dinsdag 19 januari 2010

Dat is niet handig

Eén grote onhandigheid t.a.v. de inzet van ICT in het onderwijs is dat je voor leerlingen/studenten andere middelen inzet dan voor docenten.

De docenten zijn namelijk meestal de eersteaangewezenen om de leerlingen/studenten wegwijs te maken in het gebruik van die middelen. Maar hoe kan je dat doen als je niet weet wat leeringen/studenten zien? Het is juist heel erg belangrijk om te 'kunnen naspelen' wat je van leerlingen/studenten verwacht!

Docenten op de hogeschool maken sinds enige tijd gebruik van 'myfiles.hro.nl'. Een beetje krakkemikkige webapplicatie om je bestanden op je netwerkschijven te krijgen. Op zich werkt het wel, maar 'echt' helemaal 'lekker lopen' vind ik het niet. De teksten van de knopjes zien er raar uit, je kunt niet sorteren op 'naam' of 'datum' en verder is het twijfelachting, zullen we maar zeggen...

Studenten gebruiken voor hetzelfde doel 'netstorage'. Dat was ook enigszins weerbarstig maar als je niet te bang bent om 'extra' te klikken dan gaat het nog wel. Studenten kunnen er in het algemeen aardig mee uit de voeten. Ik kan zelf geen gebruik meer maken van 'netstorage', dus studenten met vragen over de applicatie kan ik dus niet beter helpen dan met een vage herinnering...:-)

Uit de nieuwsbrief heb ik begrepen dat studenten op de lerarenopleiding een persoonlijke startpagina krijgen.
"In januari gaan we bij het Instituut voor Lerarenopleidingen met de persoonlijke Startpagina aan de slag. Op deze iGoogle-achtige pagina binnen Hint bepaal je zelf welke informatie je wilt zien en hoe je dat wilt zien. Dit gaat in de vorm van zogenaamde Widgets, kleine kadertjes met daarin informatie uit diverse systemen. Niet alleen nieuws van de hogeschool zelf, maar ook nieuws van externe websites zijn door middel van zogenaamde RSS Feeds te tonen."
Kijk! Dat is interessant! Dat lijkt wel WEB2.0 bijna! Maar hoe zit dat dan met de docenten? Krijgen die dat ook? En zo niet, kunnen de docenten dan misschien zien wat studenten zien en gebruiken? Is dat dan al aan de hand? Of is het toch weer meer 'geblaat' dan 'wol'? Misschien krijgen we daar nog en bericht over via de e-mail?

Ik weet het niet. Ik was eigenlijk wel erg benieuwd, maar ik heb er nog niets over gehoord. Worden docenten er min of meer bewust 'buiten' gehouden of is dat per ongeluk? Ik heb op ons eigen forum maar 's iets geroepen. Misschien levert dat nog informatie op. Misschien! Verder zien we 't dan wel, maar zeg nu zelf: 'echt' handig is het allemaal niet.