maandag 14 september 2009

Portfolio en zo

Eén van de fundamentele fouten bij veel ICT in het onderwijs is dat men niet denkt vanuit de docent en de studenten (c.q. leerlingen). Dat moet beter kunnen.

Bij verschillende vakken moeten studenten allerlei 'documenten' produceren (logboeken, verslagen, e.d.) die door de docent moeten worden nagekeken. In wiskundeleraar.nl laat ik studenten een mapje op hun public.www aanmaken waar ze dan hun spullen kunnen dumpen. De docenten (en andere studenten) kunnen dat dan eenvoudig bekijken. Dat is wel handig... maar nog niet erg bijzonder.

Als docent wil je natuurlijk niet elke keer alle mapjes moeten afstruinen om te kijken of er misschien iets is om te bekijken. Sommige studenten zijn gewoon traag of op vakantie... dus de helft van de tijd staat er nog niks. Dat moet anders. Gisteren heb ik daarvoor maar 's iets in elkaar geknutseld.

Studenten kunnen aangeven dat er iets is na te kijken. Bij de docent gaat er dan iets knipperen. Je weet als docent dat er iets is na te kijken. Als je vervolgens hebt bekeken en 't is in orde (of niet) dan kan je dat als docent aangeven. De student kan dan zien of de opdracht in orde was (of niet). De docent heeft de mogelijkheid om feedback te geven. Zowel als het niet deugt maar natuurlijk ook als het wel deugt. Dat is wel zo aardig...

Als met al kan zoiets je als docent aardig wat tijd besparen. Voor studenten is het weinig 'extra inspanning'. Daarnaast heb je meteen een aardige inkijk over de vorderingen.

Deze relatief eenvoudige functionaliteit is nu beschikbaar voor elke werkruimte. Nu nog iedereen zo ver zien te krijgen dat we dat ook 'echt' gaan gebruiken...