vrijdag 18 september 2009

De som der delen

Als je de wiskunde opknipt in allemaal stukjes dan krijg je weliswaar een soort afvinkbaar programma maar 't is geen wiskunde. Als je kennis verdeelt in allemaal kleine hapklare brokjes dan krijg je geen bevlogen of geinspireerde onderwijs.

Ik denk wel 's dat je visie op de mensheid bepalend is voor de manier waarop je uitlegt hoe je een tweedegraads vergelijking kan oplossen. Leg dat maar 's uit aan een onderwijskundige!

Ik geloof niet zo in algemeen geldende leertheorieën. Niet dat ze niet nuttig zijn maar 't zijn eigenlijk slechts karikaturen of gebrekkige benaderingen van de (complexe) werkelijkheid.

Je moet niet te veel knippen, rubriceren, indelen of categoriseren: het is nu juist zo bijzonder aangenaam dat alles met alles verbonden is. 'Connectivism' in alles wat we zijn, denken en doen. Nee ik denk dat we wat dat betreft wel mogen stellen dat 'het geheel meer is dan de som der delen'. Dat is niet echt een heel nieuw inzicht, denk ik:-))

Maar ik wou 't toch nog maar een keer gezegd hebben...