Niet doen!

Je zou bijna gaan denken dat het eigenlijk helemaal niet de bedoeling is om iets te veranderen. Het gaat zoals het gaat en om een beetje consequent over te komen houden we dat maar zo. Niks doen is in ieder geval voor iedereen een duidelijk te begrijpen en te volgen scenario. We wilden al niks, we deden al niks, we wisten niks en dat houden we zo!

Zie ook ICT en de lerarenopleiding